- lör 11 sep 2021, 08:40
#1463116
Det var ju ett skumt fenomen att appen bara visar 93% laddning men bilen 100%. Jag antar att det är i hybridläge som den visar 40km räckvidd och om du slår om till pure så kanske den visar 45km räckvidd, så var det på min V60 T8 -20 när den var ny. Kör du i pure när du får 40km praktisk räckvidd? Du kan ju kolla hur mycket energi du kan förbruka i körjournalen i appen.
Ladda fullt och kör en runda i tills batteriet är tomt, åtminstone de sista tre-fyra km får du köra i pure för att tömma batteriet, efter att räckvidden visar streck har jag kunnat köra över en km till.
Du får tajma det så du kommer hem med tomt batteri och så läser du av i körjournalen och tar elförbrukning minus elektrisk regenerering så får du batteriets tillgängliga energi. Om du har laddstation så kanske du kan kolla hur mycket den laddar i batteriet från 0 till 100%.
I min bil med 11,6 kWh batteri kunde jag typiskt förbruka 8,2 kWh och ladda 10 kWh, alltså 1,8 kWh i laddförluster.
Nu efter 18 månader och 3000 mil kan jag förbruka 7,7 kWh.
Sedan kan man alltid titta på yttre omständigheter som påverkar räckvidden, regn och blöt väg, vind, temperatur, 19 tumshjul med feta 255mm däck påverkar en elbils räckvidd mycket mer än för en bil med förbränningsmotor med dålig verkningsgrad.
Jag kör oftast i pure när jag vet att jag skall köra kortare än 60 km och på landsväg utnyttjar jag frirullningen som går in automatiskt över 70 i D-läge, man får hålla bra avstånd till framförvarande fordon för det rullar på bra.
Ladda fullt och kör en runda i tills batteriet är tomt, åtminstone de sista tre-fyra km får du köra i pure för att tömma batteriet, efter att räckvidden visar streck har jag kunnat köra över en km till.
Du får tajma det så du kommer hem med tomt batteri och så läser du av i körjournalen och tar elförbrukning minus elektrisk regenerering så får du batteriets tillgängliga energi. Om du har laddstation så kanske du kan kolla hur mycket den laddar i batteriet från 0 till 100%.
I min bil med 11,6 kWh batteri kunde jag typiskt förbruka 8,2 kWh och ladda 10 kWh, alltså 1,8 kWh i laddförluster.
Nu efter 18 månader och 3000 mil kan jag förbruka 7,7 kWh.
Sedan kan man alltid titta på yttre omständigheter som påverkar räckvidden, regn och blöt väg, vind, temperatur, 19 tumshjul med feta 255mm däck påverkar en elbils räckvidd mycket mer än för en bil med förbränningsmotor med dålig verkningsgrad.
Jag kör oftast i pure när jag vet att jag skall köra kortare än 60 km och på landsväg utnyttjar jag frirullningen som går in automatiskt över 70 i D-läge, man får hålla bra avstånd till framförvarande fordon för det rullar på bra.