Sida 1 av 2

Förbrukning kWh vs. regenererade kWh

Postat: fre 17 sep 2021, 12:53
av Its1more
Hej!

Jag har försökt räkna ut och förstå hur jag ska förhålla mig till de två uppgifterna "Elförbrukning" och "Elektrisk regenerering".

Om jag har 43,0 kWh förbrukning och 13,0 kWh regenererat, innebär det då att av dessa 43 kWh så har 13 kommit från bilen själv och resten via laddning, eller hur ska jag tänka?

Tack på förhand,
Fredrik

Re: Förbrukning kWh vs. regenererade kWh

Postat: fre 17 sep 2021, 16:04
av SundanceKid
Kolla hur mycket din laddare har laddat till bilen och jämför. Har också funderat på det men aldrig kollat laddaren mot bilen!

Re: Förbrukning kWh vs. regenererade kWh

Postat: fre 17 sep 2021, 17:02
av Paglar
Du tänker helt rätt Fredrik!
Jag kunde typiskt använda max 8.2 kWh på en full laddning när bilen var ny och kunde ladda i 10.0 kWh så ca 20% i laddförluster.
Jag har 11.6 kWh batteriet.

Re: Förbrukning kWh vs. regenererade kWh

Postat: fre 17 sep 2021, 17:12
av Its1more
Ok. Så då kan man i mitt exempel räkna ut att av de 43 kWh så har jag bara köpt 30 kWh, resten kom ”av sig själv”.

Då vet jag hur jag ska bygga statistiken.

Tack för hjälpen!

Re: Förbrukning kWh vs. regenererade kWh

Postat: fre 17 sep 2021, 18:02
av Paglar
Du har troligtvis behövt ladda 36 kWh för att förbruka 30 kWh. Jag använder bilens förbrukning från körjournalen i min statistik men plussar på 20% på kostnaden för laddförlusterna.

Re: Förbrukning kWh vs. regenererade kWh

Postat: lör 18 sep 2021, 20:50
av Its1more
Paglar skrev:Du har troligtvis behövt ladda 36 kWh för att förbruka 30 kWh. Jag använder bilens förbrukning från körjournalen i min statistik men plussar på 20% på kostnaden för laddförlusterna.
Vad menar du med laddförluster? Varför skulle jag behöva ladda 36 för att förbruka 30? Det är ju som att säga att du måste tanka 1,2 liter för att den ska kunna dra 1,0 liter. Eller?

Re: Förbrukning kWh vs. regenererade kWh

Postat: lör 18 sep 2021, 21:52
av Malmstroem
En del av el-energin kommer att ”försvinna” i värme när batteriet laddas. Därför måste du ladda mer än vad som kan lagras.

Re: Förbrukning kWh vs. regenererade kWh

Postat: lör 18 sep 2021, 22:01
av AndS
Its1more skrev: lör 18 sep 2021, 20:50
Paglar skrev:Du har troligtvis behövt ladda 36 kWh för att förbruka 30 kWh. Jag använder bilens förbrukning från körjournalen i min statistik men plussar på 20% på kostnaden för laddförlusterna.
Vad menar du med laddförluster? Varför skulle jag behöva ladda 36 för att förbruka 30? Det är ju som att säga att du måste tanka 1,2 liter för att den ska kunna dra 1,0 liter. Eller?
På våra fossila bilar så kan du se liknande effekt men kallas då verkningsgrad när motorn används, finns även på elbilar och här även vid laddning. Värme är sällan gratis om den inte kan åtevinnas. ;-)

Re: Förbrukning kWh vs. regenererade kWh

Postat: sön 19 sep 2021, 18:47
av Paglar
Its1more skrev: lör 18 sep 2021, 20:50
Paglar skrev:Du har troligtvis behövt ladda 36 kWh för att förbruka 30 kWh. Jag använder bilens förbrukning från körjournalen i min statistik men plussar på 20% på kostnaden för laddförlusterna.
Vad menar du med laddförluster? Varför skulle jag behöva ladda 36 för att förbruka 30? Det är ju som att säga att du måste tanka 1,2 liter för att den ska kunna dra 1,0 liter. Eller?
Ja det är väl en bra liknelse.
Jag laddar alltid med 16A, det kan ju vara möjligt att det blir mindre värme och därmed laddförluster om man laddar långsammare tex med 8A.

Re: Förbrukning kWh vs. regenererade kWh

Postat: mån 20 sep 2021, 11:44
av Its1more
Hej igen!

Jag får inte ihop värdena. I morse var bilen fulladdad. Jag kör 9,7 km innan jag kommer tillbaks hem och sätter i laddaren.

Följande värden går att läsa ut från Volvo Car-appen för sträckan:
Elförbrukning: 3,4 kWh
Elektrisk regenerering: 0,9 kWh

Nu när laddsessionen är avslutad har det gått åt 3,17 kWh för att fylla batteriet. Om det nu vore så att den genererade elen går tillbaks till batteriet och kan användas igen så borde den inte laddat mer än ca 2,3 kWh. Men, nu har den laddat i princip lika mycket som den rapporterar att den förbrukat och då kan man fundera på var de 0,9 kWh tagit vägen.

Någon som kan mer om laddhybrider än jag som kan förklara ovan?

Tack på förhand,
Fredrik