Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1465536
Nu verkar det som om tiden för läderklädsel i Volvos bilar snart är förbi. Känns ju lite sådär kanske. Frågan är hur vi kommer att uppleva ersättningsmaterialen. :-/

Hälsnigar
Henry
av Xanthopteryx
#1465540
Jag valde halvläder då jag inte gillar läder. Tyget är skönare. =)
Så mig spelar det ingen roll. Undantag: Ratten! Den vill jag helst ha läder. Ingen hårdplast eller annat krafs.
Användarvisningsbild
av bem
#1465541
Jag kommer inte sakna det, har bara haft en enda bil med läderklädsel, den nuvarande V90 T6 Recharge Inscription 2022 jag har nu. Man var tvungen betala 14 papp extra för att få "ullblandad textil" så jag skippa det bara för att testa om läderklädseln var OK. Gillar den inte, för kallt till att börja med. Vi får väl se om den blir blank och halkig efter ett tag.
I alla tidigare Volvo jag haft har det varit tygklädsel som jag har gillat.
Tycker personligen det borde vara standard med textil och de som vill ha skinnklädsel får beställa det extra, men så var det inte på min V90 Inscription, det var tvärt om.
Blir lite mer ombonat och mysigare med textilklädsel också tycker jag.
Men nu provar jag i alla fall på skinnklädsel men det blir det ingen mer bil med det för min del.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av BiggBifuel
#1465550
Har man barn så är det väldigt bra med helläder, lätt att städa och skulle inte välja tyg då. Sedan är läder kallare på vintern och varm på sommaren. Nu kan man via Volvo app:en starta bilen och den blir lagom varm på morgonen eller på sommaren kyla ned bilen, då är det mer en fråga om smak och tycke.

Inser att Man ska nog alltid ha sättes värmare bak, den ska man inte snålar in på och ser att man gör det ibland. Enda gången det inte går att få sätesvärmare bak, är integrerade barnstolar.
av KalleJ
#1465554
Vad är poängen när oljebytena ligger uppåt 3000mil och växellådan inte servas alls. Interiören kommer ju hålla längre än bilen ändå :ninja: :angelo: :party:

Helläder har olika kvalitet med. Halva min "helläder" interiör är ju fake plastläder.
Väljer hellre hög kvalitet halvskinn eller mocca före halvkass helläder interör.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1465556
@Henry_Fågeljazz, Varför skulle den tiden förbi?

Det är ju knappt läder i läderstolarna ändå så det är ju inte mycket att behålla, det är ju bara sittdynans ovandel och ryggstödets framsida och resten är skinnimitation

Annars så gillar jag skinnstorlarna, inte för att de är så mycket lättare att rengöra men tycker jag sitter bättre. Även i sträng kyla tycker jag inte de är speciellt kallare, eller varmare på sommaren. På vintern kör man väl igång häckvärmen som i dagens bilar kommer igång rätt så snabbt och på sommaren parkerar jag allt som oftast så solen lyser in bakifrån när man kommer tillbaka, men det gjorde jag ju även innan då det gör rätt mycket att slippa den där stekheta ratten samt säten och annan inredning som ångar värme även om dagen ac är helt ok med
av Keiser
#1465557
Är ju tycke och smak. Själv föredrar jag läder, sitter betydligt bättre och jag tycker det ger ett betydligt mer exklusivt intryck. Idag går det väl inte att få utdragbart lårstöd till enbart textil (?), det är för mig en dealbreaker, dock löser de nog det i framtiden. För min del är chansen väldigt låg att det blir en Volvo nästa gång, inte för att jag är missnöjd med den jag har utan snarare för det de ser ut att erbjuda framöver inte attraherar mig.
av Lövet
#1465569
Micce1980 skrev:Det är ju knappt läder i läderstolarna ändå så det är ju inte mycket att behålla, det är ju bara sittdynans ovandel och ryggstödets framsida och resten är skinnimitation
Inte nog med det. Det läder man sitter på är så behandlat och täckfärgat att man nästan egentligen sitter på plast. Syntetmaterialen blir bättre, lädret har blivit sämre med åren. BMW har något som heter Sensatech som nära nog inte går att skilja från läder. Volvos nya blir säkert nåt liknande.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]