Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1460406
Ni som har den senaste modellen av XC90 T8 eller Recharge, med det största batteriet, hur långt kommer ni på elmotorn innan batteriet tar slut?

Spelar det stor roll för sträckan om man har på AC och/eller Spotify och/eller stols-/rattvärme?

Spelar det någon roll om ni kör i Pure eller Hybrid?

Vad har ni för generell bensinförbrukning i bilen om ni kör blandad körning - alltså inte bara ligger på motorväg där elmotorn snabbt tar slut, utan även kör kortare sträckor med mycket eldrift?
#1460809
Tror det finns tester på den bilen där det står hur långt bilen rulla på el under givna förutsättningar. Kan kolla i några tidningar jag har. Men räckvidden på el varierar kraftigt med temperaturen och farten, läs här i länken nedan och kolla kurvorna i diagrammet. Jag har en V90 T6 Recharge 2022 men har bara haft den i 5 dar. Volvo skriver på sin hemsida att V90 Recharge har en räckvidd på el upp till 61 km men det är möjligen under de mest gynsamma förhållanden. Jag räknar med kanske 50 km ( har inte nått den sträckan än på eldrift).

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... id-eldrift

/Bo
#1461033
Har en -20 XC90, igår i kraftigt regn och motorväg körde jag 37km med 1km tillgodo vid hemkomst. På sommaren, runt 20-22 grader kommer jag 45-46 beroende på. På vintern får man kämpa för att komma 37km blandat småvägar/motorvägar, kanske 30% mindre från sommarkörningen.
Eftersom det inte blir långkörningar på bara el (sett till räckvidden) skulle jag säga att det inte spelar så stor roll med AC, massage eller stereo. Inget som jag noterat iallafall!
#1461043
Hitta i går kväll en biltidning med test av XC90 T8 Recharge 2021 och 4 andra Stor-SUVar (hitta även ett test på XC90 T8 2020 men den hade det föregående mindre batteriet så inte intressant för dig).
Testet var i Teknikens Värld nr 4 11 feb. 2021.
Jag leta efter vid vilken temperatur de körde bilen i testet men det stod inte, eftersom tidningen kom ut i början på februari 2021 så borde det ju varit vinterväglag och temp runt nollan eller kanske några grader varmare eller kallare.
I testet kom de 4,47 mil, tillverkarens uppgift är 5,1 mil, på det 11,6 kWh stora Litiumion batteriet. Inte så pjåkigt.
/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1461263
Det vore onekligen trevlig om det gick att köra över 40km på el. Jag har dock räknat ganska konservativt i samband med beställningen (XC90 T8 R-design Pro).

Batterikapacitet 11,6 kWh
Tillgänglig batterikapacitet för körning i hybrid eller pure läget 9,3 kWh dvs 80 %
Medelförbrukning 2,5 kWh/mil
Räckvidd = 37 km.
På vintern så degraderas räckvidden till 30 km.

Räckvidden på ett hybridbatteri 2021 borde däremot vara det dubbla. Här ligger Volvo definitivt inte i framkant.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]