av Hemingway - fre 08 okt 2021, 14:18
- fre 08 okt 2021, 14:18
#1468004
Lövet, det är lite olika delar som ska passa ihop här. Eftersom spänningen är vad den är, så är det strömmen och antalet faser vi kan ändra för att få ut mer effekt. Om du har en laddare som kan ge 3 x 16 A, dvs 11 kW, en bil som kan ta emot 1 x 32 A. Då får du inte ut mer än 1x16A. För bilen har bara en ombordladdare. Ska den kunna ta emot trefas så behöver den tre ombordladdare, en för varje fas.
Elnätet i Sverige och många andra länder är 3-fas. Så från elnätssynvinkel och laddstationshåll är det logiskt att antingen ha 1 eller 3-fas. 1-fas för budget och 3-fas för icke budget. För biltillverkaren så är det primärt antalet ombordladdare som kostar. Dvs, att sätta en 32A ombordladdare är inte så mycket dyrare än en 16A ombordladdare. Ska bilen inte vara budget ur laddsynvinkel så tänker nog biltillverkaren också att de lika gärna kan ta 3 st ombordladdare. 2 st blir i mitt tycke ett onödigt mellansteg och jag skulle säga att många biltillverkare tänker likadant och att det därför är ovanligt. Däremot säger Zanders att det är vanligt, men där diskuterar vi ju hur vanligt det kan vara då vi inte direkt har fått fram något som tyder på det, än.
Så om du stoppar i en bil som kan ta 7,4 kW i en 11 kW (och inte riktigt reflekterat om det är 2x16A eller 1x32A) så kommer du bara få 3,7kW ur laddstationen. Men om det skulle vara så att bilen har två ombordladdare så skulle den faktiskt kunna få ut 7,4 kW från en 11 kW.
Ingenjörer och underleverantörer gillar standarder som de flesta företag förhåller sig till och det vanliga som jag upplever det är 3,7 kW (1x16A), 11 kW (3x16A) och sedan de mindre vanliga dvs 7,4 (1x32A) och 32A (3x32A) och gällande den här 7,4kW (2x16A) är jag öppen för att lära mig mer om den.
Elnätet i Sverige och många andra länder är 3-fas. Så från elnätssynvinkel och laddstationshåll är det logiskt att antingen ha 1 eller 3-fas. 1-fas för budget och 3-fas för icke budget. För biltillverkaren så är det primärt antalet ombordladdare som kostar. Dvs, att sätta en 32A ombordladdare är inte så mycket dyrare än en 16A ombordladdare. Ska bilen inte vara budget ur laddsynvinkel så tänker nog biltillverkaren också att de lika gärna kan ta 3 st ombordladdare. 2 st blir i mitt tycke ett onödigt mellansteg och jag skulle säga att många biltillverkare tänker likadant och att det därför är ovanligt. Däremot säger Zanders att det är vanligt, men där diskuterar vi ju hur vanligt det kan vara då vi inte direkt har fått fram något som tyder på det, än.
Så om du stoppar i en bil som kan ta 7,4 kW i en 11 kW (och inte riktigt reflekterat om det är 2x16A eller 1x32A) så kommer du bara få 3,7kW ur laddstationen. Men om det skulle vara så att bilen har två ombordladdare så skulle den faktiskt kunna få ut 7,4 kW från en 11 kW.
Ingenjörer och underleverantörer gillar standarder som de flesta företag förhåller sig till och det vanliga som jag upplever det är 3,7 kW (1x16A), 11 kW (3x16A) och sedan de mindre vanliga dvs 7,4 (1x32A) och 32A (3x32A) och gällande den här 7,4kW (2x16A) är jag öppen för att lära mig mer om den.