Sida 1 av 3

Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet

Postat: fre 02 jul 2021, 09:53
av rylle
Dagen innan semestern började...
1. TPMS ballar ur (verifierar trycket, OK)
2. Utetempsenrosn går från -- till - 44 till +30
3. ACn får fnatt...

Bilen fick ny sensor för mindre än två månader sedan då den visade några grader (allt mellan 10-15 grader fel)
Bilia - Ja.... öhum, ja.... öhum... ja vi kan ju inte göra något... idag, kanske nästa vecka...

Veckan efter
Bilia - Ja.... öhum, ja.... öhum... du får Hyrbil (Que?) :mad:

Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet

Postat: fre 02 jul 2021, 10:37
av rylle
Bilias teori:
Trasig sensor
och dagens fynd, glapp i kontaktdon till ytterspegel i vänster framdörr... 8-)

Time will tell...

Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet

Postat: fre 02 jul 2021, 10:54
av AndS
Vad har du för bil?
Alla, åtminstone från 2017 har väl ITPMS som mäter med ABS-systemet.

Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet

Postat: fre 02 jul 2021, 11:12
av Xanthopteryx
Den lär säkert använda termometern för att kompensera trycket, så det inte blir som på teslorna där man får däcklampan så fort det blir kallt. 🤪

Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet

Postat: fre 02 jul 2021, 15:05
av AndS
Xanthopteryx skrev: fre 02 jul 2021, 11:12 Den lär säkert använda termometern för att kompensera trycket, så det inte blir som på teslorna där man får däcklampan så fort det blir kallt. 🤪
Inte om bilen har ITPMS som mäter rotation.
Men kan vara så att första årgången av XC90 har TPMS.

Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet

Postat: fre 02 jul 2021, 15:34
av Xanthopteryx
Om du inte kompenserar för temperaturen kommer du få larm när det blir kallt då lufttrycket sjunker i däcken. Skiljer mycket beroende på temperatur. Drygt 0,1 bar/10 grader, så fyller du luft i garaget till 2,4 och har +20 och parkerar ute i -20 så är det 2,0 istället.
Omvänt, du tankar 2,4 ute och parkerar i garaget så har du 2,8.

Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet

Postat: fre 02 jul 2021, 16:06
av AndS
ITPMS mäter inte lufttryck utan rotationshastighet på hjulet med ABS-systemet i jämförelse mellan bilens hjul.
Så systemet påverkas inte av exemplet du anger, utan om något hjul roterar med annan hastighet än de andra och står bilen i - 10 eller +30 så får samtliga hjul samma förutsättningar.
TPMS däremot jobbar med sensorer.

Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet

Postat: fre 02 jul 2021, 16:56
av rylle
Enl manualen TPMS https://www.volvocars.com/se/support/ma ... vervakning
Trycket var OK och normalt/lika på alla 4

Min tanke, "cheap shit" spec på ECUn vilket gör att enkla fel, som sensor/bus som "glappar" tillåts fortplantas till "hela" systemet, allt ihopbakat i en smet... funkar det så funkar det...

Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet

Postat: fre 02 jul 2021, 17:08
av AndS
Har du en 2020 så är det systemet som mäter med ABS, dvs inga extra sensorer.
Så systemet jämför sedan rotationshastighet mellan hjulen med hjälp av ABS-systemet.
Och det är vad Volvo kallar/kallat ITPMS men generellt skriver TPMS.

Re: Sommaren var kort, det mesta frös bort... Tempsensorn från det frusna helvetet

Postat: fre 02 jul 2021, 17:20
av Xanthopteryx
iTPMS version 2, som sitter på alla nya Volvo (utom typ första årsmodellen) känner av även om alla fyra hjulen tappar luft. Version 1 klarade inte av det.
dTPMS är den med sensor i hjulen.