Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463020
I morse direktstarta jag bränslevärmaren (bensin), tror jag, i min V90 T6 Recharge 2022 (early) med Volvo Cars appen, via fläktsymbolen/ikonen i appen och sen Nu, Starta, och då mullra nåt igång. Jag hade ingen laddsladd till bilen inkopplad och jag var ut till bilen och hörde att nåt gick för fullt.
Skönt veta att det går att direktstarta värmare (starta den via timern har jag inte provat än men provar i morgon bitti medan det är lite kallt fortfarande).
För det var väl bränslevärmaren jag direktstarta och inte hela bilen? Nog tyckte jag det mullra som en bränslevärmare under huven (har ju haft dieselvärmare i 7 år tidigare på en V70 så jag tyckte det var liknande ljud)
Hur vet man om man direktstartar bilens motor eller bränslevärmare förresten? Kan inte se det i Volvo cars appen. Kan bara välja Nu-Starta (eller Timers och välja en tid).

/Bo
#1463416
bem skrev:I morse direktstarta jag bränslevärmaren (bensin), tror jag, i min V90 T6 Recharge 2022 (early) med Volvo Cars appen, via fläktsymbolen/ikonen i appen och sen Nu, Starta, och då mullra nåt igång. Jag hade ingen laddsladd till bilen inkopplad och jag var ut till bilen och hörde att nåt gick för fullt.
Skönt veta att det går att direktstarta värmare (starta den via timern har jag inte provat än men provar i morgon bitti medan det är lite kallt fortfarande).
För det var väl bränslevärmaren jag direktstarta och inte hela bilen? Nog tyckte jag det mullra som en bränslevärmare under huven (har ju haft dieselvärmare i 7 år tidigare på en V70 så jag tyckte det var liknande ljud)
Hur vet man om man direktstartar bilens motor eller bränslevärmare förresten? Kan inte se det i Volvo cars appen. Kan bara välja Nu-Starta (eller Timers och välja en tid).

/Bo
Om du har fjärrstartat motorn och öppnar en dörr dödar bilen motorn omedelbart. En bränslevärmare fortsätter mullra ett tag till. :)

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

#1463431
bem skrev:Jag kikar på laddbox f.n.
- Lastbalansering kan vara bra.
- Wifi på laddboxen så den kan anslutas till mitt trådlösa nät hemma och app för att se laddstatus kanske kan vara bra.
- Har 16 amp huvud säkringar hemma.
- Typ 2 laddare.
- 1 eller 3 fas, räcker väl med 1 fas till min V90.
- kunna justera strömmen 6-10-16 amp.
- Gjord för svenskt fuktigt och kallt klimat.
- Om det bör vara inbyggd jordfelsbrytare i laddboxen har jag inte koll på men få verkar ha det.
- Fast laddsladd (med typ 2 kontakt) kanske är bäst (mindre risk för glapp i kontakt).
Får leta och se vilka som uppfyller ovan.
/Bo
Easee uppfyller alla dessa krav. Jag har den och den funkar bra. Den går även på 4g fritt om du inte har wifi. Jag laddar ofta bilarna på 6A för att skona batterierna. Går du med som medlem i Elbil Sverige så får du grymt pris också.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

#1463432
III skrev:Fjärrstartar jag min motor går den även med dörren öppen. Jag kan sätta mig men inte köra iväg utan att vrida på startvredet. Bilen måste dock vara låst för att kunna startas.
Detta har varierat sen 2016 på v90 beroende på uppdateringar osv. Mycket är ändrat och även tillbakaändrat på v90

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

#1463442
Provade nu direktstart via Volvo Cars appen för det var bara +11 grader ute så då går det ju direktstarta. Det var bränslevärmaren som gick igång via appens direkstart ("Nu"). Man kan se det i förardisplayen sen när man öppnar dörren och kikar för symbolen för att bränslevärmaren är igång och kör visas (se bilden nedan, symbolen med de tre vertikala S-kurvade strecken med pilspetsar på). Kanske inte går starta motorn via appen om man har bränslevärmare i en Volvo? Ungefär som på min gamla V70 MY14 som har dieselvärmare, det går ju bara starta dieselvärmaren från appen, inte bilens motor.
/Bo
Bilagor
V90-T6-Recharge_2022_Bränslevärmaren_startad_via_appen.JPG
V90-T6-Recharge_2022_Bränslevärmaren_startad_via_appen.JPG (536.41 KiB) Visad 375 gånger
#1463610
bem skrev:Provade nu direktstart via Volvo Cars appen för det var bara +11 grader ute så då går det ju direktstarta. Det var bränslevärmaren som gick igång via appens direkstart ("Nu"). Man kan se det i förardisplayen sen när man öppnar dörren och kikar för symbolen för att bränslevärmaren är igång och kör visas (se bilden nedan, symbolen med de tre vertikala S-kurvade strecken med pilspetsar på). Kanske inte går starta motorn via appen om man har bränslevärmare i en Volvo? Ungefär som på min gamla V70 MY14 som har dieselvärmare, det går ju bara starta dieselvärmaren från appen, inte bilens motor.
/Bo
Om du väljer åk om 1-15 minuter borde du få upp en fråga där den frågar ifall du vill starta motorn. Iallafall på gamla sensus, kanske inte kommit till din bil än?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

#1464988
Ni som drabbats av att man inte kan fjärrstarta motorn i appen längre, med nya gränssnittet (verkar, vad jag märkt, hänga ihop med utetemperaturen - varmt = du kan välja att starta motor eller fläkta ur bilen, men är det kallt = endast parkeringsvärmare) så råder jag er att kontakta Vovlo:
[email protected]

Meddela version av appen, vilken telefon du har, vilket operativsystem som rullar på telefonen, ditt regnummer samt skärmdumpa hur erat val ser ut (för mig är det en fläktsymbol och trycker jag på den får jag bara alternativ att starta - ingen tidsinställning (typ 30 minuter, 15, 10, 5, ...) - den skärmdumpade jag på uppmaningen av supporten.
Skriv även att fler har detta bekymmer.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]