Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uraza
#1462900
Hej,

Jag tittar på att köpa en ny Volvo S90 Recharge. Jag tycker att R-Design Pro Edition känns väldigt attraktivt då man verkar få mycket för pengarna, bl a B&W ljudsystem, lounge, ljussystem, aktiv air suspension, 360, HUD. Om jag försöker bygga en liknande Inscription så blir det mycket dyrare. Har jag missat något?

R-Design Pro 750 000 kr: https://s.volvocars.com/2NFIRbYRP1jgkyKF
Inscription 787 000 kr: https://s.volvocars.com/4uBnTvwFGbCHTLzR

Vad tycker ni är fördelen med inscription? Jag tänker att man kanske kan göra en lägre spec med Inscription utan tjocka fälgar, ta bort några paket osv men ser ändå inte hur jag kan hitta något mer förmåntligt än R-Design Pro om jag vill ha:

* B&W (kanske kan tänka mig H&K)
* Aktiv air suspension
* Soltak


Sen vet ni hur det är med personalrabatt. Utgår den från listpris eller kan man få en offert från en bilhandlare innan personalrabatten sen slänga på personalrabatt på den offerten? Vilken bilhandlare rekommenderar ni runt Stockholmsområdet om man vill maximera sin rabatt?
Användarvisningsbild
av bem
#1462903
Gissar det stämmer det du kommit fram till.
När jag byggde en V90 Recharge Inscription Expression och la till de paket jag ville ha blev den dyrare än en Inscription dvs snäppet högre utrustningsnivå med de tillägg jag ville ha.
Loungepaket (med soltak m.m.) och Bowers & Wilkins ljudsystem bygger på priset rejält liksom aktivt chassi.
Har HUD på min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a (2 veckor gammal) och en del andra paket (bl.a Lounge, Ljuspaket, Värmepaket) och lite andra tillval som dragkrok m.m. Pris till kund är förstås en hel del lägre hos en Volvohandlare än listpriset du ser när du bygger en Volvo på Volvo Cars hemsida.
Fördelen med Inscription? Kolla på "Läs mer" för utrustningsnivåerna på Volvo Cars när du bygger en bil så der du vad som ingår. Tycker Inscription är lagom nivå för mig som inte är bilentusiast. R-Design vore i häftigaste laget för mig personligen men jag kan förstå man tycker det är en fin/kul utrustningsnivå.
/Bo
av uraza
#1462910
bem skrev:Gissar det stämmer det du kommit fram till.
När jag byggde en V90 Recharge Inscription Expression och la till de paket jag ville ha blev den dyrare än en Inscription dvs snäppet högre utrustningsnivå med de tillägg jag ville ha.
Loungepaket (med soltak m.m.) och Bowers & Wilkins ljudsystem bygger på priset rejält liksom aktivt chassi.
Har HUD på min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a (2 veckor gammal) och en del andra paket (bl.a Lounge, Ljuspaket, Värmepaket) och lite andra tillval som dragkrok m.m. Pris till kund är förstås en hel del lägre hos en Volvohandlare än listpriset du ser när du bygger en Volvo på Volvo Cars hemsida.
Fördelen med Inscription? Kolla på "Läs mer" för utrustningsnivåerna på Volvo Cars när du bygger en bil så der du vad som ingår. Tycker Inscription är lagom nivå för mig som inte är bilentusiast. R-Design vore i häftigaste laget för mig personligen men jag kan förstå man tycker det är en fin/kul utrustningsnivå.
/Bo
Tack för utförligt svar! Ja, jag får fundera på hur viktigt B&W är för mig. Det känns som att den + HUD + 360 drar upp priset rejält. Kan jag leva utan dem så är nog Inscription bättre för mig. Vet du vad man kan förvänta sig för rabatt som Volvoanställd baserat på listpriset? Är det rimligt att räkna på 15% rabatt på listpris? Vill bara ha ett hum om vad jag ska räkna på innan jag skickar iväg offertförfrågningar.
Användarvisningsbild
av bem
#1462917
Jag kan PM:a dig priset jag gav på min V90 T6 Recharge Inscription 2022 så har du att jämföra. Volvoanställdas rabatt är nog betydligt mer än den jag fick som privat person av min Volvohandlare, gissar jag. Har läst på detta forum folk som fått 13% rabatt som Volvoanställd men minns inte vilket år det var.
Bo
av uraza
#1462926
bem skrev: tor 09 sep 2021, 16:18 Jag kan PM:a dig priset jag gav på min V90 T6 Recharge Inscription 2022 så har du att jämföra. Volvoanställdas rabatt är nog betydligt mer än den jag fick som privat person av min Volvohandlare, gissar jag. Har läst på detta forum folk som fått 13% rabatt som Volvoanställd men minns inte vilket år det var.
Bo
Jättegärna!
av HerrDödén
#1463033
Vore gott om man kunde få ta del av den total procentsatsen för rabatten du fick, bem. Kronor och ören kan vi hålla utanför tråden.

Slipar på konfig av en S90 T8 och är därför lika nyfiken som TS :-)
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]