Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1468004
Lövet, det är lite olika delar som ska passa ihop här. Eftersom spänningen är vad den är, så är det strömmen och antalet faser vi kan ändra för att få ut mer effekt. Om du har en laddare som kan ge 3 x 16 A, dvs 11 kW, en bil som kan ta emot 1 x 32 A. Då får du inte ut mer än 1x16A. För bilen har bara en ombordladdare. Ska den kunna ta emot trefas så behöver den tre ombordladdare, en för varje fas.

Elnätet i Sverige och många andra länder är 3-fas. Så från elnätssynvinkel och laddstationshåll är det logiskt att antingen ha 1 eller 3-fas. 1-fas för budget och 3-fas för icke budget. För biltillverkaren så är det primärt antalet ombordladdare som kostar. Dvs, att sätta en 32A ombordladdare är inte så mycket dyrare än en 16A ombordladdare. Ska bilen inte vara budget ur laddsynvinkel så tänker nog biltillverkaren också att de lika gärna kan ta 3 st ombordladdare. 2 st blir i mitt tycke ett onödigt mellansteg och jag skulle säga att många biltillverkare tänker likadant och att det därför är ovanligt. Däremot säger Zanders att det är vanligt, men där diskuterar vi ju hur vanligt det kan vara då vi inte direkt har fått fram något som tyder på det, än.

Så om du stoppar i en bil som kan ta 7,4 kW i en 11 kW (och inte riktigt reflekterat om det är 2x16A eller 1x32A) så kommer du bara få 3,7kW ur laddstationen. Men om det skulle vara så att bilen har två ombordladdare så skulle den faktiskt kunna få ut 7,4 kW från en 11 kW.

Ingenjörer och underleverantörer gillar standarder som de flesta företag förhåller sig till och det vanliga som jag upplever det är 3,7 kW (1x16A), 11 kW (3x16A) och sedan de mindre vanliga dvs 7,4 (1x32A) och 32A (3x32A) och gällande den här 7,4kW (2x16A) är jag öppen för att lära mig mer om den.
#1468010
Du har ju hängt upp dig på hur vanligt det är. Om Merca och VW har det så blir det i mitt tyckte relativt vanligt. Att jag inte lyckas hitta någon info om hur Merca tillåter sin 7.4kw säger väl kanske inte så mycket egentligen.. Jag har en bekant som har en box med 3fas 16A som han laddar sin E300de med 7.4kW. Ombordladdare är dyra och kan man skippa att montera i en så kommer man undvika det, det finns liksom ingen större vits med att ha 11kW på ett 13-14kwh batteri för en hybrid.
#1468023
Jo, men jag hävdar ju att när bilar specas med att kunna laddas med 7,4 kW så innebär det vanligen 1x32A och inte 2x16A. Du hävdar att 2x16A är vanligt. När jag sedan frågar mera om det så hävdar du att två tillverkare har det så då är det vanligt. Du skriver Mercedes och VW, men lyckas inte producera en enda källa som hävdar att det du påstår stämmer. Det bästa du har är ett muntligt påstående från din kompis som kör en E 300 DE. Det är inte särskilt tungt, vi vet ju inte om din kompis missförstått situationen.

Men det här betyder inte att du har fel. Tvärtom kan du ha helt rätt inte bara att det finns utan att det rent av är vanligt. Mercedes E 300 DE som är en enskild modell kan mycket väl ha 2x16A (vilka VW modeller eller andra Mercedes modeller som ska ha det har ännu inte presenterats) men om det är vanligt så ska det inte vara särskilt svårt för dig att få fram något belägg för det här annat än att kompisen eller grannen säger si eller så.

Så det jag snarare hängt upp mig på är att dina påståenden inte styrks med varken källor eller logiskt resonemang som vi båda finner rimligt utan är lite mer av principen "jag säger det, så då stämmer det".
#1468050
Rent fysiskt sitter det 1st ombordladdare i min bil, inte 3st. Sen har jag inte lyft locket direkt, burken är ju förseglad.
#1468066
Hemingway skrev:Jo, men jag hävdar ju att när bilar specas med att kunna laddas med 7,4 kW så innebär det vanligen 1x32A och inte 2x16A. Du hävdar att 2x16A är vanligt. När jag sedan frågar mera om det så hävdar du att två tillverkare har det så då är det vanligt. Du skriver Mercedes och VW, men lyckas inte producera en enda källa som hävdar att det du påstår stämmer. Det bästa du har är ett muntligt påstående från din kompis som kör en E 300 DE. Det är inte särskilt tungt, vi vet ju inte om din kompis missförstått situationen.

Men det här betyder inte att du har fel. Tvärtom kan du ha helt rätt inte bara att det finns utan att det rent av är vanligt. Mercedes E 300 DE som är en enskild modell kan mycket väl ha 2x16A (vilka VW modeller eller andra Mercedes modeller som ska ha det har ännu inte presenterats) men om det är vanligt så ska det inte vara särskilt svårt för dig att få fram något belägg för det här annat än att kompisen eller grannen säger si eller så.

Så det jag snarare hängt upp mig på är att dina påståenden inte styrks med varken källor eller logiskt resonemang som vi båda finner rimligt utan är lite mer av principen "jag säger det, så då stämmer det".
För mig blir två stora tyska tillverkare relativt vanligt vilket jag också har klargjort. Nu har jag ställt frågan till Mercedes support som själva säger att det är 16A via trefas som gäller för att komma upp i 7.4kW, duger det?

Trevlig helg!
2021-10-08_18-29-29.jpg
2021-10-08_18-29-29.jpg (52.06 KiB) Visad 441 gånger
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]