Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
#1454738
Säkerhet är helt klart en viktig parameter.

Värt att notera dock är att på Euroncap har Ford Focus (nya modellen) samt Ford Mondeo båda 96 respektive 87% i betyg på skydd för vuxen, resp barn. V90 har 95 vuxen respektive 80% för barn. MB E-klass har 95 respektive 90%.

Rostskyddet kan ju också påverka bilens säkerhet, lite beroende på var rosten är också.

En viktig sak för säkerheten är ju också att följa hastighetsbegränsningarna i trafiken, för att minimera risker att man själv eller andra skadas.

Därför är det ju bra att de flesta bilar nu har farthållare. :-)
av AndS
#1454763
V90 har Pilot Assist vilket inte V70 har och efter fyra år med systemet och i kombination med ACC skulle jag inte välja en bil utan det.
Även den halvautomatiska dragkroken gillar jag, alltid med och ett knapptryck från att användas.
av KnotVillage
#1455512
maacken skrev: fre 09 jul 2021, 13:08 Hej,
Ägt en 2018 D3 Business Advance (8300mil) sedan mars i år. Överlag väldigt nöjd med bilen.
Växellådan är bra, ganska rapp och bra vrid vid start.
Jag saknar lite hästar när man kör 110km/h och behöver gasa på lite.
Vi kör en hel del motorväg och snittar 0,58 l/mil :-)
I övrigt så går den mjukt och fint.
Tveksam fru är nu till och med nöjd med bilköpet :-D

/Marcus
Är inte det mycket. Min drar, mätt vid pumpen 0.6. D4, chippad, AWD, fullpackad bil.
av KnotVillage
#1455515
Volvoold skrev: sön 18 jul 2021, 22:24 Säkerhet är helt klart en viktig parameter.

Värt att notera dock är att på Euroncap har Ford Focus (nya modellen) samt Ford Mondeo båda 96 respektive 87% i betyg på skydd för vuxen, resp barn. V90 har 95 vuxen respektive 80% för barn. MB E-klass har 95 respektive 90%.

Rostskyddet kan ju också påverka bilens säkerhet, lite beroende på var rosten är också.

En viktig sak för säkerheten är ju också att följa hastighetsbegränsningarna i trafiken, för att minimera risker att man själv eller andra skadas.

Därför är det ju bra att de flesta bilar nu har farthållare. :-)
Utvändig rost tror jag man klarar sig bra från. Aluhuv/skärmar. Plastbacklucka.
av maacken
#1455925
KnotVillage skrev: lör 24 jul 2021, 14:00
maacken skrev: fre 09 jul 2021, 13:08 Hej,
Ägt en 2018 D3 Business Advance (8300mil) sedan mars i år. Överlag väldigt nöjd med bilen.
Växellådan är bra, ganska rapp och bra vrid vid start.
Jag saknar lite hästar när man kör 110km/h och behöver gasa på lite.
Vi kör en hel del motorväg och snittar 0,58 l/mil :-)
I övrigt så går den mjukt och fint.
Tveksam fru är nu till och med nöjd med bilköpet :-D

/Marcus
Är inte det mycket. Min drar, mätt vid pumpen 0.6. D4, chippad, AWD, fullpackad bil.
Vi har rullat 300+ mil sen jag nollställde mätaren. Brukar oftast hamna runt 0.5 när jag kör så den kommer nog smyga neråt. Det hoppas jag i alla fall, då det låter som att den ligger högt jämfört med din :-)
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1455927
KnotVillage skrev: lör 24 jul 2021, 14:00
maacken skrev: fre 09 jul 2021, 13:08 Hej,
Ägt en 2018 D3 Business Advance (8300mil) sedan mars i år. Överlag väldigt nöjd med bilen.
Växellådan är bra, ganska rapp och bra vrid vid start.
Jag saknar lite hästar när man kör 110km/h och behöver gasa på lite.
Vi kör en hel del motorväg och snittar 0,58 l/mil :-)
I övrigt så går den mjukt och fint.
Tveksam fru är nu till och med nöjd med bilköpet :-D

/Marcus
Är inte det mycket. Min drar, mätt vid pumpen 0.6. D4, chippad, AWD, fullpackad bil.
Nej, det e ju mindre än din :-D
av KnotVillage
#1455931
V70 är lättare att lasta i. Thats it. V90 slår V70 i precis allt. Jag har 265 på min och man hör ett svagt buller i runt 60 sen försvinner det. Vi ska inte ens prata om motorljud. V70 låter som en traktor. Gumman som inte bryr sig så mycket om bilar frågade om det var något fel på grannens bil när hon åkte i den. En V70 D4 2015.

Bryr man sig bara om last så kolla V70 annars spring åt andra hållet. Hur länge har ni bilarna så rost är ett problem? Kofångaren är ju plast och skärmar/huv aluminium. Har bilen rullat kanske 35 tusen så finns absolut risken för ytlig rost på balkar men då börjar ju ändå bilen sjunga på sista versen. För egen del så säljer jag när den passerat 15 tusen.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]