Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1464282
bem skrev:Tycker mig känna igen snacket. Test en sak, verklighet en (helt) annan värld?
Så var det extremt mycket förr med NEDC cykeln, och det finns fortfarande ett visst mått av det. Men nu ska det vara möjligt om man exakt följer cykeln och det tror jag faktiskt på. Brukar du exempelvis stå still 13% när du är ute? Det är räknat med ett visst mått av stillastående osv.

En testcykels längd är 30 minuter
Körsträckan är 23,25 km
Snitthastigheten är 46,5 km/h
Maxhastigheten är 131 km/h
Yttertemperaturen är 23°C
Elbilen är stillastående under 13% av testet
Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.
#1464289
Lövet skrev: fre 17 sep 2021, 21:46
En testcykels längd är 30 minuter
Körsträckan är 23,25 km
Snitthastigheten är 46,5 km/h
Maxhastigheten är 131 km/h
Yttertemperaturen är 23°C
Elbilen är stillastående under 13% av testet
Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.
Om det blir runt 20-25 grader och jag har möjlighet skall jag köra min teststräcka i 46 km/h på farthållaren (så jag får en snitthastighet som WLTP i alla fall). Kör i 30 minuter, stannar i 5 minuter. Kör resten tills batteriet är tomt. Kan inte mäta kWh i snitt/max så det jag nämnde kanske är närmaste jag kan komma. Trodde man i WLPT testen körde tomt på batteriet i ett svep i stort sett, ungefär som biltidningarna gör när de testar hur långt en elbil eller laddhybrid går på ren el. Får jag inte tutande eller blinkande bilister bakom mig när jag testar detta lär jag väl aldrig få det. :-)
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1464306
Nej man gör faktiskt på ett helt annat sätt. Man kör cykeln många gånger i rad från fullt laddat batteri till tomt laddat batteri. Sedan räknar man ut en teoretisk förbrukning. Det funkar alltså inte (som en del trott) att om man bara gör ett batteri som räcker hela cykelns längd så blir förbrukningen 0. Riktigt så enkelt är det inte ;)
#1464480
Keios skrev:Tror ni det kommer någonsin gå att byta till det större batteripaketet på en äldre v60 med mindre batteri (antingen från Volvo eller tredje part).
Tekniskt går det säkert men det kommer sannolikt inte vara ekonomiskt rimligt
#1465661
bem skrev: fre 17 sep 2021, 22:09
Lövet skrev: fre 17 sep 2021, 21:46
En testcykels längd är 30 minuter
Körsträckan är 23,25 km
Snitthastigheten är 46,5 km/h
Maxhastigheten är 131 km/h
Yttertemperaturen är 23°C
Elbilen är stillastående under 13% av testet
Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.
Om det blir runt 20-25 grader och jag har möjlighet skall jag köra min teststräcka i 46 km/h på farthållaren (så jag får en snitthastighet som WLTP i alla fall). Kör i 30 minuter, stannar i 5 minuter. Kör resten tills batteriet är tomt. Kan inte mäta kWh i snitt/max så det jag nämnde kanske är närmaste jag kan komma. Trodde man i WLPT testen körde tomt på batteriet i ett svep i stort sett, ungefär som biltidningarna gör när de testar hur långt en elbil eller laddhybrid går på ren el. Får jag inte tutande eller blinkande bilister bakom mig när jag testar detta lär jag väl aldrig få det. :-)
/Bo
Testa att köra utan farthållare. Läser en del i e-Golf samt e-tron grupper på fb och de flesta är tämligen överens om att bilarna drar mer när man använder farthållare.
#1465684
På lite äldre elbilar användes de fysiska bromsarna och inte regenerering när man körde med farthållaren. Så där gick man helt klart miste om räckvidd. Skulle nog ändå tro att man förbättrat det numera även på hybriderna? Min etron syns i alla fall att den regenererar och inte använder stålbromsarna vid lätt bromsning även på farthållaren.
#1466179
Denna uppdatering kom ju perfekt i tid då jag ska beställa ny bil :-) Blir nog en v90 T6 recharge denna gång men vet någon effekten på bensin respektive elmotor på den?
Volvo har ju ökat gapet mellan T6 och T8 med denna förändring där skillnaden är störst på T8. På T6 endast 10hk men hur är fördelningen bensinmotor/el? Vill ju gärna ha mer kräm på elmotorn mot den jag har i min T8 idag.
#1466197
Lövet skrev: lör 25 sep 2021, 01:46 På lite äldre elbilar användes de fysiska bromsarna och inte regenerering när man körde med farthållaren. Så där gick man helt klart miste om räckvidd. Skulle nog ändå tro att man förbättrat det numera även på hybriderna? Min etron syns i alla fall att den regenererar och inte använder stålbromsarna vid lätt bromsning även på farthållaren.
Jag tror att en stor vinst förbrukningsmässigt ligger i att man kan frirulla i nedförsbackar och på så vis förskjuta punkten där man måste gå på gas igen när man kör utan farthållare.

Med farthållare regenererar den visserligen i nedförsbacken men jag tror den tjänar mindre på det än vad som senare går åt för att behöva gå på gas tidigare.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]