Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1466750
Är det en dieselbil?
Tanka HVO100 framöver. Se till att du kör väldigt tomt, tanka och kör några gånger så det är helt rent på annan diesel.
HVO kan lagras i åratal utan problem. Då vet du i allafall att inget knas händer.
#1466760
HerrDödén skrev:
Xanthopteryx skrev: fre 01 okt 2021, 15:23 Är det en dieselbil?
T8 enligt trådstart.
Hade för mig att T8 fanns med såväl diesel som bensin men minns nog fel. Deras motorbenämningar och logiken i det har ju en del övrigt att önska känner jag ibland...
Användarvisningsbild
av bem
#1466767
HerrDödén skrev: fre 01 okt 2021, 15:58
Xanthopteryx skrev: fre 01 okt 2021, 15:23 Är det en dieselbil?
T8 enligt trådstart.
Ja T8 är ju bensinmotor och trådskaparen nämner även "bensintanken".

Gammal bensin har man ju hört talas om men så jättegammal kan knappast bensinen vara i det här fallet gissar jag. Men man vet aldrig, min Volvo säljare berättade en kul historia om en dam som kom in och sa bilen varna om nåt meddelande likt detta om gammal bensin. Damen hade en laddhybrid och hade lyckats köra på bara batteriet sen hon köpte bilen. Tror aldrig hon hunnit tanka bilen en enda gång än och som jag fatta var det väldigt länge tanten kört med bilen sen ny. Så bensinen börja faktiskt bli gammal i hennes fall. Har haft bensin 95 oktan i min båt (med Yamaha F115 4-takt utombordare) som varit i tanken från sept till juli året därpå (ca. 10 månader) och det har aldrig varit några problem vare sig med start eller körning. Bara köra upp gamla bensinen och sen fylla på nytt i mitt fall. Hur det är med nya E10 har jag ingen aning om, om den går att lagra längre utan problem, men E10 kom ju rätt nyligen, 1 augusti var det.
Men intressant fenomen det här med varning om gammal bensin. Kan ju på laddhybrider bli så att man kör omkring länge och skvalpar med samma bensin i tanken. Jag har inte tankat på över 1 månad i min laddhybrid (V90 T6 Recharge 2022) så vem vet om jag också får nåt meddelande på förardisplayen om för gammal bensin endera dan... :-)
Om det händer kommer jag köra lite på bensinmotorn och sen åker jag och pytsar i ny bensin, kör lite mer på bensinmotorn, tankar igen och så skall det väl inte vara nån fara sen.
Måste ju köra ibland en stund också så bilen kan regegerera (bränna bort) sotpartiklar i katalysatorn för det är sånt att hålla reda på även på Volvo bensinbil numera (var regenerering i min förra V70 diesel så det är jag van vid).
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1466776
Alkylatbensin åldras inte. Men den är mycket dyrare. Omkring 30 kr/L. Det kunde ju annars vara ett alternativ om man har det så att man kör mest på batteriet. Inom mitt närområde (2 - 3 mil) finns det alkylatbensin på pump, men det finns säkert på många andra ställen också. Jag kör gräsklippare och snöslunga m.m. på alkylat.
Bem frågar om E10. Etanol tar ju "hand om" kondensvattnet, så ur den synvinkeln torde det inte vara något problem. Det har ju funnits hybridbilar i många år nu. Och E5 likaså. Om det det hade visat sig vara några oklarheter eller problem så skulle ju det vara känt för länge sedan. Och E10 finns i 14 länder i Europa i dag.
#1466797
Fick svar från min säljare som skrev att meddelandet troligen inte skulle försvinna även om jag tankade ny soppa utan jag ska köra slut på tanken (man behöver tömma ner till reserven för att meddelandet ska försvinna) och sedan fylla upp. Det kan bli så när bilen stått ett tag.

Någon frågade om åldern (osäker på relevansen men oavsett), det är en XC90 MY20 sent uttagen mars -20 och den har gått 1900 mil men tror den stod ett tag hos handlaren innan jag köpte den.

Tyckte det var lite kul oavsett när man har så "bra" körcykel så man får det meddelandet. :)

Väntar på att få min easee-box installerad som bättrar på ytterligare då jag inte alltid hinner ladda fullt mellan turerna nu.
Användarvisningsbild
av Funk
#1466862
Förra året råkade vi ut för detta på en firmabil, den hade blivit stående pga covid.. Man behöver mycket riktigt köra på bensin ett tag och sedan tanka, jag tror det var halva tanken men är lite osäker. Man behövde visst inte tömma helt hursomhelst. Jag vill minnas att detta händer om man inte tankat på 90 dagar.

/Thomas

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]