Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455583
Jag undrar vad ni har för tankar om den kommande höjningen av etanol i både bensin och diesel?

Frågor jag funderar över

1) Vilket drivmedel kommer att öka risken för driftstörningar av mer etanol, är det bensin eller diesel?
2) Höjningen av etanol i dieseln kommer ju att vara mycket högre än i bensin, tål dieseln mer etanol, eller är det ett sätt för de styrande att göra sig av med dieselbilaägare?
#1455598
Ska tillägga: ”Den förnybara andelen i bensin ska öka från 4 till 28 procent inom tio år. För diesel ska den förnybara andelen gå från 21 till 66 procent på samma tid. På så sätt ska utsläppen minskas med 14 procent, enligt beräkningarna.” Från Vi Bilägare.
#1455601
Kör inte Tyskland med 10% etanol i bensinen redan? Min gamla okonverterade V70 går någorlunda på upp till 50% innan den sätter "too lean fuel mixture" felkod så jag är inte orolig för det.
Men det som känns surt är att literpriset förmodligen blir detsamma (eller högre) trots att man får mindre energi per liter ju mer etanol bränslet innehåller..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1455602
Jag ber om ursäkt, jag blandade ihop det hela, och trodde att förnybart innebar att etanol skulle blandas ut i dieseln också, men läste nyss att så inte är fallet. Jag beklagar det.
#1455627
Jag funderar på att börja köra 98 oktan. En knapp krona dyrare men det spelar inte så stor roll med min korta årliga körsträcka.
Har testat några tankningar 98 för att jämföra förbrukningen mot 95 oktan E05. Jag kan dock inte se att 98 oktan skulle ge nån nämnvärd minskad förbrukning. Det är ytterst marginellt i såfall, kanske nån ynka cl per mil.
#1455649
Volvoold skrev: sön 25 jul 2021, 10:08 Om man tankar HVO i en bil som ej godkänts av biltillverkaren, kan man få problem om bilenn är utanför nybilsgarantin, men har maskinskadeförsäkring kvar?
Krävs ju att man kan visa på att det är körning på HVO är orsaken. Men inte aktuellt då bilarna i SPA-plattformen från 2015 är godkända för HVO100.
Sedan finns tillsats B7 som i för stora mängder uppåt 50% verkar ha kunnat ge någon form av påväxt i tankarna. Det är den iblandningen som görs i små mängder idag, är det 10%?

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]