Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1467407
Hej,

Har helt plötsligt genom ett arv fått det bättre ställt och tänkt spendera pengarna på en nyare Volvo med bensinmotorer (max 2-4 år gammal) och resten på kryptovalutor. Har läst mycket negativt om VEA-motorerna, så jag vill undvika motorer relaterade till dessa problem och dyrbara reparationer. Vilka modeller kommer i fråga för att undvika detta? Bensinmodellerna jag är intresserad av är V90, V60, XC60 (ej diesel och ej containerna XC90 och XC40).

Vet inte riktigt var jag ska posta denna tråd, så någon moderator får flytta tråden till relevant kategori.
Användarvisningsbild
av bem
#1467421
Såvitt jag vet är väl alla bensinmotorer av typen VEA i Volvos bilar numer (sen rätt många år, 2013 nåt sånt börja de väl med VEA så smått).
Finns nog negativt att läsa om de flesta motorer, vete katten om VEA-motorerna är sämre än andra motorer Volvo använt i sina bilar?
Sitter en VEA i min V90 T6 Recharge Plug-In Hybrid (2022:a) men för tidigt säga om motorn är tillförlitlig. Det sitter en bensinmotor som har modellbeteckningen B420T46 i min V90, 4-cylindrig med turbo, 253 hk (elmotorn har 87 hk). Men man kan förstås köpa en äldre lätt beg. Volvo t.ex. V70 som inte har VEA. Jag hade en V70 modellår 2014 innan som hade en 5-cylindrig motor, icke VEA, dock diesel på 136 hk (D520T7), finns säkert motsvarande som bensinare.
Annars får du väl kika på en Volvo ren elbil, då slipper du oroa dig för VEA men då får du lite andra saker att oroa dig för som räckvidden på eldriften osv. XC40 gilla du inte men den finns som ren elbil, det finns även Volvo C40 som ren elbil. Men har du inte möjlighet ladda hemma kan ju elbil gå bort.
Tänk på att det är ganska dyr skatt (malusskatt) på nya bensin och dieseldrivna bilar de 3 första åren.
Om du ändå kan tänka dig en Volvo med VEA bensinare så om du skall köpa sprillans nytt finns V60, V90 och XC60 även i laddhybrid (Recharge) så du kan köra på el och bensin. Dyra bilar men du kan åka på el mesta delen i närmiljön och på längre resor använda bensinmotorn. De laddhybrider man beställer nu har större batteri, starkare elmotor och eluppvärmd kupé . Man kan köra ganska långt på el med dessa laddhybrider(för att vara en laddhybrid). Min V90 T6 Recharge är s.k. early 2022 så den har mindre batteri, svagare elmotor och bensinvärmare. Tänk på att om du skall beställa ny bil är det rätt lång leveranstid och vissa modeller (som 60 serien) får inte vissa funktioner p.g.a. chipbristen som råder för närvarande (hos nästan alla biltillverkare). 90-serien är opåverkad än så länge.
Åk till nån Volvohandlare och provkör de modeller du är intresserad av, t.ex. V60 kan ju räcka i storlek om du inte behöver de något större utrymmena i V90.
Lycka till med ev. köp av ny bil, vare sig det blir en Volvo eller annat fabrikat.
/Bo

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen