Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders1982
#1453372
Hej alla fick erbjudande idag att byta in min v60 e drive 32000mil mot en volvo V90 d3 2018 som gått 13000mil.
Han vill ha 170000kr i mellan.
Så han ger mig 40000kr för min.

Vad säger ni hur är v90 D3 ?
Hur är växellådan?
Hur är motorn?
Såg att det är kamremsbyte vid 15000mil så det är ju nästa år.
Vi har en husvagn på 1200kg som vi tänkte dra.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1453382
I början hade D3 FWD 6-stegad låda, vet dock inte när man började med 8-stegade.
Antar att dessa har olika utväxlingar.
D3 AWD har alltid haft 8-stegade lådan.
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1453391
Jag äger en v90 d3 -2018 sen i vintras…7000mil
Min har 6 vxl lådan å den funkar. den e inte lika snabb som en dubbelkoppling dock, men helt ok :-)
Motorn duger om man inte har för bråttom.
Tyngre last/vagn kan den säkert bli lite seg…jag drar inget och tycker motorn duger.
Annars e bilen komfortabel, rymlig å trevlig å köra. Jag e nöjd.
Sen är den skattefri några år till vilket e en bonus…
Åk å testa en om du inte gjort det redan :-D
av maacken
#1453461
Hej,
Ägt en 2018 D3 Business Advance (8300mil) sedan mars i år. Överlag väldigt nöjd med bilen.
Växellådan är bra, ganska rapp och bra vrid vid start.
Jag saknar lite hästar när man kör 110km/h och behöver gasa på lite.
Vi kör en hel del motorväg och snittar 0,58 l/mil :-)
I övrigt så går den mjukt och fint.
Tveksam fru är nu till och med nöjd med bilköpet :-D

/Marcus
av Volvoold
#1454649
Jag skulle rekommendera trådstartaren att köpa en V70 av sista årsmodellerna istället.

Jag provkörde själv V90 D3 och V70 D3 2016, häromdagen.
Det är klart att V90 ser modernare ut, och har ett bättre baksäte, samt kanske ett bättre dörrtjoff.

Annars tycker jag att V70 är bättre på alla plan:

Bättre stolar (mjukhet, skålning)
Lägre däckljud+ bättre frekvenser på bullret, mindre känslig för grov (svensk) asfalt, samt bättre komfort, skönt gung, ock känns som en pansarvagn på vägen, V90 upplever jag stötigare.

Smaken är dock olika, men jag skulle ALDRIG lägga pengar på V90 för egen del.

Det känns som om svenska motorjournalister varit snälla med V90 vad avser omdömen, kanske för att det är en Volvo!?

Läs gärna begguiden i Auto & Motorsport, där V90 fick 0,5 och V70 2,5 av 5 i problemfrihet.

Sedan tidigare vet vi ju att rostskyddet också är sämre på SPA-plattformen, som ju bla V90 bygger på.

En V100 med V70 komfort ljudnivå, mer knappar ist för pekskärm, mindre däck, bättre rostskydd, samt V90 baksäte samt dörrklang, vore något.
av Volvoold
#1454650
Ska tilläggas att V90 ej hade 18-20 tum skjul, utan 17, och dessutom med normalt tysta Michelin Primacy 4, så ljudnivån blev utifrån dessa förutsättningar, ändå en besvikelse för mig. Den hade sannolikt varit ännu sämre med större och bredare däck.
Användarvisningsbild
av bem
#1454668
Volvoold,
Visst har du prickat in en del svagheter som V90 har, men en ny idag borde ha de mesta barnsjukdomarna avklarade dock en del problemränder går nog aldrig ur. De V90 jag provkörde innan jag beställde min (som nu är byggd men jag har inte fått hämta den än), en V90 D4 2021:a Inscription och en V90 T6 Recharge 2021:a Inscription upplevde jag inga bullerproblem på asfalt med nån av dem, bägge hade 19 tum hjul och vinterdäck (dubbfria). Jag prova Rechargebilen ända till 180 knyck där fartspärren stoppade vidare framfart. Bilen låg som ett strykjärn på vägen, inga vibrationer och inget högt ljud.
Men jag har ju läst här om både ljudproblem och vibrationer i V90 bilar vid olika farter och underlag. Men ingen av bilarna jag körde hade dessa negativa egenskaper. Jag provkörde varje bil i 3 dar.
För övrigt om man har ”sjungande” ljud i en V90 har vissa minskat däcktrycket fram till 2.4 bar och då har det blivit mycket bättre.
Rostskyddet är ju dokumenterat dåligt på plattformen V90 görs på, dock kan man ju kosta på en rostskyddsbehandling om man kör ofta i trakter med lite mer rostrisk (t.ex. kustnära, saltade vägar osv).
Jag har en V70 D3 Momentum Business MY14 som jag haft sen ny, är nöjd med den. Men jag byter till V90 T6 Recharge Inscription nu (den är byggd men jag har inte fått hämta den än hos min Volvohandlare där den står nu).
Vi får väl se hur nöjd jag blir med den jämfört med min V70 MY14.
Jag kommer köra huvuddelen av all körning på ren el. På lite längre resor blir det på bensin också förstås.
/Bo
av valln
#1454732
Fördelen med V90 versus V70 är att V90 har 10 år bättre krocksäkerheten!
Det är för mig bilens viktigaste egenskap.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]