Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1522194
Jag klippte loss kontakt med kablage från en skrotad bil på Jönköpings Bildemontering. Jag köpte alla högtalare där inkl. subben, och de tillät att ta tillhörande kontakter från bilarna. Kontakten jag tog var till troligen till cigg-uttaget i lastutrymmet, men passar även subben.
#1522195
MattiasV60T6 skrev:Tänkte fråga dig som monterat en original subwoofer i din S90 och har lite mer erfarenhet än mig om du tror att detta slutsteg duger åt HK original subwoofern på 4 ohm? Se länk: https://cdbilradio.se/slutsteg/2-kanals/hertz-hcp-2

Otroligt tacksam för svar.
Ja, jag tror det passar fint. Funktioner och effekt är snarlika som mitt slutsteg. Slutsteget du föreslår är klass A/B, mitt är klass D. Kolla hur ingångarna ser ut. Mitt slutsteg har högnivåingångar.
#1522201
Camel skrev: tis 06 dec 2022, 09:55 Jag klippte loss kontakt med kablage från en skrotad bil på Jönköpings Bildemontering. Jag köpte alla högtalare där inkl. subben, och de tillät att ta tillhörande kontakter från bilarna. Kontakten jag tog var till troligen till cigg-uttaget i lastutrymmet, men passar även subben.
Ok, tack för snabbt svar, då ska jag svänga förbi och se om det går att köpa de delarna.
#1524701
Jag har kopplat in allt nu. Men är lite fundersam på subwoofern, jag ser enligt dina bilder så har du plus på subens svarta kabel och minus på subens röda kabel. Ska basen slå bort från magneten/spolen eller ska den slå mot magneten, eftersom magneten sitter i konan och inte bakom. Mina färger på v60 original subwoofer är svart och grön. Provade med ett AA batteri för att ta reda på plus och minus och då blev svart minus och grön plus men de är ju förutsatt att basen slår mot magneten. Har tvärtom nu dvs som jag tror du kopplat. Och basen låter fortfarande väldigt bra.

Tacksam för svar
Mvh Mattias
#1524790
MattiasV60T6 skrev:Jag har kopplat in allt nu. Men är lite fundersam på subwoofern, jag ser enligt dina bilder så har du plus på subens svarta kabel och minus på subens röda kabel. Ska basen slå bort från magneten/spolen eller ska den slå mot magneten, eftersom magneten sitter i konan och inte bakom. Mina färger på v60 original subwoofer är svart och grön. Provade med ett AA batteri för att ta reda på plus och minus och då blev svart minus och grön plus men de är ju förutsatt att basen slår mot magneten. Har tvärtom nu dvs som jag tror du kopplat. Och basen låter fortfarande väldigt bra.

Tacksam för svar
Mvh Mattias
Basens röda interna ledning går till svart ledning i kontaktstycket. Den svarta ledningen i kontaktstycket går till röd ledning från slutsteget.

Basens svarta interna ledning går till blå ledning i kontaktstycket. Den blåa ledningen i kontaktstycket går till svart ledning från slutsteget.

Det borde innebära polrätt koppling.

Om jag kommer ihåg rätt så beslutade jag mig för att basen skulle slå inåt bilen, och inte ut mot hjulhuset, vid positiv signal. Rätt eller fel, men det låter bra i min bil iaf.
#1571006
Väcker denna tråden för jag har också tänkt montera original subwoofer ifrån H/K systemet. Är subwoofern normalt placerad i vänster hjulhus vid batteriet på en V60 -20 också? Enligt lite Google sökningar så ska den sitta i höger hjulhus.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]