Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1457616
rylle skrev: fre 06 aug 2021, 12:00 Antsr stt du spelar dum med avsikt
Inte alls, har varit i en annan global bransch som beslutsfattare på mera övergripande nivå och därav mina frågor. Luddiga påståenden brukar jag ifrågasätta då mycket som cirkulerar i forum är hörsägen vad någon "bekant" berättat. :-)
Användarvisningsbild
av rylle
#1458950
BildMed tanke på stänkets utbredning skulle små nätta, kanske 5cm långa, ge 90% täckning av sprutet, och jag hade varit väldigt :-D
Bilagor
stänkfram3.jpg
stänkfram3.jpg (335.85 KiB) Visad 331 gånger
stänkbak3.jpg
stänkbak3.jpg (782.99 KiB) Visad 331 gånger
av AndS
#1459491
Gör ju inte mycket då sprutet kommer nerifrån.
Rita in rotationsriktning på hjulet och hur stänket blir, då ser du att de där små inte gör någon större nytta. Är det så viktigt med utseende kan du lika gärna skippa dem där fram. Gäller även bak, men där har de ett syfte även för bakomliggande bil.
Så sätt dit stänklappar som gör nytta det är ju bara en bil ;-)
av III
#1459494
Håller med ovan. Enl ditt sträck kan man lika gärna vara utan. De som du har på bilden är nog i orörd modell en rimlig kompromiss mellan utseende och funktion. Jag hade monterat dem utan tvekan.
#1459495
Tar du bort så mkt kommer de inte skydda någonting. Det sprutar ju från däckmönstret, inte mitt uppe på hjulet.

Vill du bara skydda karosen från sprut kanske du kan sätta genomskinlig plastfilm istället på kanten? Så tänkte jag göra på min BMW som saknar stänkskydd helt. (Alltså skydda karosskanten i hjulhuset bara).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]