av Hemingway - tor 07 okt 2021, 16:49
- tor 07 okt 2021, 16:49
#1467873
Ska man väl gå från en ombordladdare på bilen så kan man lika gärna sätta dit 3 och därför är 3,7 kW eller 11 kW det vanliga för den europeiska marknaden. På världsdelar med större enfasnät kan det finnas andra logiska val, men inte för Europa och det skulle jag påstå att bilföretagen börjar förstå mycket bättre än för 5 år sedan.
Zanders skrev: ↑tor 07 okt 2021, 14:007,4 kW är som regel 32A 1-fas. Den där 2-fasvarianten du skriver om, vilka bilar eller laddare har det? Jag skulle säga att det är ovanligt.Hemingway skrev:Ja, med 7.4kw så menade jag givetvis 16A på 3-fas där antingen bilen eller boxen kombinerar två av faserna vilket inte är helt ovanligt idag. 11kw hade givetvis varit ännu trevligare men kanske dock lite väl mycket önsketänkande.Zanders skrev: ↑tis 05 okt 2021, 13:32 Någon som hört något om en eventuell ökning från 3.7 till 7.4kw laddning?7,4 kW laddning är inte så mycket värt. Det kräver ju 32A enfas vilket innebär en 35A huvudsäkringen i villan för att kunna nyttjas.
Bättre då med 11 kW som är 3x16A och som kan ge mer effekt på en 16A säkring (lastbalansering är i princip krav om man ska gå så lågt som 16A) än vad en 7,4 kW kan ge på 35A.
Ska man väl gå från en ombordladdare på bilen så kan man lika gärna sätta dit 3 och därför är 3,7 kW eller 11 kW det vanliga för den europeiska marknaden. På världsdelar med större enfasnät kan det finnas andra logiska val, men inte för Europa och det skulle jag påstå att bilföretagen börjar förstå mycket bättre än för 5 år sedan.