Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Molind
#1454125
bem skrev:
Molind skrev: ons 14 jul 2021, 09:51
bem skrev: Gäller det de bilar i 90-serien som beställts ganska nyligen eller beställs nu och framöver?
/Bo
Det gäller alla oavsätt när den/dom är beställda
Lite konstigt för jag blev inkallad till min Volvosäljare den 29 maj och hon sa då att min V90 2022:a inte skulle få BLIS och vifta med ett dokument hon fått av Volvo. Men då får jag hoppas min V90 har BLIS då. Det kan ju hända de fått fatt i chip så det fanns till BLIS när de byggde min V90 nyligen. Vi får väl se när jag hämtar den snart hos min Volvoåterförsäljare.
/Bo
Det jag vet är att kluster 90 inte var drabbad av det med halvledare.
av stegev
#1455035
https://www.blocket.se/vi/97469141.htm

Noterar att följande bil saknar Drive Mode rullknappen precis under växelspaken. Har det något med komponentbristen att göra?
Det är ju en knapp som jag använder varje tur, synd isåfall.
Användarvisningsbild
av perin
#1455049
stegev skrev:https://www.blocket.se/vi/97469141.htm

Noterar att följande bil saknar Drive Mode rullknappen precis under växelspaken. Har det något med komponentbristen att göra?
Det är ju en knapp som jag använder varje tur, synd isåfall.
Är det inte som så att rullknappen är borta fr.o.m. MY22 generellt på samtliga Volvo modeller? Sitter väl i infotainmentsystemet numera om jag förstått det rätt.
av stegev
#1455054
Det är ju katastrofalt isåfall. En svåråtkomlig funktion som jag använder hela tiden. Kanske är det ekonomer som bygger bilarna trots allt. :x
Användarvisningsbild
av bem
#1455061
Jo, körlägesväljaren har de på årsmodell 2022 flyttat från rullknapp i mittkonsolen till menysystemet i centerdisplayen. Tror det är så på alla Volvo 2022:or. Tvivlar det har med komponentbristen att göra, det är nog en strävan att få in så mycket som möjligt i mittdisplayens menysystem. Alla tillverkare går väl åt det hållet? Och de yngre gillar det nog, men inte jag för jag vill helst ha några för mig viktiga funktioner som knapp eller vred (t.ex. körlägesvred, stolsvärmeknappar, värmereglering).
En klar försämring tycker jag med körläget begravt i menysystemet. Men jag lär få vänja mig med min V90 2022:a (som är alldeles nybyggd och står hos handlarn just nu, skall få hämta den snart).
/Bo
Användarvisningsbild
av batmac
#1455067
bem skrev:Jo, körlägesväljaren har de på årsmodell 2022 flyttat från rullknapp i mittkonsolen till menysystemet i centerdisplayen. Tror det är så på alla Volvo 2022:or. Tvivlar det har med komponentbristen att göra, det är nog en strävan att få in så mycket som möjligt i mittdisplayens menysystem. Alla tillverkare går väl åt det hållet? Och de yngre gillar det nog, men inte jag för jag vill helst ha några för mig viktiga funktioner som knapp eller vred (t.ex. körlägesvred, stolsvärmeknappar, värmereglering).
En klar försämring tycker jag med körläget begravt i menysystemet. Men jag lär få vänja mig med min V90 2022:a (som är alldeles nybyggd och står hos handlarn just nu, skall få hämta den snart).
/Bo
Ja jag håller med, en del reglage vill jag ha som fysiska. Men det ser väl inte lika häftigt och modernt ut. Jag tycker min nuvarande Passat har löst det bra, en OK stor skärm för infotainment och iställningar, men körläge, rattvärme, AC osv är fysiska reglage och knappar. Däremot från 2020 så har dom gjort om klimatpanelen med touchknappar istället..

Att ha allt inbakat som Volvo väljer att ha det nu vore inte nödvändigtvis dåligt, men då ska saker vara lätta att komma åt. Du ska inte behöva svepa fram och tillbaka och nästla dig i menyer åtminstone.
av AndS
#1455070
Stolsvärme, klimatsystem, mobil, mm, kör jag vis röststyrning och tillhör troligtvis det äldre gardet i forumet.
Fryser eller Svettas ökar/minskar 1 grad.
"Temp 20 grader" ställer in den temp man önskar, "synka temp", osv.
SMS lyssnar man på och pratar in med röst-funktion. Eller ringer via röststyrning.
Finns mycket mera om ni läser manualen för bilen ;-)
Så efter ett antal års användning saknar man inga fysiska knappar, så jag ser inte det som åldersrelaterat utan en vanesak.
av stegev
#1455107
AndS skrev: ons 21 jul 2021, 11:12 Stolsvärme, klimatsystem, mobil, mm, kör jag vis röststyrning och tillhör troligtvis det äldre gardet i forumet.
Fryser eller Svettas ökar/minskar 1 grad.
"Temp 20 grader" ställer in den temp man önskar, "synka temp", osv.
SMS lyssnar man på och pratar in med röst-funktion. Eller ringer via röststyrning.
Finns mycket mera om ni läser manualen för bilen ;-)
Så efter ett antal års användning saknar man inga fysiska knappar, så jag ser inte det som åldersrelaterat utan en vanesak.
Så är det nog för de flesta :-)
Jag kör oftast med barn (0-7 år gamla) i bilen och att tala in något är oftast en utmaning. Men visst går det mer åt det hållet, mindre fysiska knappar och mer röst.
Användarvisningsbild
av bem
#1455119
Går det byta körläge med röststyrning också? På en laddhybrid: Byt till Pure, byt till AWD, byt till Hybrid, byt till Power. Vore bra om det gick men kanske för avancerad funktion för att tillverkaren skall anse körlägen röststyrbar.
Kan man lägga Körlägesikon (genväg) direkt på hemskärmen i mittdisplayen?
/Bo

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]