Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
#1464170
Hej!

Jag har försökt räkna ut och förstå hur jag ska förhålla mig till de två uppgifterna "Elförbrukning" och "Elektrisk regenerering".

Om jag har 43,0 kWh förbrukning och 13,0 kWh regenererat, innebär det då att av dessa 43 kWh så har 13 kommit från bilen själv och resten via laddning, eller hur ska jag tänka?

Tack på förhand,
Fredrik
#1464209
Du tänker helt rätt Fredrik!
Jag kunde typiskt använda max 8.2 kWh på en full laddning när bilen var ny och kunde ladda i 10.0 kWh så ca 20% i laddförluster.
Jag har 11.6 kWh batteriet.
#1464211
Ok. Så då kan man i mitt exempel räkna ut att av de 43 kWh så har jag bara köpt 30 kWh, resten kom ”av sig själv”.

Då vet jag hur jag ska bygga statistiken.

Tack för hjälpen!
#1464223
Du har troligtvis behövt ladda 36 kWh för att förbruka 30 kWh. Jag använder bilens förbrukning från körjournalen i min statistik men plussar på 20% på kostnaden för laddförlusterna.
#1464465
Paglar skrev:Du har troligtvis behövt ladda 36 kWh för att förbruka 30 kWh. Jag använder bilens förbrukning från körjournalen i min statistik men plussar på 20% på kostnaden för laddförlusterna.
Vad menar du med laddförluster? Varför skulle jag behöva ladda 36 för att förbruka 30? Det är ju som att säga att du måste tanka 1,2 liter för att den ska kunna dra 1,0 liter. Eller?
av AndS
#1464473
Its1more skrev: lör 18 sep 2021, 20:50
Paglar skrev:Du har troligtvis behövt ladda 36 kWh för att förbruka 30 kWh. Jag använder bilens förbrukning från körjournalen i min statistik men plussar på 20% på kostnaden för laddförlusterna.
Vad menar du med laddförluster? Varför skulle jag behöva ladda 36 för att förbruka 30? Det är ju som att säga att du måste tanka 1,2 liter för att den ska kunna dra 1,0 liter. Eller?
På våra fossila bilar så kan du se liknande effekt men kallas då verkningsgrad när motorn används, finns även på elbilar och här även vid laddning. Värme är sällan gratis om den inte kan åtevinnas. ;-)
Användarvisningsbild
av Paglar
#1464644
Its1more skrev: lör 18 sep 2021, 20:50
Paglar skrev:Du har troligtvis behövt ladda 36 kWh för att förbruka 30 kWh. Jag använder bilens förbrukning från körjournalen i min statistik men plussar på 20% på kostnaden för laddförlusterna.
Vad menar du med laddförluster? Varför skulle jag behöva ladda 36 för att förbruka 30? Det är ju som att säga att du måste tanka 1,2 liter för att den ska kunna dra 1,0 liter. Eller?
Ja det är väl en bra liknelse.
Jag laddar alltid med 16A, det kan ju vara möjligt att det blir mindre värme och därmed laddförluster om man laddar långsammare tex med 8A.
#1464764
Hej igen!

Jag får inte ihop värdena. I morse var bilen fulladdad. Jag kör 9,7 km innan jag kommer tillbaks hem och sätter i laddaren.

Följande värden går att läsa ut från Volvo Car-appen för sträckan:
Elförbrukning: 3,4 kWh
Elektrisk regenerering: 0,9 kWh

Nu när laddsessionen är avslutad har det gått åt 3,17 kWh för att fylla batteriet. Om det nu vore så att den genererade elen går tillbaks till batteriet och kan användas igen så borde den inte laddat mer än ca 2,3 kWh. Men, nu har den laddat i princip lika mycket som den rapporterar att den förbrukat och då kan man fundera på var de 0,9 kWh tagit vägen.

Någon som kan mer om laddhybrider än jag som kan förklara ovan?

Tack på förhand,
Fredrik

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]