Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V90asnan
#1465151
Micce1980 skrev: ons 22 sep 2021, 13:23 @V90asnan, Ja det är den garanti de ger, men den ger sällan mer än Konsumentköplagen som sträcker sig till 6 månader. Det är så de kryper undan det ansvar som är lagstadgat. ARN vill man ej gärna skicka in till då det kommer ta ca 12 månader innan de tar ett beslut.

Så skynda att skicka e-post till [email protected] (Märk den med: "Överklagan beslut + Reg.nr.") och ring sedan upp och kolla så de mottagit och att de behandlar. Efter din beskrivning av felet så skriv typ. Efter kontakt mer er 20/9/2021 hänvisar ni till en garanti som sträcker sig på 3 månader, jag hänvisar till Konsumentköplagen som sträcker sig till och med 6 månader från inköpstillfället och förväntar mig därmed att ni inom snarast återkommer om en lösning på hur detta felet för mig kostnadsfritt avhjälps. Jag behöver få detta ordnat då jag ej kan köra runt med dragkroken så här. Du behöver ej nämna mer än att Bilia har konstaterat fukt och brännskada samt om du har mer dokumentation om detta därifrån.

Svarar de ej inom 48h så skicka påminnelse tills de svarar och ha i åtanke att det är upp till de att hitta en lösning på hur de vill laga felet, du kan så klart önska att låta bilia göra detta. Rent krasst kan du även yrka på milersättningen detta kostar dig också (18.50kr/mil), har du betalt felsökningsavgift till Bilia kan du ej räkna med att få den betalt då det är upp till Kamux att kunna felsöka själv först.

Egentligen konstigt att en bilförsäljare inte har plikt att informera om konsumentköplagen då de uppenbart "lurar" folk med sina garantier.
Jag fixar detta direkt ! Tack så mycket för svar. Jag postar här i tråden sen hur hela ärendet gick !! :D
av Malmstroem
#1465153
Även om du behöver dra det till ARN så behöver du dokumentera att du försökt få KAMUX att göra rätt för sig.

För att konsumentköplagen ska gälla måste handlaren få möjlighet att göra rätt. Därför är det viktigt att du har dokumentation på att du reklamerat felet.

Större handlare ansluta till MRF följer nästan utan undantag ARNs beslut. Det tar tyvärr en hel del tid innan du får ett beslut från ARN.
av Lövet
#1465155
Micce1980 skrev:Egentligen konstigt att en bilförsäljare inte har plikt att informera om konsumentköplagen då de uppenbart "lurar" folk med sina garantier.
Fast det är en tydlig skillnad på Garanti och Reklamation. Reklamation är endast ursprungliga fel, inte sådant som uppkommer efter köpet. Den täcks däremot av Garanti. Om du exempelvis får ett elektroniskt fel som fungerade när bilen levererades men gick sönder 3 månader efter köpet (typ en PDC eller likn) så kan man inte reklamera detta eftersom felet av sin natur inte kan vara dolt. Funkade det vid leverans så är inte felet ursprungligt. Många missförstås 6 månaders regeln och vad egentligen ursprungliga fel är. En avnött kabel kan dock definitivt ha funnits på plats vid köpet men ändå ha fungerat. Därför tror jag man kommer kunna gå vidare med detta med framgång.
av V90asnan
#1465371
Micce1980 skrev: ons 22 sep 2021, 13:23 @V90asnan, Ja det är den garanti de ger, men den ger sällan mer än Konsumentköplagen som sträcker sig till 6 månader. Det är så de kryper undan det ansvar som är lagstadgat. ARN vill man ej gärna skicka in till då det kommer ta ca 12 månader innan de tar ett beslut.

Så skynda att skicka e-post till [email protected] (Märk den med: "Överklagan beslut + Reg.nr.") och ring sedan upp och kolla så de mottagit och att de behandlar. Efter din beskrivning av felet så skriv typ. Efter kontakt mer er 20/9/2021 hänvisar ni till en garanti som sträcker sig på 3 månader, jag hänvisar till Konsumentköplagen som sträcker sig till och med 6 månader från inköpstillfället och förväntar mig därmed att ni inom snarast återkommer om en lösning på hur detta felet för mig kostnadsfritt avhjälps. Jag behöver få detta ordnat då jag ej kan köra runt med dragkroken så här. Du behöver ej nämna mer än att Bilia har konstaterat fukt och brännskada samt om du har mer dokumentation om detta därifrån.

Svarar de ej inom 48h så skicka påminnelse tills de svarar och ha i åtanke att det är upp till de att hitta en lösning på hur de vill laga felet, du kan så klart önska att låta bilia göra detta. Rent krasst kan du även yrka på milersättningen detta kostar dig också (18.50kr/mil), har du betalt felsökningsavgift till Bilia kan du ej räkna med att få den betalt då det är upp till Kamux att kunna felsöka själv först.

Egentligen konstigt att en bilförsäljare inte har plikt att informera om konsumentköplagen då de uppenbart "lurar" folk med sina garantier.
Kontaktade konsumentverket, bilia, kamux.

Kamux säger att det är en slitage del och täcks inte av garantin och jag får vända mig till konsumentverket om jag vill gå vidare.

Bilia säger att det nu är hela styrenheten som måste bytas och att det är massor med bilar som har drabbats av det.

Konsumentverket säger att jag fortfarande har 6 mån garanti och firman måste bevisa att det inte har kunnat orsakat från deras håll och att det ska vara ''mitt'' fel. Samtidigt så måste jag komma med underlag från en verkstad att det är fel på styrenheten och det måste jag få skriftligt, så med andra ord så måste jag lämna in den till en verkstad för ''undersökning'' och säkert åka på en kostnad där. Och tar jag bilen till Kamux då dem ligger 10 mil ifrån mig och blir jag tillslut nekad där så kommer jag snart landa på samma kostnad som Bilia tar för montering och reservdelar.

Ska man ge upp och hosta upp 3500kr eller ska man kämpa in till det sista?
av Lövet
#1465373
V90asnan skrev:Kamux säger att det är en slitage del och täcks inte av garantin och jag får vända mig till konsumentverket om jag vill gå vidare.
Vilket är 100% skitprat och du vinner garanterat om du går hela vägen. Men visst är det en fråga om ork också. Att ha rätt är en annan sak än att få rätt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1465380
@V90asnan,

Det är som "Lövet" skriver, de slingrar sig bara. På de igen och förklara att det är så Konsumentköplagen fungerar att detta täcks av den. Målet är att inte behöva gå via ARN då det tar så j-a lång tid men jag kan inte se annat än att de förlorar den ronden.

Kom ihåg att allt ska vara skriftligt med så det går att härleda till att de slingrat sig och fördröjt. Det är även deras skyldighet att lösa detta inom rimlig tid. Detta är tyvärr för de heller ej inom slitage eller normalt slitage som bromsbelägg eller däck

Du har alltid rätt att klaga på ursprungliga fel vilket denna fuktskada räknas som. Har de problem med det ansvaret får de väl söka ersättning av Volvo med det är ju deras bekymmer

"I konsumentköplagen pratar man om ursprungliga fel. Med ursprungliga fel menas fel som fanns på bilen när du köpte den och som inte beror på normalt slitage eller att du har hanterat bilen på fel sätt. Det är alltid bilhandlaren som ansvarar för ursprungliga fel.
Slitage behöver inte alltid vara normalt. Om slitaget beror på ett fel som fanns när du köpte bilen, kan du klaga till bilhandlaren. Ett exempel är om hjulinställningen vid köpet är felaktig och orsakar att däcken slits fortare än normalt. Då handlar det inte om normalt slitage, utan om ett fel."


"Fel som uppstår under de första sex månaderna ses automatiskt som fel företaget ska åtgärda. Det brukar kallas för att bevisbördan ligger hos företaget. Det räcker att du kan visa att det finns fel i bilen. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Bilhandlaren måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på bilens skick för att slippa ansvar."

"För att komma vidare behöver du kontakta bilhandlaren igen, till exempel via mejl eller sms, för att informera om deras ansvar att åtgärda felet enligt lag. Begär också ett skriftligt svar på dina krav."
av V90asnan
#1465386
Micce1980 skrev: tor 23 sep 2021, 16:22 @V90asnan,

Det är som "Lövet" skriver, de slingrar sig bara. På de igen och förklara att det är så Konsumentköplagen fungerar att detta täcks av den. Målet är att inte behöva gå via ARN då det tar så j-a lång tid men jag kan inte se annat än att de förlorar den ronden.

Kom ihåg att allt ska vara skriftligt med så det går att härleda till att de slingrat sig och fördröjt. Det är även deras skyldighet att lösa detta inom rimlig tid. Detta är tyvärr för de heller ej inom slitage eller normalt slitage som bromsbelägg eller däck

Du har alltid rätt att klaga på ursprungliga fel vilket denna fuktskada räknas som. Har de problem med det ansvaret får de väl söka ersättning av Volvo med det är ju deras bekymmer

"I konsumentköplagen pratar man om ursprungliga fel. Med ursprungliga fel menas fel som fanns på bilen när du köpte den och som inte beror på normalt slitage eller att du har hanterat bilen på fel sätt. Det är alltid bilhandlaren som ansvarar för ursprungliga fel.
Slitage behöver inte alltid vara normalt. Om slitaget beror på ett fel som fanns när du köpte bilen, kan du klaga till bilhandlaren. Ett exempel är om hjulinställningen vid köpet är felaktig och orsakar att däcken slits fortare än normalt. Då handlar det inte om normalt slitage, utan om ett fel."


"Fel som uppstår under de första sex månaderna ses automatiskt som fel företaget ska åtgärda. Det brukar kallas för att bevisbördan ligger hos företaget. Det räcker att du kan visa att det finns fel i bilen. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Bilhandlaren måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på bilens skick för att slippa ansvar."

"För att komma vidare behöver du kontakta bilhandlaren igen, till exempel via mejl eller sms, för att informera om deras ansvar att åtgärda felet enligt lag. Begär också ett skriftligt svar på dina krav."


Butikschefen skickade detta till mig: Hej här kommer länken om där man kan läsa om 6 månaders regeln --> https://www.mrf.se/blog/2016/06/14/felt ... dL8UqjUPZQ
av Lövet
#1465395
Ingenting av detta motsäger att firman skulle ha ansvar. Dessutom är MRF bilhandlarnas egen intresseorganisation - inte nån lagstiftande- eller ens en myndighet…

En kabel är inte en slitdel - punkt!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1465407
@V90asnan, Ja den där länken kan butikschefen få tillbaka tillsammans med denna. Klart de vet att de åker på det om man tar det med ARN, Kamux som ju är MRF ansluten måste ju följa deras dom.

De viftar alltså med sin vilseledande flagga, det handlar bara om att fortsätta skicka samma sak tills de förstår att du inte ruckar på dig. Hade inflikat i vändande mail också nu att eftersom ni håller på och fördröjer med fakta som ej är relevant i sammanhanget kommer här även ett krav som jag med har rätt till och det är om milersättning (18.50kr/mil) tur och retur till den plats ni väljer att få detta lagat. Bilen med registreringsnummer XXX111 ni sålt till mig 29/04-2021 fungerar ej som den skall. Det kan ej anses som ett slitage som bromsbelägg eller däck utan som ett ursprungligt fel som alltså då räknas ha funnits där vid köpet och som ni inom 6 månader sedan köp är skyldiga att åtaga. Jag kan väl ändå förvänta mig att en aktör som ni känner till gällande lagstiftning?

Edit:
Jag antar att butikschefen missade kurserna i höstas som MRF höll i

Juridikkurs
MRFs reparationsvillkor och konsumenttjänstlagen
Felsökning
Garantier och felansvar
Reklamationer
Påföljder vid fel
Exempel från ARN

https://www.mrf.se/blog/2021/08/01/digi ... -verkstad/

MRF:s Kurs I Kundvård
Kursinnehåll:

Vad är viktigast på världens bästa verkstad?
Kunden på verkstaden
Konsumenttjänstlagen
Kundmottagningen
Långtidsvärde på en kund
Hur ska jag undvika en missnöjd kund?
Köpvärt – backjobb?
Vad vill kunden ha?
När kunden har åkt hem

https://www.mrf.se/blog/2021/08/01/kurs-i-kundvard

Märkligt nog innehöll kurserna här inte Konsumentköplagen ;-)
Senast redigerad av 2 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]