Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av twixo
#1467451
Men om det skulle varit säkringen så hade väll inte passargerarsidan fungera, eller är det olika säkringar?
Ska kolla säkringsboxdn bak. Känns som att felet uppstod när drag installerades och det var ju där de häll på att dra saker.
Men stolen fungerade när vi köpte, så känns lite ruttet att dra det kortet av mig.
av Lövet
#1467463
Hörrni, ni måste börja lära er att det är skillnad på reklamation och garanti. Reklamera kan man bara göra om felet av sin natur kan ha varit ursprungligt. Om stolen fungerade vid leverans och går sönder efteråt är felet _INTE_ ursprungligt. Endast en garanti täcker fel som uppstår efter köpet. Så detta är något som behöver fixas på egen hand oavsett när bilen köptes.
av least
#1467483
Det beror på.
Stolen kan mycket väl vara trasig exempelvis på så vis att den går trögt och bränner säkringen.
Och om den bränner säkringen först när stolen flyttas långt i längsled (högt effektuttag), så märks inte detta vid normalt användande.
Då kan stolen reklameras, om det är inom reklamationsperioden.
av twixo
#1467487
Jag ger mig på att leta upp säkringarna, v90 så gissar att de sitter höger bak i skuffen. Få leva med att stolen är som den är annars. Jag i sambon sitter bra, men är det någon väldigt kort eller lång så blir det inte så kul.

Tack för inputen iallfall. Kommer inte ha denna bil någon längre tid då hp stereon är under all kritik för en premium bil som detta ska vara samt att D3:an är i slöaste laget.
av Malmstroem
#1467490
Lövet skrev:Hörrni, ni måste börja lära er att det är skillnad på reklamation och garanti. Reklamera kan man bara göra om felet av sin natur kan ha varit ursprungligt. Om stolen fungerade vid leverans och går sönder efteråt är felet _INTE_ ursprungligt. Endast en garanti täcker fel som uppstår efter köpet. Så detta är något som behöver fixas på egen hand oavsett när bilen köptes.
Ingen av oss vet vad som är fel med stolen.

Om felet är t.ex. är en kabel som gått av genom utmattning torde du ha rätt bra förutsättningar att få igenom det hela som ursprungligt fel, om felet uppstår tre månader efter köp. Detta oavsett vilken garanti som handlaren lämnat eller inte lämnat.

På andra sidan har du t.ex. ett ruta som spräcks av ett stenskott. Det kommer du troligen aldrig att få igenom som ett ursprungligt fel.

De första sex månaderna är det handlaren som ska visa att felet inte är ursprungligt. Det är rätt många fel som det är väldigt svårt att göra. Efter sex månader blir det konsumenten som har bevisbördan om att felet är ursprungligt. Det kan också ofta vara svårt.

Jag hade som sagt var inte börjat skruva i en bil som köpts från handlare för tre månader sedan. Byte av säkring är en annan sak. Det skulle jag nog också gjort -- eftersom det är ett jobb som är enklare än att börja bråka med handlaren.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1467493
@Malmstroem, Precis, en av anledningarna att köpa av handlare. Annars köper man ju privat för att kunna lägga de slantarna på eventuella fel. Ska de driva en affär får de med ta sina ansvar i form av reklamationer annars har man inte där att göra

Det luriga är väl att den klickar, skulle kunna tyda på spilld cola som nu slabbat igen på något vis eller att microbrytaren gett sig annars? Man får ner och lysa med ficklampan :)

Edit: Värt att dra, trycka sätet fram och bakåt med när man testar reglaget samtidigt
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1467517
En reklamation av en elektronisk funktion som fungerar vid leverans är alltsom oftast poänglös. Jag drev själv en ärende mot en (seriös) bilhandlare angående en PDC som gick sönder. Fick strorstryk i ARN. Den fungerade vid leverans - alltså var felet inte ursprungligt. Punkt. Vad som gjort att den slutat fungera var helt utan betydelse i deras bedömning.
av Malmstroem
#1467557
Jag fick en ny "badnyckel" efter nästan tre år tack vare en vanlig reklamation. Jag behövde inte driva det till ARN för att få rätt.

Jag tror inte det var för att Volvohandlaren ville vara snäll, även om det är fullt möjligt. Jag skulle tro att de inte ville förklara för ARN hur de kan vara så dumma att de skickar med en nyckel där batteriet håller mindre än tre år. Och batteriet går inte att byta ut, hela nyckeln behöver bytas...

Nu är det inte klarlagt vad det är som orsakar TS problem. Det är fullt möjligt att det är ett fel som inte täcks av konsumentköplagen. Det är också möjligt att det täcks. Jag hade i alla fall börjat med att reklamera till handlaren jag köpt bilen av om det visar sig vara något som inte är enkelt att fixa. Det värsta som kan inträffa är att du drabbas av en felsökningsavgift.

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]