Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455753
AndS skrev: sön 25 jul 2021, 12:24
Xanthopteryx skrev: sön 25 jul 2021, 11:55 0,2 liter per mil lägre förbrukning på 2000 mil per år ger en ren besparing på 6.000+ per år.
Det tycker jag är mycket, oaktat bilens pris.
Småpengar jämfört värdeminskning, iallafall i min plånbok. Vill man spara pengar är XC90/V90 fel bil från början.
Eller byt inte så ofta och rulla bilen längre i mil och tid.
Men visst. Ta fram några tusenlappar, låt säga då 6.000, riv sönder och spola ner i toaletten. Varje år.
Skulle du göra det?
Kan jag köra snålt så gör jag det, eftersom att jag inte brukar stå och riva sönder pengar.
#1455761
Xanthopteryx skrev: sön 25 jul 2021, 20:24
AndS skrev: sön 25 jul 2021, 12:24
Xanthopteryx skrev: sön 25 jul 2021, 11:55 0,2 liter per mil lägre förbrukning på 2000 mil per år ger en ren besparing på 6.000+ per år.
Det tycker jag är mycket, oaktat bilens pris.
Småpengar jämfört värdeminskning, iallafall i min plånbok. Vill man spara pengar är XC90/V90 fel bil från början.
Eller byt inte så ofta och rulla bilen längre i mil och tid.
Men visst. Ta fram några tusenlappar, låt säga då 6.000, riv sönder och spola ner i toaletten. Varje år.
Skulle du göra det?
Kan jag köra snålt så gör jag det, eftersom att jag inte brukar stå och riva sönder pengar.
Äh, dum jämförelse. Vi köper tunga och motorstarka bilar för runt en halv miljon eller mera. Behöver inte förklara mera för det är så självklart om man räknar på lite ekonomi.
#1455765
Verkligen inte en dum jämförelse.
Bara för att jag köper en bil som anses vara dyr innebär det ju inte att jag inte bryr mig om uppkomna kostnader såsom försäkring, service, bränsle, reparation med mera.
Detsamma gäller ju husköp exempelvis. Tror de flesta här är prismedvetna vid renoveringar, underhåll, sophämtning med mera.
#1455767
@Xanthopteryx
Vart får du siffran 2dl/0.2L milen ifrån? Den är inte ens realistisk men visst. Posten tidigare i tråden nämnde ett par CENTILITER per mil dvs 0.02L eller 0.2dl.

Det som jag är mer intresserad är vad oktantalet hamnar för E10, borde landa över 97+ om de inte blandar sämre soppa från början.
#1455827
Jag har som lägst på långturer (47 mil) varit nere i 0,49, D4 AWD, full packning, två stopp.
Genom att undvika korta körningar, planera körningen, frihjula, motorbromsa,...så blir det stor skillnad. Även jobbturerna, bara 3,7 mil, hamnar på runt 0,55.
Parkeringsvärmare/tillskottsvärmare vintertid drar självklart upp förbrukningen (cirka 0,6 per timme som mest) men parkeringsvärmare direktststartar jag då jag tycker den bränner onödigt länge på tidur.
Varje bit bidrar, och långturerna - nej, varit nära 0,49 men slutat på 0,50 samt en gång 0,51.
Bonus: Mycket kvar på bromsarna!
#1455852
Xanthopteryx skrev: mån 26 jul 2021, 09:32 Jag har som lägst på långturer (47 mil) varit nere i 0,49, D4 AWD, full packning, två stopp.
Genom att undvika korta körningar, planera körningen, frihjula, motorbromsa,...så blir det stor skillnad. Även jobbturerna, bara 3,7 mil, hamnar på runt 0,55.
Parkeringsvärmare/tillskottsvärmare vintertid drar självklart upp förbrukningen (cirka 0,6 per timme som mest) men parkeringsvärmare direktststartar jag då jag tycker den bränner onödigt länge på tidur.
Varje bit bidrar, och långturerna - nej, varit nära 0,49 men slutat på 0,50 samt en gång 0,51.
Bonus: Mycket kvar på bromsarna!
Är arbetsresan 3,7 mil enkel väg?
#1455864
Japp.
Och självklart har jag ACC och PA där det är lämpligt men kommer jag ikapp en långsammare bil försöker jag släppa i tid för att rulla ner till rätt hastighet där jag kan aktivera farthållare igen, eller köra om beroende på.
Och ekoläge (med normalt klimat), vilket också gör att den växlar lite annorlunda samt använder farthållare lite annorlunda.

Förra bilen bytte jag aldrig klossar och skivor fram. 12000 mil. Bak rostade saker ihop (sådant där ok med inbyggd handbroms på samma klossar som färdbromsen). Och ja, jag motionerar bromsarna regelbundet men denna saltsörja är ju inte nådig.
#1456104
Xanthopteryx skrev: mån 26 jul 2021, 09:32 Jag har som lägst på långturer (47 mil) varit nere i 0,49, D4 AWD, full packning, två stopp.
Genom att undvika korta körningar, planera körningen, frihjula, motorbromsa,...så blir det stor skillnad. Även jobbturerna, bara 3,7 mil, hamnar på runt 0,55.
Parkeringsvärmare/tillskottsvärmare vintertid drar självklart upp förbrukningen (cirka 0,6 per timme som mest) men parkeringsvärmare direktststartar jag då jag tycker den bränner onödigt länge på tidur.
Varje bit bidrar, och långturerna - nej, varit nära 0,49 men slutat på 0,50 samt en gång 0,51.
Bonus: Mycket kvar på bromsarna!
Om man kör i eco-läge med frihjul och konstantfarthållare är det också viktigt för förbrukningen att slå av farthållaren i utförsbacken när bilen rullar 4 km/h över inställd fart.
För över det bromsar bilen och det är aldrig bra!
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]