Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1474541
Rejser99 skrev:@HitTheRoadJack. Hur blev resultatet? Bättre bromsverkan/känsla, eller bara längre hållbarhet?
Kul att du frågar - de fungerar stabilt bra, inga glömda skruvar vad jag märkt. När jag byte till vinterdäcken, kollade jag bromsoken om de satt som de skulle Bild
Bromsarna nyper bättre, de tar tidigare så bromsverkan kommer snabbare - bara positivt :-)
IMG_3226.jpg
IMG_3226.jpg (2.98 MiB) Visad 458 gånger
#1553618
Tack för en bra tråd och sammanfattning om frambromsarna.

Är själv i behov att byta belägg och skivor runt om och planerar att uppgradera frambromsarna till 17".

Några saket jag funderar på:

Har ni kollat att det intev behövs det nån mjukvaruuppdstering för att abs etc. ska fungera som det ska?

Sen tycker jag att man borde ju byta bakskivorna också till 17", för att bibehålla bromsbalansen!
Alltså
fram 296 -> 322mm
bak 302 -> 320mm

Bak är det lite mer jobb då bromsskölden också behöver bytas. Antar att samma bromsok passar, men okhållaren byts och bromsbeläggen ska vara för 320mm skiva.

Någon som bytt bak också?
#1575820
Jag hakar på här också. Bra tråd, och hittar ingen annan tråd om just byte av storlek på bromsarna.

Har själv redan 322 mm fram, och de ventilerade 320 mm bak. Måste byte skivor och belägg både fram och bak. Har tagit in offerter från olika ställen, men det lutar åt att byta bromsarna själv. Blir så klart väldigt mycket billigare då, och man kan vara noga med att rengöra och smörja här och där, måla bromsok osv. Och även om jag köper en felkodsläsare bara för att backa parkeringsbromsen, blir det totalt sett mycket billigare än att låta en verkstad göra jobbet. Sedan kan man ju alltid ha nytta av felkodsläsaren vid fler tillfällen. Har redan momentnyckel, gänglås, insex 11 mm och 7 mm, och lite annat som kan behövas.

På V90:n har jag Michelin sommardäck på 20 tums originalfälgar och Nokian dubbade vinterdäck på 18 tums originalfälgar. Jag tycker skivorna ser lite små ut fram. Så av ren nyfikenhet och fåfänga skulle det vara kul att köpa loss skrotade 18" bromsokshållare, bromsok och bromssköldar (fram) så jag kan byta från 322 mm till 345 mm.

Har också några fungeringar:

Är det komplett galet / bortkastade pengar att byta från 322 mm till 345 mm av kosmetiska skäl?

Vad jag förstår det som, så går det att ha 18" fälgar och skivor på 345 mm, även om det nog kan bli väldigt tajt. Annars hade inte delarna benämnts som 18"? Tycker redan nu att det är tajt med 18-tummarna.

Borde gå att komma åt att byta bromssköldarna utan att ta av navet? Kollat lite olika bilder och det ser ut som att navet ligger framför ett par av skruvarna. Men antar att de är korta nog att de går att få loss? Skruvas alla framifrån?

Det är samma infästning på de olika storlekarna av bromsokshållare till styrspindeln (heter det så?) (steering knuckle, 31682225). Verkar vara samma på alla V90 (utom de med luft?), så det är bara att byta storlek på bromsokhållarna så länge man kör rätt bromsok, skivor och belägg?

Undrar också som föregående inlägg, om det behöver göras något i VIDA / DICE sedan? Känns inte som någon jätteskillnad egentligen mellan 322 mm och 345 mm, och har redan de större 320 mm bak. Så bör vara samma fördelning av bromsverkan fram/bak?

Hur svårt är det att byta bromsok, och därmed byta bromsvätska? Man tömmer hela systemet, byter bromsok, fyller på vätska och luftar? Hur mycket bromsvätska brukar det gå åt då, mer än 1 liter?
#1575848
Som jag har förstått det så är det väl samma bromsok och du behöver bara byta okhållaren.
Bromsskölden har marginal för större bromsskivor.
Sen finns även 366mm skivor......
Jag har 345mm på min T8 med 18" vinterdäck. Tvätta fälgarna är inte lätt alltså.
Jag bytte bromsok runtom på min gamla V60 och det är inga problem att lufta och byta bromsvätska. Det underlättar med en sån där tryckluftsdriven oljesug för att tömma bromsvätskebehållaren och sedan till luftningen vid oken.
#1575900
Perra83 skrev: tor 11 apr 2024, 19:17 Som jag har förstått det så är det väl samma bromsok och du behöver bara byta okhållaren.
Bromsskölden har marginal för större bromsskivor.
Sen finns även 366mm skivor......
Jag har 345mm på min T8 med 18" vinterdäck. Tvätta fälgarna är inte lätt alltså.
Jag bytte bromsok runtom på min gamla V60 och det är inga problem att lufta och byta bromsvätska. Det underlättar med en sån där tryckluftsdriven oljesug för att tömma bromsvätskebehållaren och sedan till luftningen vid oken.
När jag kollar t.ex. laga.se finns det olika bromsok för 16"/17" och 18". Kollar man bilderna ser man att de för 18" är lite bredare och verkar ha lite större djup.

Kanske lika bra att jag behåller 322 mm fram då. Som sagt redan tajt som det är när man ska tvätta och har 18-tummarna på.

Japp, har kollat på sådana typer av verktyg för att lufta bromsarna med vakuum osv. Tack för hjälpen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]