Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1467873
Zanders skrev: tor 07 okt 2021, 14:00
Hemingway skrev:
Zanders skrev: tis 05 okt 2021, 13:32 Någon som hört något om en eventuell ökning från 3.7 till 7.4kw laddning?
7,4 kW laddning är inte så mycket värt. Det kräver ju 32A enfas vilket innebär en 35A huvudsäkringen i villan för att kunna nyttjas.

Bättre då med 11 kW som är 3x16A och som kan ge mer effekt på en 16A säkring (lastbalansering är i princip krav om man ska gå så lågt som 16A) än vad en 7,4 kW kan ge på 35A.
Ja, med 7.4kw så menade jag givetvis 16A på 3-fas där antingen bilen eller boxen kombinerar två av faserna vilket inte är helt ovanligt idag. 11kw hade givetvis varit ännu trevligare men kanske dock lite väl mycket önsketänkande.
7,4 kW är som regel 32A 1-fas. Den där 2-fasvarianten du skriver om, vilka bilar eller laddare har det? Jag skulle säga att det är ovanligt.

Ska man väl gå från en ombordladdare på bilen så kan man lika gärna sätta dit 3 och därför är 3,7 kW eller 11 kW det vanliga för den europeiska marknaden. På världsdelar med större enfasnät kan det finnas andra logiska val, men inte för Europa och det skulle jag påstå att bilföretagen börjar förstå mycket bättre än för 5 år sedan.
#1467874
Vilka bilar har 7.2kw enfas? Inte många hem den kan laddas då. Förutsätter att det blir trefas om man ökar ombordladdaren.
#1467896
Hemingway skrev:
Zanders skrev: tor 07 okt 2021, 14:00
Hemingway skrev:
7,4 kW laddning är inte så mycket värt. Det kräver ju 32A enfas vilket innebär en 35A huvudsäkringen i villan för att kunna nyttjas.

Bättre då med 11 kW som är 3x16A och som kan ge mer effekt på en 16A säkring (lastbalansering är i princip krav om man ska gå så lågt som 16A) än vad en 7,4 kW kan ge på 35A.
Ja, med 7.4kw så menade jag givetvis 16A på 3-fas där antingen bilen eller boxen kombinerar två av faserna vilket inte är helt ovanligt idag. 11kw hade givetvis varit ännu trevligare men kanske dock lite väl mycket önsketänkande.
7,4 kW är som regel 32A 1-fas. Den där 2-fasvarianten du skriver om, vilka bilar eller laddare har det? Jag skulle säga att det är ovanligt.

Ska man väl gå från en ombordladdare på bilen så kan man lika gärna sätta dit 3 och därför är 3,7 kW eller 11 kW det vanliga för den europeiska marknaden. På världsdelar med större enfasnät kan det finnas andra logiska val, men inte för Europa och det skulle jag påstå att bilföretagen börjar förstå mycket bättre än för 5 år sedan.
Vet att tex både Merca och Volkswagen (av dom som tar mer än 3.7kw) har det på sina hybrider. Vet bara rena elbilar som tar 32A 1fas.
#1467916
bem skrev:
jaronsso skrev: tor 07 okt 2021, 08:13 bem;

Han kör ju en V90 T8 idag, så det kanske är precis ett större batteri han drömmer om.. :)
Ja är säkert så, jag drömmer också om det men jag får nöja mig med mitt 11,6 kWh hybridbatteri som redan sitter i min V90 T6 Recharge 2022 early. :-)
/Bo
Yes, har kört v90 T8 i 2 år i vinter och älskar drivlinan. Kan tyvärr inte välja T8 nu som förmånsbil. Tror det har att göra med maxpriser och 700 tsek gränsen. V60 kan jag välja toppversionen av men den hamnar inte över 700 med extrautrustning enligt skatteverkets listor (men den blir för liten så den går bort ändå..)
Ser fram emot större batteri oavsett och även den större elmotorn! :-)
#1467956
Zanders skrev: tor 07 okt 2021, 18:44
Vet att tex både Merca och Volkswagen (av dom som tar mer än 3.7kw) har det på sina hybrider. Vet bara rena elbilar som tar 32A 1fas.
Länka gärna till en tillförlitlig käla så man kan läsa mer om det. Jag misstänkter att det behövs en 11 kW laddstation ändå, för att kunna ladda via två faser 16A då de vanligaste att sälja från laddstationshåll är 3,7 kW - 1x16A, 7,4 kW - 1x32A, eller 11 kW - 3x16A. Men det kan vara så att jag är fel ute och då lär jag mig gärna mer.
#1467964
Hemingway skrev:
Zanders skrev: tor 07 okt 2021, 18:44
Vet att tex både Merca och Volkswagen (av dom som tar mer än 3.7kw) har det på sina hybrider. Vet bara rena elbilar som tar 32A 1fas.
Länka gärna till en tillförlitlig käla så man kan läsa mer om det. Jag misstänkter att det behövs en 11 kW laddstation ändå, för att kunna ladda via två faser 16A då de vanligaste att sälja från laddstationshåll är 3,7 kW - 1x16A, 7,4 kW - 1x32A, eller 11 kW - 3x16A. Men det kan vara så att jag är fel ute och då lär jag mig gärna mer.
Vet inte hur tillförlitliga dessa är men det var dessa jag hittade vid en snabb googling.
https://evconnect.se/pages/mercedes-e-klass-300-de
https://evsinfocus.com/2019/10/05/laddskola-del2/
#1467972
Jag skulle säga att de där sidorna bevisar min poäng. Den första sidan skriver ju två olika saker i text respektive tabell. I texten skrivs något som antyder att bilen ska kunna kombinera 2x16A till 1x32A, men i tabellen finns det inte som alternativ.

I den andra texten så skrivs det: "Något billigare bilar har 7.4 kW enfas som högsta laddstyrka för AC-laddning. Detta kan åstadkommas utan 32A säkring genom att man har en laddbox som kombinerar två av faserna i en trefaskoppling till enfas 32A. " - Detta är nämligen enklare sagt än gjort. För att så ska ske krävs reläer och andra rörliga delar i laddboxen. Det gör att deras tillförlitlighet sänks och är därför ovanligt. Fortfarande inte fått exempel på att detta "inte är helt ovanligt idag". Jag påstår ju att det är ovanligt och därför inte lätt att hitta.

Väntade mig om det var vanligt att det enkelt skulle komma fram existerande produkter till försäljning där det tydligt framgår.
#1467991
Hemingway skrev:Detta kan åstadkommas utan 32A säkring genom att man har en laddbox som kombinerar två av faserna i en trefaskoppling till enfas 32A. " - Detta är nämligen enklare sagt än gjort. För att så ska ske krävs reläer och andra rörliga delar i laddboxen.
Varför skulle det bli så? Om jag stoppar in min trefasbox (3x16=11kw) så tar väl bilen bara ut 2x16A på egen hand? Själva boxen gör ju inget då.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]