Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457021
I samband ned montering bakre stötfångarskölden kunde jag konstatera BLIS sensorn var inpackad i lera och grus, minst skopat upp ett halvt kilo lera + grus på vardera sida. Otroligt och ett under att BLISen inte fallerar pga väderstress. Det är en my18 så det kan har kompletterats bättre skydd från bakhjulen på senare år.
En åtgärd tänkte jag är att montera lackade stänkskydd. Dock tycker jag storleken på V60 stänkskydd är lagom stora jmf med V90.
Därför provade med V60 stänkskydd men de passade inte :-(. V60 har ett kantigare, mindre radie på sin kaross i baken. Dessa fick jag lämna tillbaka, byte till V90 som sida vid sida är enorma elefantöron. Det blev No Go på dessa.
Har nån hittat mindre stänkskydd till V90 än original, typ samma musöron proportioner som för V60?
Sida vid sida V90 och V60
IMG_2710.jpg
IMG_2710.jpg (614.33 KiB) Visad 2305 gånger
Senast redigerad av 3 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
av AndS
#1457029
De är ju till för att inte stänka skit och även minimera att du skjuter sten på bakomliggande, speciellt på våren. Så sätt på skydd som gör någon nytta båda för dig och bakomliggande. ;-)
#1457031
AndS skrev:De är ju till för att inte stänka skit och även minimera att du skjuter sten på bakomliggande, speciellt på våren. Så sätt på skydd som gör någon nytta båda för dig och bakomliggande. ;-)
Japp - ska bara få till en snyggare lösning än out of box.
Användarvisningsbild
av bem
#1457037
Jag som inte bryr mig så mycket om estestik (jo lite) tycker det är bra med ”elefantöron” till stänklappar på V90. Har beställt såna original stänklappar till min V90 2022 (T6 Recharge Inscription), jag skall hämta bilen denna vecka. På min nuvarande V70 MY14 som har stänklappar också är de väldigt nätta, passar väldigt fint till bilen även för den kräsne. Blir intressant se om du får svar här ifall det finns några smärtare 3:e parts stänklappar till V90.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1457050
Jag hade då velat ha större stänkskydd till V60cc. Bredden är nog ganska bra men dom hade fått vara några cm längre.

Mvh
Per
#1457177
Varför skulle storleken vara annorlunda hos Vparts? Volvos originaldelar torde sannerligen inte skilja mellan olika leverantörer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?