Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1461264
Skall se om jag har några mer tester på XC90 T8 2021 som har 11,6 kWh Lithiumbatteriet får vi se om de kommer väl över 40 km som i Tekniken Världs test i feb. 2021.
Teori är en sak, praktik en annan, ibland. Men med el brukar det ju gå att räkna rätt exakt, under givna förhållanden. Men med bilar varierar ju räckvidden rejält med fart och temperatur så gäller man har koll på det när man jämför tester.
Man får dock konstatera fakta att tillverkaren säger ”upp till 51 km” på el på sin hemsida. Då går det inte att i praktiken ha en räckvidd på under 40 km vid normal körning, blir för stor diff, 20% ungefär i så fall. Då blir det snudd på falsk marknadsföring i mina öron.
/Bo
#1461399
Jag skulle säga att jag kommer 35-40km på el de tillfällen då det är fallet bilen är fulladdad och jag bara kör i lägre hastighet (max 80km/h). Hastigheten är den stora faktorn och ju lägre medelhastighet ju längre kommer man. Ska jag upp i högre hastighet kommer bensinmotorn hoppa igång då det är plågsamt att accelerera upp till 100 km/h på den relativt lilla elmotorn. XC90T8 är ju en hybrid och som jag ser det är elmotorn till för acceleration upp till lägre hastighet samt att hålla bilen rullande i jämn fart vid högre hastighet. Frågan exakt hur långt man kommer på el är för mig inte så relevant.
Jag har för vana att knappa in destination i navin om jag ska åka längre än 5-10 mil. Då ser hybridläget till att fördela mellan el och bensin på ett optimalt sätt och elmotorn används där den får mest effekt på totalen.
Hade tidigare en XC90D5 2018. Den snittade på 0,86 l/mil över c:a 5000 mil och 2 år.
Nuvarande XC90T8 2020 har snittat på 0,56 l/mil över c:a 4500 mil och 1,5år.
#1461420
Kan vara intressant att se hur långt en XC90 2020(?) med det mindre Lithiumbatteriert på 9,2 kWh kom i ett Auto motor sport test temanr 5 2020 ”electric edition” Volvo & Polstar.
21 grader varmt, räckvidd på el blev 32,9 km. De körde på 30-50-80 väg innan batteriet tog slut i Pure körläge. Nån körning på 100 väg hann de inte till för då var batteriet tömt.
En sak skall man tänka på när man kör och det är att batteriet laddas när man bromsar eller kör i nedförsbacke. Så man kan inte enbart räkna på batteriets kapacitet eftersom det pytsas på lite under körning i regel.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1461467
thor71 skrev: mån 30 aug 2021, 13:31 XC90T8 från 2020 är den med facelift och 11,6kWh batteri. Årsmodellerna innan hade 10,4kWh batteri. Några andra varianter finns inte för XC90T8 vad jag vet.
Måste varit en 2019 då de testa i auto motor sport temanr 5 2020.
De skriver i en faktaruta (sidan 111) om XC90 T8 att den har 9,2 kWh Litiumionbatteri.
Volvo gick väl då från det till 10,4 till 11,6 kWh.
/Bo
#1461646
thor71 skrev:Jag skulle säga att jag kommer 35-40km på el de tillfällen då det är fallet bilen är fulladdad och jag bara kör i lägre hastighet (max 80km/h). Hastigheten är den stora faktorn och ju lägre medelhastighet ju längre kommer man. Ska jag upp i högre hastighet kommer bensinmotorn hoppa igång då det är plågsamt att accelerera upp till 100 km/h på den relativt lilla elmotorn. XC90T8 är ju en hybrid och som jag ser det är elmotorn till för acceleration upp till lägre hastighet samt att hålla bilen rullande i jämn fart vid högre hastighet. Frågan exakt hur långt man kommer på el är för mig inte så relevant.
Jag har för vana att knappa in destination i navin om jag ska åka längre än 5-10 mil. Då ser hybridläget till att fördela mellan el och bensin på ett optimalt sätt och elmotorn används där den får mest effekt på totalen.
Hade tidigare en XC90D5 2018. Den snittade på 0,86 l/mil över c:a 5000 mil och 2 år.
Nuvarande XC90T8 2020 har snittat på 0,56 l/mil över c:a 4500 mil och 1,5år.
Mycket intressant, tack för att du delade med dig. Sensus tar alltså hänsyn till elmotorn vid ruttberäkningen, eller snarare under själva rutten (man behöver inte göra något särskilt för att den göra det?)? Detta förutsätter förstås att man ligger på Hybridläge hela tiden?
#1461657
volvoamatören skrev: tis 31 aug 2021, 13:48 ...
Mycket intressant, tack för att du delade med dig. Sensus tar alltså hänsyn till elmotorn vid ruttberäkningen, eller snarare under själva rutten (man behöver inte göra något särskilt för att den göra det?)? Detta förutsätter förstås att man ligger på Hybridläge hela tiden?
Står lite här om det du undrar över:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... v-kartdata

Energifördelning med hjälp av kartdata
Uppdaterad 2021-06-14
I körläge Hybrid drivs bilen av både elmotorn och förbränningsmotorn. Om ett resmål har valts i navigationssystemet, kan funktionen Predictive Efficiency fördela förbrukningen av elenergi längs hela körsträckan med hjälp av kartdatan.
Förutom kartdatan tar funktionen även hänsyn till hastighetsbegränsningar, trafik och höjdskillnader.
Elmotorn används främst vid körning i låga hastigheter t.ex. under stadskörning med fler start och stopp. Förbränningsmotorn används främst vid körning i höga hastigheter och kan under goda förutsättningar generera ström till elmotorn.

Förutsättningar för funktionen
För att funktionen ska fungera krävs att ett antal villkor är uppfyllda:
Ett resmål är satt i navigationssystemet och körsträckan till resmålet är längre än möjlig räckvidd med enbart eldrift.
Körläge Hybrid är valt.
Funktionen Hold och Charge är deaktiverade.

Användningstips
Om bilen används för arbetspendling och det inte finns möjlighet att ladda bilen på arbetsplatsen – ange arbetsplatsen som ett delmål och hemmet som slutmål. Urladdningen av hybridbatteriet kommer då att fördelas över körningen både till och från jobbet.
Lägg till liknande pendlingsrutter, d.v.s. resväg mellan två laddningar, som Favoriter i navigationssystemet för att underlätta åtkomst.
#1461926
Jag kommer ca 33km på el i min XC90 T8 My20 har kört 7500mil med bilen, Har en batterikapacitet om 11,6kwh brutto sen använder inte bilen mer än drygt 9kwh av batteriet när den säger att batteriet är tomt. Anledningen till detta är att batteriet mår inte bra av att laddas ur helt därav är det alltid lite strömkvar i batteriet sen har Volvo lagt ytterligaren en säkerhetsmarginal i användandet av batteriet för att det alltid ska finnas ström till att driva bakhjulen om 4 hjulsdrift behövs. Min bil drar ca 3kwh/ mil i snitt.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]