Försämrad prestanda av kommande höjningar av etanol i drivmedel.
Postat: lör 24 jul 2021, 23:21
av Volvoold
Jag undrar vad ni har för tankar om den kommande höjningen av etanol i både bensin och diesel?
Frågor jag funderar över
1) Vilket drivmedel kommer att öka risken för driftstörningar av mer etanol, är det bensin eller diesel?
2) Höjningen av etanol i dieseln kommer ju att vara mycket högre än i bensin, tål dieseln mer etanol, eller är det ett sätt för de styrande att göra sig av med dieselbilaägare?
Re: Försämrad prestanda av kommande höjningar av etanol i drivmedel.
Postat: sön 25 jul 2021, 00:13
av Xanthopteryx
Etanol i diesel? Finns mig veterligen inget sådant i dag och inte i morgon heller.
Etanol i bensin torde inte innebära några problem alls. I princip alla bensinbilar kan köra på uppåt cirka 50 procent.
Re: Försämrad prestanda av kommande höjningar av etanol i drivmedel.
Postat: sön 25 jul 2021, 00:31
av Volvoold
Ska tillägga: ”Den förnybara andelen i bensin ska öka från 4 till 28 procent inom tio år. För diesel ska den förnybara andelen gå från 21 till 66 procent på samma tid. På så sätt ska utsläppen minskas med 14 procent, enligt beräkningarna.” Från Vi Bilägare.
Re: Försämrad prestanda av kommande höjningar av etanol i drivmedel.
Postat: sön 25 jul 2021, 00:42
av UnleashFusion
denna klipp visar vart gränsen går och detta är på en mycket äldre Volvo. :
Re: Försämrad prestanda av kommande höjningar av etanol i drivmedel.
Postat: sön 25 jul 2021, 00:58
av Erik Å
Kör inte Tyskland med 10% etanol i bensinen redan? Min gamla okonverterade V70 går någorlunda på upp till 50% innan den sätter "too lean fuel mixture" felkod så jag är inte orolig för det.
Men det som känns surt är att literpriset förmodligen blir detsamma (eller högre) trots att man får mindre energi per liter ju mer etanol bränslet innehåller..
Re: Försämrad prestanda av kommande höjningar av etanol i drivmedel.
Postat: sön 25 jul 2021, 01:04
av Volvoold
Jag ber om ursäkt, jag blandade ihop det hela, och trodde att förnybart innebar att etanol skulle blandas ut i dieseln också, men läste nyss att så inte är fallet. Jag beklagar det.
Re: Försämrad prestanda av kommande höjningar av etanol i drivmedel.
Postat: sön 25 jul 2021, 08:36
av AndS
Påverkar minimalt, problemet är att producera förnybart i de volymer som krävs och inte att köra fordon på det.
Re: Försämrad prestanda av kommande höjningar av etanol i drivmedel.
Postat: sön 25 jul 2021, 09:49
av js1
Jag funderar på att börja köra 98 oktan. En knapp krona dyrare men det spelar inte så stor roll med min korta årliga körsträcka.
Har testat några tankningar 98 för att jämföra förbrukningen mot 95 oktan E05. Jag kan dock inte se att 98 oktan skulle ge nån nämnvärd minskad förbrukning. Det är ytterst marginellt i såfall, kanske nån ynka cl per mil.
Re: Försämrad prestanda av kommande höjningar av etanol i drivmedel.
Postat: sön 25 jul 2021, 10:08
av Volvoold
Om man tankar HVO i en bil som ej godkänts av biltillverkaren, kan man få problem om bilenn är utanför nybilsgarantin, men har maskinskadeförsäkring kvar?
Re: Försämrad prestanda av kommande höjningar av etanol i drivmedel.
Postat: sön 25 jul 2021, 11:42
av AndS
Volvoold skrev: ↑sön 25 jul 2021, 10:08
Om man tankar HVO i en bil som ej godkänts av biltillverkaren, kan man få problem om bilenn är utanför nybilsgarantin, men har maskinskadeförsäkring kvar?
Krävs ju att man kan visa på att det är körning på HVO är orsaken. Men inte aktuellt då bilarna i SPA-plattformen från 2015 är godkända för HVO100.
Sedan finns tillsats B7 som i för stora mängder uppåt 50% verkar ha kunnat ge någon form av påväxt i tankarna. Det är den iblandningen som görs i små mängder idag, är det 10%?