Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1484122
Att bilen kostar mer nu är en följd av bristen på rimligt nya, begagnade bilar.
Att kolla historiken gör inte bilen billigare...

Sen vad den faktiskt säljs för är en annan fråga.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1484127
Jo, men det är bra att ha med sig och jag är en av de som blir avvaktande och kanske avstår då. Brist, jo men sen har många åf ett stort extra lager med bilar som de plockar ner vid behov som ej finns ute till försäljning. Det är ju inte så att hallarna står tomma på något sätt trots stor efterfrågan
av least
#1484145
Kanske inte tomma, men svårt att spontant hitta bilen med "rätt "specfikation.

Skulle tro att många håller kvar bilen som man är nöjd med tills det klarnar hur utbudet av elbilar kommer att se ut framöver.
När volymerna av elbilar ökar kommer fler att släppa sin bilar, eller så kanske man behåller den som extrabil.

Oavsett, snart kommer priskriget vad gäller nya ICE-bilar att börja...
Användarvisningsbild
av bem
#1484168
Var en väldigt stor brist på begagnade bilar i hallen i augusti 2021 när jag hämta min V90 T6 Recharge 2022 hos min lokala Volvohandlare. Lär väl inte ha blivit så jättemycket bättre på den fronten sen dess?
Å ena sidan kan man behålla sin bil och vänta på hur elbilsmarknaden utvecklar sig. Kanske håller beg.priserna i sig hyfsat även framöver? Men kanske trenden mot allt mer rena elbilar mattats av aningen mot bakgrunden av högre elpriserna? Vad säger statistiken (den som vet) om antal sålda elbilar nu under Nov, Dec?
Sen är det nog rätt frestande att välja Care by Volvo (CBV) bilabonnemang i dessa tider. Då slipper man i alla fall ta risken med bilens ev. värdeminskning och har man 3 mån bindningstid (dyrare än 36 mån) så kan man ju hoppa av bilhyran ganska snabbt och även byta till annan bil lite enklare och oftare kanske. Men man hyr ju bilen så man kan inte vara hur mycket slarvpelle som helst för när bilen skall lämnas åter så skall slitaget vara "normalt" ungefär. Har inte läst avtalen men kan man åka på en smäll med högre månadskostnader under avtalsperioden eller är månadskostnaden garanterad fast samma belopp varje månad?
Sen en bilaffär är nog ytterst sällan annat än en förlustaffär hur man än vrider och vänder på det, mer en fråga hur mycket vingklippt man skall gå ur ett bilbyte och ägandet/hyran under tiden man skall köra med bilen.
Personligen skall det bli spännande se när Volvo kommer med V90/S90 som ren elbil som jag läst de kommer med men troligen under annat namn då gissar jag. Jag gillar ju kombi mer än SUV så för mig är det spännande se vad Volvo kan hitta på med dessa som rena elbilar.
Lite nyfiken, var gör Volvo av batteriet i sina rena elbilar hittills? på XC40 rena elbilen är ju hela motorutrymmet "ledigt" så att säga - är det där batteriet sitter? På C40 kanske de placerat batteriet på lite annan plats eftersom den bilen designats mer från grunden som ren elbil även om bottenplattan är samma som XC40?

/Bo
Användarvisningsbild
av sewen
#1484233
Hjälpte mamma att köpa en XC60 i våras. Och precis som du säger var det ont om bilar då och känns inte som det har blivit bättre direkt.
Hel-el i V90 absolut men frågan är om jag kan vänta så länge... Men snart (nästa modellår) kanske man kan få se en Cross Country med din T6 laddhybrid eller vad tror du?
Jag själv är rätt velig för tillfället. Ny bil nu, vänta på laddhybrid, bättre begagnad eller sämre begagnad? CBV är så klart en möjlighet till jag bestämt mig men tycker ändå det är lite väl pricy.
av Lockis
#1484270
sewen skrev:Hjälpte mamma att köpa en XC60 i våras. Och precis som du säger var det ont om bilar då och känns inte som det har blivit bättre direkt.
Hel-el i V90 absolut men frågan är om jag kan vänta så länge... Men snart (nästa modellår) kanske man kan få se en Cross Country med din T6 laddhybrid eller vad tror du?
Jag själv är rätt velig för tillfället. Ny bil nu, vänta på laddhybrid, bättre begagnad eller sämre begagnad? CBV är så klart en möjlighet till jag bestämt mig men tycker ändå det är lite väl pricy.
CC modellerna kommer inte komma som hybrider enligt volvo. Kommer inte ihåg anledningen men kan ha haft med vikt och upphängning osv.
Men V90 skulle väl komma som elbil om 3-5 år :-)
av ibu
#1484272
Lockis skrev:
sewen skrev:Hjälpte mamma att köpa en XC60 i våras. Och precis som du säger var det ont om bilar då och känns inte som det har blivit bättre direkt.
Hel-el i V90 absolut men frågan är om jag kan vänta så länge... Men snart (nästa modellår) kanske man kan få se en Cross Country med din T6 laddhybrid eller vad tror du?
Jag själv är rätt velig för tillfället. Ny bil nu, vänta på laddhybrid, bättre begagnad eller sämre begagnad? CBV är så klart en möjlighet till jag bestämt mig men tycker ändå det är lite väl pricy.
CC modellerna kommer inte komma som hybrider enligt volvo. Kommer inte ihåg anledningen men kan ha haft med vikt och upphängning osv.
Men V90 skulle väl komma som elbil om 3-5 år :-)
Köpte själv en CC för några månader sedan och pratade då med Volvo ÅF om just CC med hybrid-motor; klart besked från dem att det redan skulle funnits om det skulle "gå". Det kommer alltså inte komma.
av least
#1484276
En CC med "äkta" AWD kan inte kombineras med hybridtekniken var det besked jag fick på Volvo Showroom.

Men det hindrar inte att man bygger en elbil med eAWD, med CC-utseende i kommande modeller.
Användarvisningsbild
av sewen
#1484287
Intressant! Då kanske inte CC förlorar lika mycket i värde pga avsaknad av eldrift i alla fall. Självklart kan folk välja andra modeller i stället men de som söker just en CC har inget val.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1485454
Bytte nyligen in en V90CC D5 med rätt utrustning och i välvårdat skick. Det var en 2020 så malusskatten var nästan betald så att säga. ÅF sålde bilen i ett nafs.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]