Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1465353
Har inte hört om någon som gjort det, däremot fått höra från några enstaka håll att man bör kasta in mjukvara för hastighetsmätaren så att den mäter de körda distanserna korrekt - huruvida det ligger någon vettighet i det låter jag vara osagt.
#1465360
grillchips skrev: tor 23 sep 2021, 14:02 Har inte hört om någon som gjort det, däremot fått höra från några enstaka håll att man bör kasta in mjukvara för hastighetsmätaren så att den mäter de körda distanserna korrekt - huruvida det ligger någon vettighet i det låter jag vara osagt.
Jag har beställt vinterhjul+dubbdäck till min V90 T6 Recharge Inscription 2022 och det står på de vinterhjul jag beställt att:

"Vid byte till annan godkänd däckdimension kan applikation för styrutslagsbegränsare och/eller hastighetsmätare behövas."

Jag kollande för säkerhets skull med en kille hos min Volvoåterförsäljare om de 18 tum Volvo vinterhjulen jag tänkt mig medför att ny mjukvara behöver installeras i bilen och han hade kollat upp detta och det var inom Volvos toleranser att med de 18 tum vinterhjulen jag valt så behövdes inte ny mjukvara installeras för styrutslagsbegränsare och/eller hastighetsmätare.
Bäst är nog bäst att kolla med sin Volvo återförsäljare så får man besked.

18 tum vinterhjulen (med Nokian, Hakkapeliitta dubbdäck) är de här som skall på min bil om ett tag:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /all/L.H.D

19 tum sommarhjulen jag har på (fabriksmonterade) är de här (fast med sommardäck):
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /all/L.H.D

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1465364
Följer man tillverkarens rekommendation på fälg/däck och minskar fälgdiameter behöver inget göras. Det är när man sätter på större hjul och då bredare fälg/däck som styrutslag kan behöva justeras.
Sedan finns det andra avvikelser om man inte väljer Volvofälgar men det ör en annan pilsner hur fälgen breddar innåt och utåt.
#1466395
Tillslut på monterad. :-) Fungerar rakt av i hjulhuset 21” 255/35 med 3,2bar. Åk komfort är inte sämre jmf med de gamla 18” 2,8bar.
För alla bilar på E4 finns en mitt sträcka mellan Upplands Väsby och Bredden med tyst, nylagd finkornig asfalt som söder över - helt underbart att rulla på Bild
Bilagor
IMG_3229.jpg
IMG_3229.jpg (50.01 KiB) Visad 275 gånger
IMG_3227.jpg
IMG_3227.jpg (56.42 KiB) Visad 275 gånger
IMG_3226.jpg
IMG_3226.jpg (49.62 KiB) Visad 275 gånger
Senast redigerad av 2 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
#1466397
Tjusigt! Ångrar att jag inte gick med bredare gummi till mina 21", de är dessutom en halv tum bredare än OEM 21". Får leva med en ful stretch en säsong eller två till.
#1466400
Ja det var bra ledning här i forumet. Min ÅF säljare avrådde 21” men han är också för små skivor som kan ta 16” fälger - jag är super nöjd .
Jo jag har definitivt en känsla av att bilens frigång från mark är mer nu, sitter nån centimeter högre upp förvånad .

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]