Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1454036
Hej

Det har varit snack om komponentbrist här och var i forumet. Vet ni om detta gäller XC90 T8 som byggs i Torslanda?
Användarvisningsbild
av bem
#1454047
Finns inlägg i detta forum eller om det var i V60/XC60 med uppgift om att Volvo prioriterar 90-serien i chipbristens tid. Volvo byggde häromdagen i Torslanda min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a (med en del extra som lounge-, klimat-, ljuspaket, head-up display, halvautomatisk dragkrok, mörkt tonade rutor, programmerbar bränslevärmare m.m.). Endast BLIS har jag blivit av med. Hade inte beställt 360-graderskamera men om hade jag blivit av med den med såvitt jag vet. Vi får väl se när jag nu snart får hämta bilen om avsaknaden av BLIS har dragit med sig andra saker som inte funkar, säljaren var osäker.
Om du inte måste ha ny bil inom närmsta tiden och om BLIS (och och eller 360-graderskamera) är viktigt kan det väl vara bra att vänta lite, komponentbristen borde ju avta nån gång, oklart när.
Om du beställer en XC90 får jag hoppas du inte behöver vänta i 23 veckor som i mitt fall med V90 från beställning till leverans. En annan risk kan vara långa leveranstider nu i chipbristens tider, i alla fall blev det så i mitt fall, men kan ju delvis bero på specifikationen.
/Bo
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1454059
360-kameran finns fortfarande till XC90.
Volvo prioriterar denna modell högst antar jag...?
Användarvisningsbild
av bem
#1454078
fjohan82 skrev: tis 13 jul 2021, 22:03 360-kameran finns fortfarande till XC90.
Volvo prioriterar denna modell högst antar jag...?
Låter rimligt att flaggskeppet får lite förtur och prioriteras. Dock blir väl även XC90 som alla andra Volvomodeller utan BLIS? Men vore det nån modell som fortfarande får BLIS är det väl XC90, men V90 får inte BLIS f.n. det är säkert eftersom min inte skulle få det, enl. min säljare.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1454099
Molind skrev: ons 14 jul 2021, 08:07 Alla 90 bilar höga som låga får både BLIS och 360
Gäller det de bilar i 90-serien som beställts ganska nyligen eller beställs nu och framöver?
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av SundanceKid
#1454100
Vill man ens ha bilen om BLIS saknas?
Jag hade valt att avbryta affären.
Men jag hoppas att de prioriterar T8:orna mest då folk lägger mest pengar där.
av Molind
#1454105
bem skrev:
Molind skrev: ons 14 jul 2021, 08:07 Alla 90 bilar höga som låga får både BLIS och 360
Gäller det de bilar i 90-serien som beställts ganska nyligen eller beställs nu och framöver?
/Bo
Det gäller alla oavsätt när den/dom är beställda
Användarvisningsbild
av bem
#1454113
Molind skrev: ons 14 jul 2021, 09:51
bem skrev:
Molind skrev: ons 14 jul 2021, 08:07 Alla 90 bilar höga som låga får både BLIS och 360
Gäller det de bilar i 90-serien som beställts ganska nyligen eller beställs nu och framöver?
/Bo
Det gäller alla oavsätt när den/dom är beställda
Lite konstigt för jag blev inkallad till min Volvosäljare den 29 maj och hon sa då att min V90 2022:a inte skulle få BLIS och vifta med ett dokument hon fått av Volvo. Men då får jag hoppas min V90 har BLIS då. Det kan ju hända de fått fatt i chip så det fanns till BLIS när de byggde min V90 nyligen. Vi får väl se när jag hämtar den snart hos min Volvoåterförsäljare.
/Bo
Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]