Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KolleoAda
#1466469
Tja

Nu verkar volvo ha släppt polestar optimeringen för b4204t34 även i Sverige.

Försökte få reda på om det är värt pengarna eftersom effektökningen (topp) är ganska liten jämfört med den äldre motorn (-2018). Nya motorn med polestar har lägre toppeffekt än gamla motorn original (opf/gpf:s fel misstänker jag). Effekten på mellanregistret verkar däremot bli en ganska rejäl ökning.

Våra vänner på andra sidan pölen verkar var mycket nöjda. Men det verkar ju faktiskt som att de kör den gamla motorn, eller en variant utan gpf om man tittar på siffrorna.

Någon som har polestar optimerat sin t8 med gpf här ännu som kan ge ett omdöme?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1466634
Borde finnas i "burken" kan jag tycka.
Har du uppgett artikelnumret för din pst?
Antar att det blir lättare att söka upp då...
#1466667
Jag hade (sålde nyligen) en XC90 T8 MY20late med denna motor och då jag hade installerat Polestarmjukvaran på vår förra XC90D5 och varit mycket nöjd med respons så gjorde jag det på även T8:an augusti förra året. Då gick det inte att göra det i Sverige så jag gjorde det i Danmark under en semester. Jag har varit mycket nöjd med det även denna gång trots priset på ca 13000 SEK inkl växelkurs. Denna största märkbara skillnaden är i mellanregistret i Polestarläget där latensen från pedaltryck till acceleration är låg och riktigt kul att köra. Den håller även en högre växel med varvtal ca 2,5-3000 vid kurvtagning så effekten ur kurvor kommer direkt. Sedan påverkas även fjädringen på ett trevligt sätt med bra känsla mot vägen men inte för hårt (hade luftfjädring), dock inte så stor skillnad mot att välja dynamic eller vad läget heter utan paketet. Växlingen är rappare och varvtalet ligger så så gott som alltid rätt för att gasa :). Alltigenom trevligt, effekten räcker gott och väl samt blir över, jag har aldrig prövat eller kännt behov av pedalen i botten. Nästa bil blir nog den nya XC90:an med större batteri och 455 hk. Hoppas växlingen blir lika bra även utan polestar. Utan paketet har jag på mina bilar upplevt att det blir en viss seghet innan effekt dock utan det på något sätt varit besvärligt eller dåligt.

Tillägg: I stan kör vi nästan enbart på el och där har man i Stockholm sällan nytta av T8:ans fulla kombinerade effekt. På motorvägen är det inte så många som hänger med från säg 80 tillbaka till 140 efter ett vägarbete eller annan hastighetsänkning. Den ligger som sagt allt som oftast rätt i varvtal vad gäller känsla, exv är det sällan den växlar ner när man kör upp för backar och vill man öka farten exv omkörning så sker det direkt.
av KolleoAda
#1466727
Tack! Kommer försöka få detta installerat vid nästa service i november. 😀 Med dansk omprogrammering, gjorde du regbesiktning? Eller det kanske man inte gör längre alls, polestar kanske ryms inom typningen?
#1466882
Jag är lite osäker på om det gjordes en klassisk regbesiktning, minnet har börjat svikta nu när jag närmar mig medelåldern. Min känsla är att det kanske gjordes av mig eller någon annan. Jag har i alla fall inte märkt av någon stor mängd rök från avgasrören som skulle tala för ökade utsläpp.
#1466966
Vänsterfil skrev: lör 02 okt 2021, 10:53 Jag har i alla fall inte märkt av någon stor mängd rök från avgasrören som skulle tala för ökade utsläpp.
Detta är något av det bästa jag läst på forumet :-D
av KolleoAda
#1480586
Vänsterfil skrev: tor 30 sep 2021, 23:39 Jag hade (sålde nyligen) en XC90 T8 MY20late med denna motor och då jag hade installerat Polestarmjukvaran på vår förra XC90D5 och varit mycket nöjd med respons så gjorde jag det på även T8:an augusti förra året. Då gick det inte att göra det i Sverige så jag gjorde det i Danmark under en semester. Jag har varit mycket nöjd med det även denna gång trots priset på ca 13000 SEK inkl växelkurs. Denna största märkbara skillnaden är i mellanregistret i Polestarläget där latensen från pedaltryck till acceleration är låg och riktigt kul att köra. Den håller även en högre växel med varvtal ca 2,5-3000 vid kurvtagning så effekten ur kurvor kommer direkt. Sedan påverkas även fjädringen på ett trevligt sätt med bra känsla mot vägen men inte för hårt (hade luftfjädring), dock inte så stor skillnad mot att välja dynamic eller vad läget heter utan paketet. Växlingen är rappare och varvtalet ligger så så gott som alltid rätt för att gasa :). Alltigenom trevligt, effekten räcker gott och väl samt blir över, jag har aldrig prövat eller kännt behov av pedalen i botten. Nästa bil blir nog den nya XC90:an med större batteri och 455 hk. Hoppas växlingen blir lika bra även utan polestar. Utan paketet har jag på mina bilar upplevt att det blir en viss seghet innan effekt dock utan det på något sätt varit besvärligt eller dåligt.

Tillägg: I stan kör vi nästan enbart på el och där har man i Stockholm sällan nytta av T8:ans fulla kombinerade effekt. På motorvägen är det inte så många som hänger med från säg 80 tillbaka till 140 efter ett vägarbete eller annan hastighetsänkning. Den ligger som sagt allt som oftast rätt i varvtal vad gäller känsla, exv är det sällan den växlar ner när man kör upp för backar och vill man öka farten exv omkörning så sker det direkt.
En liten uppdatering. Jag installerade detta i nov. Har inte kunnat testa detta ordentligt förrän nu.
Tyvärr upplever jag ordentlig turbolag. Bilen känns också som den "kvävs", det blir en hyffsad men modest acceleration. Jag hör hur turbo och kompressor spoolar, men det tar någon sekund innan det händer något alls.
Ska det vara så här?
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]