Bilfirmorna är duktiga att hitta på saker, det löner sig då det flesta orkar inte, har inte tid och framför allt inte vana med tvister, förstå hur juridiken fungerar. Om det kostar 3 000 kr för felsökning/intyg, plus åtgärd, sen tillkommer telefonsamtal, ta ledigt från jobbet mm... då känns att en kabel för några tusen inte är värd att bråka om och det är säker bilfirman räknar kallt med. Fast 3 000 kr netto, är kanske 5 000 kr brutto innan skatt, så det blir mer pengar än man räknar.
Har själv varit naiv och försökte skriva lite om omleverans / likvärdig bil /inbyte (det råder begreppsförvirring
) , tog också in en jurist, nådde en viss punkt där det räcker. Tips, är man medlem i M Sverige (nya namnet på Motormännen) så får man bra råd från deras jurister,
https://msverige.se/ sedan kan man ta in en som driver frågan vidare i ARN, om det är värt för att driva vidare. Är det kostnader runt 40 000 - 50 000 kr skattade pengar, då pratar vi om flera månadslöner innan skatt och då är det värt att kämpa vidare fast det tar tid
Bilförsäkringen innehåller också en försäkringsdel för tvister
viewtopic.php?f=79&t=139105&start=20