Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hadokk
#1453571
Hej alla volvonördar! 😊

Jag har en V90 CC MY20 där garantin går ut om en månad, med andra ord dags att boka in en verkstadstid för att få lite fel lagade innan det börjar kosta.

Noterat följande brister;

• Veck i skinnet på förarstolen (standardfel om jag fattat saken rätt, är det ens värt att be om en lösning om det kommer tillbaka?)
• Listen under rutan vänster bakdörr sitter löst i framkant
• Elbakluckan öppnar inte alltid korrekt (stannar efter några mm ungefär som när man förösker öppna när den är ner tyngd av snö)
• Lagerljud från AC-kompressorn (slutar låta om man väljer bort AC i klimat-menyn)
• Skeva bromsskivor fram (kanske omöjligt att få på garanti? – har kört bilen 3000 mil)
• Mugghållaren i armstödet (baksätet) skallrar kraftigt vid alla farter (generellt har jag lyckats få hyffsad ordning på vibrationseländet i bilen genom att flirta med däckkillarna att balansera extremt noga...)

Jag har på tidigare bilar gjort bilprovningens bildiagnos på när det börjat närma sig slut på garantin men de senaste två gångerna har det inte gett något som jag inte redan visste. Ställer därför frågan till er, SPECIALEXPERTER, vilka typfel eller annat borde jag vara uppmärksam på och undersöka på egen hand?

///H
av pergrein
#1453572
Tja.

Har ej v90 utan v60cc men har fel att luckan går upp en bit och sedan stannar utan ljud eller liknande. Det kanske händer 1/30 öppningar. Är ju bara trycka på öppna igen så går den upp till sitt sparade läge.

Senast stannade den i detta läget. Så skriv gärna om dom har någon lösning på det.
20210708_160357.jpg
20210708_160357.jpg (479.79 KiB) Visad 1608 gånger
Mvh
Per
av Xanthopteryx
#1453597
Vatten i bakre lampor.
Eltrådarna i framrutan framför kameran (borde du nog märkt nu dock, antar jag, men kolla i vinter).
Läckande glastak, om du har sådant.
Frusna lås (främst bak).
av hadokk
#1459088
@pergrein - ingen annan lösning på problemet med att luckan inte alltid öppnas hela vägen än att de bytte båda styrdonen(?) (de elektriska grunkorna som ser ut som feta stötdämpare...)

@Xanthopteryx - tack för tips, inga av dessa problem har synts men jag kommer hålla utkik!

@SundanceKid - rätt inställning, jag har dock tidigare fått kriga ganska mycket för att kunna åberopa konsumentköplagen / ursprungligt fel när t ex styrenheten till ljudet gick sönder på min 26 mån gamla XC70. ÅF hävdade att jag haft sönder den...:)

I övrigt svalde verkstaden alla fel utom vecket i stolsdynan. Efter vad jag förstått från andra som lyckats få detta på garanti så har felet kommit tillbaka ganska snabbt efter byte av skinnet, då känns det nästa bättre att ha en "orörd/fabriksmonterad" klädsel om än med veck jmf med något som verkstaden monterat.

///H

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]