Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1465629
kebabpizza skrev: fre 24 sep 2021, 17:48 Nej, inga stänkskydd på denna, men håller man avståndet så behöver man ju inte fundera på om framförvarande har stänkskydd eller inte :-)
Jag har alltid försökt hålla avståndet, är kanske därför alla mina tidigare bilar har haft hyfsade vindrutor utan repor även vida höga mil (samt att tidigare ägare också varit ordentliga).
Visst hjälper det att hålla ordentligt avstånd till framförvarande fordon för att undvika få stenskott och sprut på frontrutan. Men lika stor fara för stenskott är väl mötande fordon. Kanske tyngre fordon är lite större fara?
/Bo
av Xanthopteryx
#1465634
Det där med repor är så svårt för det beror ju helt på vilken typ av väg, och hur vintern varit.
En blöt vinter med mest regn eller slask river loss mycket stenpartiklar på bland annat motorvägarna. Detta river fint när man vispar, och vispa måste mna göra ofta i dessa väderlägen.
Men en landsväg med fint packat snötäcke och -10 grader - inget stendamm och inte behöver man vispa med torkarna heller.
av AndS
#1465642
Xanthopteryx skrev: fre 24 sep 2021, 20:42 Det där med repor är så svårt för det beror ju helt på vilken typ av väg, och hur vintern varit.
En blöt vinter med mest regn eller slask river loss mycket stenpartiklar på bland annat motorvägarna. Detta river fint när man vispar, och vispa måste mna göra ofta i dessa väderlägen.
Men en landsväg med fint packat snötäcke och -10 grader - inget stendamm och inte behöver man vispa med torkarna heller.
Nja, nu börjar du med ett teoretiskt resonemang. Gör det enkelt, generalisera och konstatera att stänkskydd hjälper för de bakom. ;-)
av Xanthopteryx
#1465643
Visst hjälper stänkskydd! Därför jag har det på bilen.
Men det hjälper inte mot småkrafset som är oundvikligt vintertid.
Dock hoppas jag att jag inte kastar så mycket sten bakåt.
av Erik Å
#1465644
Vill man få rutan att hålla länge så är regeln att alltid spola först när man behöver svepa bort stänk från mötande fordon eller från de som ligger framför. Det är bara vatten som kommer direkt från himlen som är fritt från stenpartiklar.

Har man fått beläggning på rutan så fungerar faktiskt vanlig tandkräm bra som rubbing. Tandkräm är dessutom vattenlöslig till skillnad från "köpes"-glasrubbing, är lätt att skölja bort. Ta en centimeter tandkräm på en blöt trasa och gnugga. Men det får förstås inte ligga stendamm på rutan..
Med riktig glasrubbing ska man väl teoretiskt kunna polera bort grunda repor men det verkar kräva massvis med polerande.. jag har försökt utan större framgång :bored:
Autosol var nog ungefär lika bra (eller dåligt)
av LJN
#1465704
Jag håller med TS då även min vindruta har fått fina repor i linje med torkarnas sveplinje. Och jag är noga med att hålla min bil mm. ren och kör under 1000 mil per år i glesbygd. Inga av mina tidigare Volvo har haft denna ”egenskap”
av kebabpizza
#1465708
V90:n köpte jag som sagt i juni i år och den har nu gått knappt 6000mil
Min f.d. V70 -07 hade gått 25000 mil, rutan var förstås lite blästrad, men inte en tillstymmelse till några repor.
Så det verkar som kvalitén överlag är i en nedåtgående spiral, antalet "produktegenskaper" på denna plattform kan väl fylla en egen manual snart?

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]