Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tilldavid
#1465981
Har en Easee laddbox. Allt har fungerat kanon i 1,5 år.
Ställde om till smartladdning när elpriserna nu är skyhöga och lördag morgon när jag kom ut så var batteriet inte laddat. Kollade laddboxen och den var död. Visade sig vara en säkring som gått. Efter detta kan jag inte få bilen att ta laddning. Spelar ingen roll vilken laddare jag använder. Det som händer är att det står att bilen är ansluten till laddare men laddar inte. Kan inte tvinga igång laddningen i appen heller. Det jag verkar mig veta är iaf att det är något med bilen och att den inte startar laddningen. Någon som varit med om något liknande? Tips?
av Rådlös
#1465983
Jag har inte varit med om det, men jag vet att ibland kan "smartladdare" behöva få lite starthjälp om batteriet är riktigt mycket urladdat. Om man har en gammal "dumladdare" kan man köra den i någon timma eller något ungefär. Sedan byter man laddare till smartladdaren. Då finns det i alla fall lite ström i batteriet och det känner då smartladdaren och börjar köra sina programmerade laddcykler under kontroll.
av tilldavid
#1465997
Hej, det är inte 12v batteriet jag pratar om nu utan hybridbatteriet.
Användarvisningsbild
av bem
#1466037
tilldavid skrev: sön 26 sep 2021, 18:31 Har en Easee laddbox. Allt har fungerat kanon i 1,5 år.
Ställde om till smartladdning när elpriserna nu är skyhöga och lördag morgon när jag kom ut så var batteriet inte laddat. Kollade laddboxen och den var död. Visade sig vara en säkring som gått. Efter detta kan jag inte få bilen att ta laddning. Spelar ingen roll vilken laddare jag använder. Det som händer är att det står att bilen är ansluten till laddare men laddar inte. Kan inte tvinga igång laddningen i appen heller. Det jag verkar mig veta är iaf att det är något med bilen och att den inte startar laddningen. Någon som varit med om något liknande? Tips?
Kanske nån säkring i bilen som gått? Kolla säkringsboxen om nåt uppenbart har "smällt av".
Provat annan laddsladd?
/Bo
av maba
#1466167
Det är troligtvis ombordladdaren som har tackat för sig. Fick samma fel strax innan semestern och bilen var då 3 år och några veckor. Jordfelsbrytaren löste ut och sedan tog bilen ingen laddning oavsett vilken laddbox/sladd jag använde. Volvo konstaterade att ombordladdaren var trasig och det finns en förlängd garanti/goodwill på 4 år så det kostade mig inget! Bra Volvo! Hoppas den nya håller bättre.
av tilldavid
#1466172
maba skrev: mån 27 sep 2021, 19:42 Det är troligtvis ombordladdaren som har tackat för sig. Fick samma fel strax innan semestern och bilen var då 3 år och några veckor. Jordfelsbrytaren löste ut och sedan tog bilen ingen laddning oavsett vilken laddbox/sladd jag använde. Volvo konstaterade att ombordladdaren var trasig och det finns en förlängd garanti/goodwill på 4 år så det kostade mig inget! Bra Volvo! Hoppas den nya håller bättre.
Det låter väldigt bekant! I mitt fall gick en av säkringarna till laddboxen (aldrig hänt förut)
Har provat olika laddare men utan resultat. Ringde min servicetekniker i morse och dom var snabba på bollen! Även fast det är "fullbokat" fick jag lämna in bilen idag och har nu en v90 hyrbil från verkstaden. Dom hoppades på mjukvarufel, ser i appen att dom satt den på laddning inatt men ser likadant ut. Laddare ansluten men laddar ej. Denna bilen är 2 år i februari där är det inga diskussioner (har den som förmånsbil)
Användarvisningsbild
av bem
#1466213
Hoppas detta inte är en svag punkt på alla Volvos laddhybrider, ombordladdaren. Man tycker en sån laddare borde vara robust men som med all elektronik kan det gå sönder snart sagt när som helst antar jag.
Kanske kostar en förmögenhet byta laddaren, bra med 4 års byte till ny av Volvo.
Har en V90 T6 Recharge 2022:a.
/Bo
av tilldavid
#1466642
Bilen har varit på verkstaden sedan i måndags och det är OCD:n som är kass, dvs onboard charging device. Dom fick tag på en i örebro idag så får förhoppningsvis tillbaka bilen imorgon eftermiddag.
av tilldavid
#1466678
@maba, :-)

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]