Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1452861
Tror inte du kommer upp i 5 mil 🙂.
Det vore ju välkommet då jag själv beställt en men anser att räckvidden är i minsta laget.
Det har inte gått ut någon information om det iaf så jag räknar inte med det.
av SundanceKid
#1452926
Jag kommer exakt 5mil med mina v90. Xc90 väger lite mer men jag räknar med 4 då iallafall. Jag hörde ett rykte för ett tag sedan att de skulle öka till 7 mil.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bem
#1452944
För V90 laddhybrid 2022:or säger Volvo på sin hemsida ”upp till 61 km räckvidd” på el. Det är några km mer än vad 2021:or annonserats att klara.
XC90 är ju större, tyngre och högre så den lär nog inte komma upp i samma räckvidd som V90, med samma Lithiumionbatteri.
Läste i en biltidning igår där de testa XC40 laddhybrid mot Lync & Co 01 . XC40 har 82 hk elmotor och 10,7 kWh Lithiumbatteri, Lync:en 82 hk elmotor och Lithiumbatteri 17,6 kWh. Lync har en räckvidd i testet på 70 km, XC40 kom 48 km. Lync:en och XC40 bygger på samma plattform. Enligt biltidningen skall det större batteriet hamna även i XC40 när den ansiktslyfts inom snar framtid.
Min personliga gissning: Det borde väl inte vara osannolikt att det större Lithiumionbatteriet på 17,6 kWh hamnar i allt fler Volvomodeller än XC40 inom snar framtid?
Om så blir fallet lär ju räckvidden på en XC90 laddhybrid öka rejält.
Källa: Teknikens Värld nr 14 1 juli 2921.
/Bo
av SundanceKid
#1453053
Men frågan är om xc90 och s/v90 hinner få det innan det är dags för graven. Nuvarande xc90 är väl inne på sista refrängen nu?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

av stegev
#1453097
SundanceKid skrev: tis 06 jul 2021, 22:00 Men frågan är om xc90 och s/v90 hinner få det innan det är dags för graven. Nuvarande xc90 är väl inne på sista refrängen nu?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Ja, tänkte också så. Gick hursomhelst förbi en ny XC90 hos ÅF med nya faceliften som saknade avgasrören iaf. Det har inte varit tal om någon ökad räckvidd även om det hade varit fantastiskt.
Användarvisningsbild
av bem
#1453124
Om "batterilådan" har samma mått som det som sitter i Volvos bilar idag på t.ex. XC90 och V90 borde det väl vara hyfsat enkelt att klämma i det nya batteriet som har högre kapacitet som ger längre räckvidd. Bara större elektrisk bränsletank så att säga. Nog kommer väl XC90 och V90 finnas kvar några år till på samma som dagens plattform som laddhybrid, tror ni inte det?
/Bo
av troubleshooter
#1453206
Nuvarande XC90 sjunger på sista refrängen, dock tror jag att V90 plattformen kommer leva kvar som hybrid ett par år till....

För min egen del så stod det mellan XC90 T8 och X5 45e, och det var nog en antal punkter som gjorde att det blev X5an, som
volvoägare sen typ 30 år tillbaka så gillade jag XC90n men lite för kort räckvidd + utgående modell tillsammans med utebliven bonus
gjorde att det blev X5. Men passar räckvidden dig så är XC90 en kanonbil, men nuvarande modell närmar sig pensionering.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]