Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463147
SundanceKid skrev:
volvoamatören skrev:Jag beställde en XC90 Recharge för en månad sedan, genom Care By Volvo. Jag ska få den i november. Nu vill jag ju inte ha den, utan en med det nya batteriet. Jag har två veckors ångerrätt från det att jag har fått bilen (kan lämna tillbaka och få tillbaka alla pengar). Det bästa vore ju om jag kunde ångra mig redan nu och göra en ny beställning, istället för att vänta till november, plocka ut den och direkt lämna tillbaka den (skapar ju merarbete för alla inblandade då bilen inte ens är byggd än).

Har mailat CBV om detta så får vi se hur flexibla de är ...
Jag va inne och kollade där men det gick inte välja några tillval alls eller R-design PRO heller? Stämmer det?
I princip alla tillval ingår, men det stämmer att man inte kan lägga till eller ta bort något (förutom dragkrok). Det blir t ex svart läderinredning, vilket är lite trist.
#1464201
volvoamatören skrev: fre 17 sep 2021, 12:38 Jag avbeställde min CBV-XC90 T8 Recharge och beställde en ny, med det nya batteriet och drivlinan. Får vänta lite längre, men man vill ju alltid ha den bästa tillgängliga versionen. :)
Ja kan man bara vänta så är ju det du gjort det enda vettiga så man får det större batteriet på 18,8 kWh, elmotorn på 145 hk och så elvärme av kupén (istället för med bränslevärmare som ju kritiserats så hårt av både bilägarna och "miljövänner").
Det blir en rejäl uppgradering som heter duga. Jag har det mindre 11,6 kWh batteriet, 87 hk elmotor och bränslevärmare (dock extra tillbehör) på min V90 Recharge Inscription 2022:a som jag hämta för några veckor sen. Lite surt man nyss hämtat ny bil och så kommer den fina uppgraderingen med större batteri, kraftigare elmotor och elvärme bara nån vecka efter. Men men jag är nöjd med min bil utom på en punkt, hur jag än försöker åka så snålt jag kan på plattmark i 80 knyck går det inte komma mer än 49 km på el (i körläge Pure), WLTP är 61 km men det är ju i drömvärlden tydligen under ideala förhållanden som nog aldrig existerar i verkligheten eller ytterst sällan (solsken, 25 grader, vind i ryggen, aningens sluttande asfalt så slät så slät osv). Skojar bara. Otroligt härligt åka på Pure i stan och så. Lycka till med din bil sen när du får den!
/Bo
#1464207
bem skrev:surt man nyss hämtat ny bil och så kommer den fina uppgraderingen med större batteri, kraftigare elmotor och elvärme bara nån vecka efter.
Så är det ju alltid när man köper en vara som befinner sig under teknisk utveckling. Mobiltelefoner, datorer, mm. Nån gång måste man slå till. Inget att vara ledsen över. Angående WLTP så
_ska_ det vara relativt rimliga möjligheter att uppnå det numera. Det är inte som NEDC när man bara åkte i 20 graders värme och kunde plocka av vindrutetorkare mm. Regelverket är så att man ska kunna plocka en bil från gatan och den måste uppfylla WLTP annars drabbas fabriken av miljonböter i Euro.
#1464235
bem skrev:
volvoamatören skrev: fre 17 sep 2021, 12:38 Jag avbeställde min CBV-XC90 T8 Recharge och beställde en ny, med det nya batteriet och drivlinan. Får vänta lite längre, men man vill ju alltid ha den bästa tillgängliga versionen. :)
Ja kan man bara vänta så är ju det du gjort det enda vettiga så man får det större batteriet på 18,8 kWh, elmotorn på 145 hk och så elvärme av kupén (istället för med bränslevärmare som ju kritiserats så hårt av både bilägarna och "miljövänner").
Det blir en rejäl uppgradering som heter duga. Jag har det mindre 11,6 kWh batteriet, 87 hk elmotor och bränslevärmare (dock extra tillbehör) på min V90 Recharge Inscription 2022:a som jag hämta för några veckor sen. Lite surt man nyss hämtat ny bil och så kommer den fina uppgraderingen med större batteri, kraftigare elmotor och elvärme bara nån vecka efter. Men men jag är nöjd med min bil utom på en punkt, hur jag än försöker åka så snålt jag kan på plattmark i 80 knyck går det inte komma mer än 49 km på el (i körläge Pure), WLTP är 61 km men det är ju i drömvärlden tydligen under ideala förhållanden som nog aldrig existerar i verkligheten eller ytterst sällan (solsken, 25 grader, vind i ryggen, aningens sluttande asfalt så slät så slät osv). Skojar bara. Otroligt härligt åka på Pure i stan och så. Lycka till med din bil sen när du får den!
/Bo
Tack! Det ska bli kul att hämta ut den i december, eller när det nu blir. Har aldrig ägt en hybrid förut. :)
#1464241
Lövet,
Ja man vill ju tro WLTP räckvidd på El mitt fall (61 km) vore uppnåbart men det skiljer för mycket för från verkliga km i mitt fall (max 49 km) så jag vet inte vad man skall tro. Har läst tester på min bil V90 T6 Recharge med 11,6 kWh batteriet och de har kommit längre än mig, bara nån km kortare än WLTP. Vi bilägares test t.ex., finns fler. Och det var innan Volvo optimera V90 Recharge till 61 km enl. WLTP. Så min bil kan de inte plocka från gatan i alla fall och komma i närheten av 61 km på Pure körläge. Är helt säker för jag har ju kört på i huvudsak el (Pure) i 4 veckor nu med rätt många turer i varmt väder (+20-25 grader) så förutsättningen vad gäller temperatur har varit rätt bra. Har även kört på farthållare i 80 knyck på plattmark på vanlig asfalt tills bilen efter fulladdad gick över i Hybrid vid mellan 45-49 km, aldrig över 50 km. Nu blir det kallare och kallare så gissar jag kommer komma runt 40 km kanske ner mot 35 km när det blir riktigt kallt (-10-20 ungefär).
Har varit 1-2 pers i bilen och ingen packning med, så liten last.
24% kortare räckvidd än WLTP i mitt fall är skillnaden. Det är för mycket. Man skall inte behöva åka med bilen under laboratorieliknande förhållanden för att nå WLTP värden. El är lite speciellt då räckvidden beror av så många faktorer. Visste jag WLTP förutsättningarna för elbilskörningen med V90 T6 Recharge 2022 (early) kunde jag ju prova så lika dessa jag kan.
Mest påverkan tycks temperatur och fart samt om klimatsystemet är på i bilen ha.
Kör man ca 30 km/h och vid +20 samt avstängd klimatanläggning man få 1,5 x räckvidd jämfört med om man ökar farten till 70-75 km/h (1,0 x ). Se kurvorna I länken nedan. Skall prova 70 km samma slinga jag testat i 80 knyck och se om det ger några km till. Men det går inte ligga i 70 km/h på 80 vägar som alla vägar häromkring är numera, folk blir nog galna på ”luspudlar”. :-)
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... id-eldrift

Observera vad Volvo skriver där:

”Det certifierade värdet för bilens körsträcka ska inte tolkas som en förväntad räckvidd. Certifieringsvärdet bör främst användas för att jämföra olika bilar som erhålls vid speciella testcykler.”
Speciella testcykler… ja just det.
Tycker mig känna igen snacket. Test en sak, verklighet en (helt) annan värld?


/Bo
Senast redigerad av 9 bem, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]