Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463116
Det var ju ett skumt fenomen att appen bara visar 93% laddning men bilen 100%. Jag antar att det är i hybridläge som den visar 40km räckvidd och om du slår om till pure så kanske den visar 45km räckvidd, så var det på min V60 T8 -20 när den var ny. Kör du i pure när du får 40km praktisk räckvidd? Du kan ju kolla hur mycket energi du kan förbruka i körjournalen i appen.
Ladda fullt och kör en runda i tills batteriet är tomt, åtminstone de sista tre-fyra km får du köra i pure för att tömma batteriet, efter att räckvidden visar streck har jag kunnat köra över en km till.
Du får tajma det så du kommer hem med tomt batteri och så läser du av i körjournalen och tar elförbrukning minus elektrisk regenerering så får du batteriets tillgängliga energi. Om du har laddstation så kanske du kan kolla hur mycket den laddar i batteriet från 0 till 100%.
I min bil med 11,6 kWh batteri kunde jag typiskt förbruka 8,2 kWh och ladda 10 kWh, alltså 1,8 kWh i laddförluster.
Nu efter 18 månader och 3000 mil kan jag förbruka 7,7 kWh.
Sedan kan man alltid titta på yttre omständigheter som påverkar räckvidden, regn och blöt väg, vind, temperatur, 19 tumshjul med feta 255mm däck påverkar en elbils räckvidd mycket mer än för en bil med förbränningsmotor med dålig verkningsgrad.
Jag kör oftast i pure när jag vet att jag skall köra kortare än 60 km och på landsväg utnyttjar jag frirullningen som går in automatiskt över 70 i D-läge, man får hålla bra avstånd till framförvarande fordon för det rullar på bra.
#1463185
Paglar,
Tack för tipsen men jag har Google Android Automotive infotainment i min V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid 2022:a och Volvo Cars appen har ingen körjournal (än) för bilar som har Google systemet.
Jag får nog sonika välja Pure, köra iväg på landvägen i ca 2 mil och sen vända hemöver och se hur långt jag kunnat köra enligt trippmätaren när batteriet är tomt (var nu trippmätaren visas, måsta kolla i handboken var den visas och nollställs). Skall köra en sväng i kväll och så tar jag en sväng imorgon också och jämför hur lång sträcka jag kan åka på körläge Pure.
/Bo
#1463382
Har nu varit ute och hört i Pure körläge enligt nedan.
/Bo


1. Bil: V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid, årsmodell 2022.
2. Utetemp: +17 grader, innetemp i bilen: +20 grader, fläkt auto, AC på. Ingen annan el på som drar ström som radio eller nåt annat inne i bilen.
3. Väder övrigt: lätt duggregn, bara lite blött på vägbanan.
4. Last: 1 pers (jag), bensintank ca. 50 liter (tanken rymmer 60 liter).
5. Däck: Michelin Primacy 4, 255/40 R 19.
6. Däcktryck: Bak: 2,6 bar, fram: 2,4 bar. Eco är av Volvo rekommenderat 2,7 bar fram och bak men då blir det för mycket oväsen från mina däck så jag kör på de värden jag skrev.
7. Vägtyp: nästan plattväg hela tiden, bara asfalt, blandad fin och grov asfalt.
8. Fart: 80 km/h hela tiden (på farthållaren) utom en kort bit på slutet 50+60väg (några km).
9. Batteri: 11,6 kWh. Fulladdat 100% enligt förardisplayen (Volvo Cars appen kan man inte lita på).
10. Körsträcka:
a) på el enligt tillverkaren enligt WLTP: 61 km.
b) på el vid körning på ovan förutsättningar enligt verklig körning: 49,0 km.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1463398
Appen är hopplös att visa rätt ang. laddgraden i % och uppskattad körsträcka i km… Min V90 T6 Recharge är fulladdad men appen visar: se bilden nedan.
Vad skall man ha appen till när den bara visar knasvärden? Körde nyss 49 km på en full laddning. Nu kommer jag på en full laddning 5 km... (och laddgraden är 45% fast batteriet är fulladat). Jag vet det är rätt svårt att få visat korrekt hur mycket ett batteri är laddat egentligen men det här är för mycket felvisning.
/Bo
Bilagor
44301672-D3CF-4E17-89A2-7765C4FCE68A.png
44301672-D3CF-4E17-89A2-7765C4FCE68A.png (17.11 KiB) Visad 885 gånger
#1463433
bem skrev:Appen är hopplös att visa rätt ang. laddgraden i % och uppskattad körsträcka i km… Min V90 T6 Recharge är fulladdad men appen visar: se bilden nedan.
Vad skall man ha appen till när den bara visar knasvärden? Körde nyss 49 km på en full laddning. Nu kommer jag på en full laddning 5 km... (och laddgraden är 45% fast batteriet är fulladat). Jag vet det är rätt svårt att få visat korrekt hur mycket ett batteri är laddat egentligen men det här är för mycket felvisning.
/Bo
Testa koppla bilen till tibbers app. Jag tycker att den visar mer rätt än Volvos egna app. Lita dock inte på mina siffror där för jag har inte laddat bilen i september.
Screenshot_20210913-084712.jpg
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

#1463443
SundanceKid skrev: mån 13 sep 2021, 08:49
bem skrev:Appen är hopplös att visa rätt ang. laddgraden i % och uppskattad körsträcka i km… Min V90 T6 Recharge är fulladdad men appen visar: se bilden nedan.
Vad skall man ha appen till när den bara visar knasvärden? Körde nyss 49 km på en full laddning. Nu kommer jag på en full laddning 5 km... (och laddgraden är 45% fast batteriet är fulladat). Jag vet det är rätt svårt att få visat korrekt hur mycket ett batteri är laddat egentligen men det här är för mycket felvisning.
/Bo
Testa koppla bilen till tibbers app. Jag tycker att den visar mer rätt än Volvos egna app. Lita dock inte på mina siffror där för jag har inte laddat bilen i september. Screenshot_20210913-084712.jpg

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Kan man använda Tibbers app utan elavtal?
/Bo
#1463447
bem skrev:
SundanceKid skrev: mån 13 sep 2021, 08:49
bem skrev:Appen är hopplös att visa rätt ang. laddgraden i % och uppskattad körsträcka i km… Min V90 T6 Recharge är fulladdad men appen visar: se bilden nedan.
Vad skall man ha appen till när den bara visar knasvärden? Körde nyss 49 km på en full laddning. Nu kommer jag på en full laddning 5 km... (och laddgraden är 45% fast batteriet är fulladat). Jag vet det är rätt svårt att få visat korrekt hur mycket ett batteri är laddat egentligen men det här är för mycket felvisning.
/Bo
Testa koppla bilen till tibbers app. Jag tycker att den visar mer rätt än Volvos egna app. Lita dock inte på mina siffror där för jag har inte laddat bilen i september. Screenshot_20210913-084712.jpg

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Kan man använda Tibbers app utan elavtal?
/Bo
Japp inga problem.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

#1463469
Bra uppställt med förutsättningar och bra kört Bo.
Jag har väl kommit nästan en mil längre med min bil V60 T8 med 19" 235/45 under kanske bättre yttre förutsättningar och lägre hastighet.
Men det är kanske så långt du kan komma i verkligheten om du som jag hade när bilen var ny, 8,2 kWh tillgängligt att köra på. Vilket skulle ge relativt låga 167 wh/km i förbrukning.
Du kan ju göra om körningen om och när du får tillgång till körjournalen i din googlebil.
Om du väljer 18" smalare odubbade vinterhjul så kan det vara positivt för rullmotståndet.
#1463477
Psglar,
Jag skall köra samma tur snart igen, som igår, fast pumpa alla däcken till 2,7 bar den här gången får vi se om det har nån märkbar påverkan på körsträckan i Pure körläge. 2,7 bar är rekommenderat däcktryck av Volvo enl klisterlappen vid förarstolpen för ”Eco” körning.
Vinterdäck sen skall bli 18 tum och får väl bli dubbat som behövs i mina trakter på vintern, får ta nåt däck som Volvo rekommenderar på V90 Recharge om dom har nån rekommendation.
Man skulle ju vilja läsa hur de kunnat få 61 km räckvidd WLTP på V90 T6 Recharge 2022 (early). Jag har ju 12 km kvar för att kunna nå dit. Enda jag vet är att WLTP är under rätt idealiska förhållanden. Det finns så många parametrar som påverkar räckvidden vid körning på Pure körläge, bland de viktigaste lär ju fart och temperatur vara, även däckens rullmotstånd borde ha stor inverkan.
Det vore kul om jag kunde komma i trakterna av 55-57 km på Pureläge på plattmark asfalt runt +20 grader. 61 km kommer jag troligen aldrig nå hur jag än försöker under bästa förhållanden jag kan testa här borta i mina krokar.
/Bo
#1463495
SundanceKid,
Jag installera Tibber appen i min iPhone idag och försökte sen lägga till "Volvo" (Volvo On Call användare) och appen svalde inloggningsuppgifterna till mitt Volvo ID men sen sa appen direkt:
"Kopplingen med Volvo gick igenom men vi hittade inga elbilar" (OK).
Jag har ju en V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid (laddhybrid) 2022:a så det är ju ingen ren elbil. Kanske inte funkar då med Tibber appen?
Jag har min V90 T6 Recharge i min Volvo Cars app så där finns bilen i alla fall.
/Bo
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]