Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455942
Hej

Beställde min bil med tonade rutor från fabrik. Jag och sambon är inte riktigt nöjda med att man ser in så lätt. Dessutom så har vi en hund som säkert skulle uppskatta ännu mörkare/mindre ljusinsläpp för att minska värmen ytterligare.

Ser att Bilia har kampanj på toning nu. Går att välja mellan: Mellan och Mörk, 20% respektive 5% ljusinsläpp.
Kan garantera att vi inte har 5% idag iaf då man ser rakt igenom bilen på avstånd.

Någon som vet vilken grad som toningen är på som är från fabrik?

Tack.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

#1455950
Stämmer att även med fabrikstoning så kan man se in i bagaget på V90 så jag kompletterade med en film, endast på bak rutan.
Iom rutan har redan tonats så är det inte alls så känsligt med bubblor och andra skador som kommer med åren - de syns inte :-)
https://www.evofilm.se/solskyddsfilm/so ... ll-min-bil
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
#1455952
Då är jag inte ensam då.
Kanske bäst att ta sig till en firma och titta på prover först?
Om man tar tex Bilias mörkaste med 5% ljusinsläpp över fabrikstoningen så kanske det blir rejält för mörkt? Man vill ju ändå se lite bakåt från insidan.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bem
#1455953
Tycker de fabrikstonade rutorna (sidorutorna, dvs bakdörrar och bakåt, samt bakrutan) på min V90 T6 Recharge 2022:a är ganska mörka, se fotona. Det är fabrikstonade akustikrutor på bilen. Fotona tog jag för några dar sen när solen sken rakt in lite snett uppifrån från sidan in i sidorutorna.
/Bo
Bilagor
01_V90.jpg
01_V90.jpg (658.25 KiB) Visad 1638 gånger
02_V90.jpg
02_V90.jpg (791.3 KiB) Visad 1638 gånger
03_V90.jpg
03_V90.jpg (664.49 KiB) Visad 1638 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1455955
Jag beställde detta 2018. 80% pålagt på bakrutan som var fabrikstonat fixar insynen, innan i garaget kunde man lysa upp igenom med ficklampa, nu inte och så där bak mer sval och hunderna gladare. Påverkar inte nämnvärt bakåtsikten. Knallade nu till bilen i garaget och tog denna bild. Jag ser nu att filmen skapar lite soft fokus, inget jag märkt iom jag inte granskar bakåtsikten som ett foto.
Sidorutan bara fabrikstoning, bakrutan fabriks + 80% solfilm.
Sedan är det säkert så att Volvo ändra blandning i fabrikstoning. Förr kunde man välja inget/mellan/mörkt och i SPA finns bara mörk. SPA mörk är inte lika mörkt som tidigare.
IMG_2611.jpg
IMG_2611.jpg (571.04 KiB) Visad 1625 gånger
#1455959
v90_tonad.jpg
v90_tonad.jpg (280.35 KiB) Visad 1605 gånger
Enligt Min Volvo så har jag "Mörkt tonade bakre,bakdörrar samt runt lastutr." vad det nu betyder i % och bilen köptes begagnad nyligen så inget som jag har valt till.
Har ingen bättre bild för tillfället, men själv tycker jag att rutorna är ganska mörka, väldigt svårt att se in åtminstone i bagageutrymmet.
Skillnaden mellan sidorutorna syns ganska väl på bilden.
#1456656
Detta är faktiskt under all kritik. Många kanske nöjer sig med detta men att kalla detta för Mörkt tonade rutor är bara helt fel.

Har tagit kontakt med en firma som jsh använt mig av tidigare. Dock på semester så får vänta lite. Det skall bli mörkare.
Med mörkare får man ju sämre insyn som är säkrare samt mindre ljusinsläpp vilket hunden gillar. Samtidigt blir det ju lite snyggare med mörkare också. Win win.
Synd att man skall behöva lägga pengar på något som borde vara bra från början.
IMG_20210729_120113.jpg
IMG_20210729_120113.jpg (74.73 KiB) Visad 1363 gånger
IMG_20210729_120032.jpg
IMG_20210729_120032.jpg (97.5 KiB) Visad 1363 gånger
Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bem
#1456660
Jag tycker Volvo borde erbjuda ett par tre grader av hur mörkt fabrikstonade rutorna är. Vissa kan ju ha behov av riktigt mörka rutor speciellt bak i lastutrymmet. Jag har inte hund eller så att jag behöver extra mörka bakrutor i min Volvo. För mig verkar toningen på min V90 2022 tillräcklig som jag sett.
/Bo
#1456890
bem skrev:Jag tycker Volvo borde erbjuda ett par tre grader av hur mörkt fabrikstonade rutorna är. Vissa kan ju ha behov av riktigt mörka rutor speciellt bak i lastutrymmet. Jag har inte hund eller så att jag behöver extra mörka bakrutor i min Volvo. För mig verkar toningen på min V90 2022 tillräcklig som jag sett.
/Bo
Kan inget annat än att hålla med dig.

Bortsett från hund där bak så är det ändå trevligt med lite insynsskydd. Kan ju inte ha tillbehöret när hunden har hela utrymmet BildBild
Idag skiner solen och bilden är tagen ca 15 meter ifrån, zoomade kanske 3ggr...
Toningen fungerar ju inte alls som insynsskydd iaf. Man ser ju hela grindarna å allt. Är man vid bilen så är det ju värre Bild
Har tagit beslutet att lägga på solfilm men får vänta tills nästa vecka iaf.
IMG_20210802_155605_1.jpg
IMG_20210802_155605_1.jpg (118.59 KiB) Visad 1236 gånger
Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]