Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ibu
#1465571
Min nya (för mig) V90CC har den där ull/polyester-blandningen. Ville egentligen ha svart läderklädsel men hittade ingen sådan med i övrigt rätt utrustning. Är faktiskt riktigt nöjd med klädsel -- känns mycket mysigare och mer ombonat än med läder.
Användarvisningsbild
av bem
#1465578
Keiser skrev: fre 24 sep 2021, 12:35 Är ju tycke och smak. Själv föredrar jag läder, sitter betydligt bättre och jag tycker det ger ett betydligt mer exklusivt intryck. Idag går det väl inte att få utdragbart lårstöd till enbart textil (?), det är för mig en dealbreaker, dock löser de nog det i framtiden. För min del är chansen väldigt låg att det blir en Volvo nästa gång, inte för att jag är missnöjd med den jag har utan snarare för det de ser ut att erbjuda framöver inte attraherar mig.
I alla fall på utrustningsnivån "Inscription" kan man välja som option (för 14 tkr extra) stolklädsel i ullblandad textil (ljusgrå eller mörkgrå färg) med utdragbart lårstöd. Se bilden som visar den mörkgrå ullblandade textilklädseln. Det var det tyget jag fundera på till min V90 T6 Recharge Inscription2022:a men tyckte det extra priset för att få sådant tyg på sätena var lite väl häftigt så det blev inget den här gången.
/Bo
Bilagor
Volvo_Comfort_säten_ullblandad_textil.jpg
Volvo_Comfort_säten_ullblandad_textil.jpg (117.06 KiB) Visad 367 gånger
av ibu
#1465579
bem skrev:
Keiser skrev: fre 24 sep 2021, 12:35 Är ju tycke och smak. Själv föredrar jag läder, sitter betydligt bättre och jag tycker det ger ett betydligt mer exklusivt intryck. Idag går det väl inte att få utdragbart lårstöd till enbart textil (?), det är för mig en dealbreaker, dock löser de nog det i framtiden. För min del är chansen väldigt låg att det blir en Volvo nästa gång, inte för att jag är missnöjd med den jag har utan snarare för det de ser ut att erbjuda framöver inte attraherar mig.
I alla fall på utrustningsnivån "Inscription" kan man välja som option (för 14 tkr extra) stolklädsel i ullblandad textil (ljusgrå eller mörkgrå färg) med utdragbart lårstöd. Se bilden som visar den mörkgrå ullblandade textilklädseln. Det var det tyget jag fundera på till min V90 T6 Recharge Inscription2022:a men tyckte det extra priset för att få sådant tyg på sätena var lite väl häftigt så det blev inget den här gången.
/Bo
Det är den klädseln jag har. Förvånansvärt nöjd med det. Saknar inte läderklädsel.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1465590
Jag kanske är gammalmodig men jag trivs med min skinnklädsel. Hållbar och lättskött. Dessutom känns det lite lyxigt. Har ventilerat nappa i min vagn och är mycket nöjd. Får se hur det nya materialen känns. Kan ju bli bra det också. Det gäller att tänka positivt! :-)

Hälsningar
Henry
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1465592
Hälften av alla som kommer gnälla på det här sitter ju redan på plast. Som lövet skriver så är ersättningsmaterialen ofta trevligare än originalet.
av Keiser
#1465595
bem skrev:
Keiser skrev: fre 24 sep 2021, 12:35 Är ju tycke och smak. Själv föredrar jag läder, sitter betydligt bättre och jag tycker det ger ett betydligt mer exklusivt intryck. Idag går det väl inte att få utdragbart lårstöd till enbart textil (?), det är för mig en dealbreaker, dock löser de nog det i framtiden. För min del är chansen väldigt låg att det blir en Volvo nästa gång, inte för att jag är missnöjd med den jag har utan snarare för det de ser ut att erbjuda framöver inte attraherar mig.
I alla fall på utrustningsnivån "Inscription" kan man välja som option (för 14 tkr extra) stolklädsel i ullblandad textil (ljusgrå eller mörkgrå färg) med utdragbart lårstöd. Se bilden som visar den mörkgrå ullblandade textilklädseln. Det var det tyget jag fundera på till min V90 T6 Recharge Inscription2022:a men tyckte det extra priset för att få sådant tyg på sätena var lite väl häftigt så det blev inget den här gången.
/Bo
Framtiden är redan här! ;-) Har dålig koll på 22orna. Ja det lät mycket, skulle vara intressant att se hur mycket de säljer av den... Personligen tycker jag det ser lite "fattigt" ut men återigen väldigt subjektivt, tur att man kan välja.
av III
#1465622
Har aldrig gillat läder, varmt och klibbig på sommaren och kallt och halt på vintern. Den är det ju det att sitta på död ko. Den tiden känns som den är förbi. Nu gäller väl mera politiskt korrekta val. Jag valde aktivt bort skinn, även om det ser exklusivt ut.
Användarvisningsbild
av JonasElander
#1465630
Varför skulle vi sluta med skinnklädsel?!

Läder är ett fantastiskt material.
Kohudar är en restprodukt från köttindustrin. Alla organiska material är så miljövänliga de kan bli.
En sann cirkulär produkt.
Det pågår så mycket hyckleri i miljöhysterin.

Men plast/textil som inte är organiska, det är framtiden!
Så dumt!
av Xanthopteryx
#1465635
Ja, läder är ett fantastiskt material och bör användas, särskilt där det gör mest nytta.
Läder är slitstarkt (rätt utfört...) och tåligt. Läder har egenskaper som är svåra att matcha med andra material.
Tillverkningen är dock inte alltid problemfri med tungmetaller och miljöförstöring som följd, så det gäller att man tänker till i alla led.

Gillar man läder i bilen så, ha läder. GIllar man inte läder (som jag då - undantag ratten) så väljer man något annat.
Svårare än så är det inte trots allt.
Och biltillverkarna är inte dumma. De väljer det material som ger flest kunder per, av biltillverkaren, investerad krona.
Så hittar du inte läder som alternativ när du köper ny bil så har tillverkaren bara konstaterat att din målgrupp inte är värd besväret vad gäller att tillverka läderkädsel.
Allt går i vågor. Trender kommer och trender går.
Just nu är "Vegan" trendigt. Det finns numera till och med veganskt öl (typ all öl är ju vegansk så... tja.. man undrar ju). Så allt det står "Vegan" på kan man nu ta bättre betalt för.
Den gamla "Konstläder" som kanske var standard finns alltså kvar, men med nytt namn: "Veganläder" och vips blir det ett exklusivt tillval för 13.998 kronor. Smart va? =)

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]