Sida 1 av 3
Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet
Postat: fre 02 jul 2021, 09:53
av rylle
Dagen innan semestern började...
1. TPMS ballar ur (verifierar trycket, OK)
2. Utetempsenrosn går från -- till - 44 till +30
3. ACn får fnatt...
Bilen fick ny sensor för mindre än två månader sedan då den visade några grader (allt mellan 10-15 grader fel)
Bilia - Ja.... öhum, ja.... öhum... ja vi kan ju inte göra något... idag, kanske nästa vecka...
Veckan efter
Bilia - Ja.... öhum, ja.... öhum... du får Hyrbil (Que?)

Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet
Postat: fre 02 jul 2021, 10:37
av rylle
Bilias teori:
Trasig sensor
och dagens fynd, glapp i kontaktdon till ytterspegel i vänster framdörr...
Time will tell...
Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet
Postat: fre 02 jul 2021, 10:54
av AndS
Vad har du för bil?
Alla, åtminstone från 2017 har väl ITPMS som mäter med ABS-systemet.
Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet
Postat: fre 02 jul 2021, 11:12
av Xanthopteryx
Den lär säkert använda termometern för att kompensera trycket, så det inte blir som på teslorna där man får däcklampan så fort det blir kallt.

Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet
Postat: fre 02 jul 2021, 15:05
av AndS
Xanthopteryx skrev: ↑fre 02 jul 2021, 11:12
Den lär säkert använda termometern för att kompensera trycket, så det inte blir som på teslorna där man får däcklampan så fort det blir kallt.
Inte om bilen har ITPMS som mäter rotation.
Men kan vara så att första årgången av XC90 har TPMS.
Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet
Postat: fre 02 jul 2021, 15:34
av Xanthopteryx
Om du inte kompenserar för temperaturen kommer du få larm när det blir kallt då lufttrycket sjunker i däcken. Skiljer mycket beroende på temperatur. Drygt 0,1 bar/10 grader, så fyller du luft i garaget till 2,4 och har +20 och parkerar ute i -20 så är det 2,0 istället.
Omvänt, du tankar 2,4 ute och parkerar i garaget så har du 2,8.
Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet
Postat: fre 02 jul 2021, 16:06
av AndS
ITPMS mäter inte lufttryck utan rotationshastighet på hjulet med ABS-systemet i jämförelse mellan bilens hjul.
Så systemet påverkas inte av exemplet du anger, utan om något hjul roterar med annan hastighet än de andra och står bilen i - 10 eller +30 så får samtliga hjul samma förutsättningar.
TPMS däremot jobbar med sensorer.
Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet
Postat: fre 02 jul 2021, 16:56
av rylle
Enl manualen TPMS
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... vervakning
Trycket var OK och normalt/lika på alla 4
Min tanke, "cheap shit" spec på ECUn vilket gör att enkla fel, som sensor/bus som "glappar" tillåts fortplantas till "hela" systemet, allt ihopbakat i en smet... funkar det så funkar det...
Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet
Postat: fre 02 jul 2021, 17:08
av AndS
Har du en 2020 så är det systemet som mäter med ABS, dvs inga extra sensorer.
Så systemet jämför sedan rotationshastighet mellan hjulen med hjälp av ABS-systemet.
Och det är vad Volvo kallar/kallat ITPMS men generellt skriver TPMS.
Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet
Postat: fre 02 jul 2021, 17:20
av Xanthopteryx
iTPMS version 2, som sitter på alla nya Volvo (utom typ första årsmodellen) känner av även om alla fyra hjulen tappar luft. Version 1 klarade inte av det.
dTPMS är den med sensor i hjulen.