Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1462235
Nu var det dags att ge sig på bak skivorna. Utmaningen var den elektriska parkeringsbroms, om jag skulle skruva bort den eller på elektrisk väg lossa den. Valde elektrisk men höll inte på att få bort kontakten, efter flera timmars petande kom jag på att kontakten är fast låst med en gul anordning.
IMG_3034.jpg
IMG_3034.jpg (335.65 KiB) Visad 528 gånger
#1462291
Tack för tipset. Kollade runt lite om mutterknack och förstår det är typ en mutterdragare med knack, luft, el eller batteri driven.
Efter lite mer sökande på ledhandtag, spärrkaft landade jag med denna utifrån längd som får plats i hjulhuset på Biltema som jag ska testa.

SPÄRRHANDTAG TELESKOPISTK 1/2"
10-522
Längd:290–430 mm
Storlek:1/2
219:-
#1462396
Var i landet bor du? Är det i krokarna så kanske vi kan ordna med en knack att låna.

Testa även att dra åt skruven först. Ja, det låter knäppt, men många gånger löser det problemet. Drälla effektiv rostlösare kan hjälpa också, om du hittar var skruvens ände (där gängorna är) tittar fram. Blanda 1:1 med aceton och ATF (automatväxelolja) om du vill göra egen.
#1462408
Bromsokhållare brukar vara dragna med ett rejält moment och antagligen loctite. På en sån ny bil är nog inte rost något problem utan det är nog bara lite längre skaft som behövs och ett stadigt grepp. Eller mutterknack :-)
#1463103
Ja fram var loctite hela bulten trög. Ska gå på igen imorgon med bakskivorna Bild.
Mina Heico stickers anlände från Arcomann. Det tog över en månad att få dem så jag beställde nya då jag trodde de kommit bort, men så var inte fallet. Fattar inte att de inte skickades med flyg iom det var ett halvt A5 kuvert. Bra med nya iom det var för knepigt att fästa dem. Det visade sig nya stället Classicrare ledde också till Acromann Bild lol. Det blir bra med ett om tag när andra sändning kommer då jag ska permanenta de med klarlack istället för en skyddsfilm.
IMG_3105.jpg
IMG_3105.jpg (612.62 KiB) Visad 367 gånger
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]