Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1452485
Dagen innan semestern började...
1. TPMS ballar ur (verifierar trycket, OK)
2. Utetempsenrosn går från -- till - 44 till +30
3. ACn får fnatt...

Bilen fick ny sensor för mindre än två månader sedan då den visade några grader (allt mellan 10-15 grader fel)
Bilia - Ja.... öhum, ja.... öhum... ja vi kan ju inte göra något... idag, kanske nästa vecka...

Veckan efter
Bilia - Ja.... öhum, ja.... öhum... du får Hyrbil (Que?) :mad:
Bilagor
20210624_133055.jpg
20210624_133055.jpg (267.85 KiB) Visad 1240 gånger
#1452529
Om du inte kompenserar för temperaturen kommer du få larm när det blir kallt då lufttrycket sjunker i däcken. Skiljer mycket beroende på temperatur. Drygt 0,1 bar/10 grader, så fyller du luft i garaget till 2,4 och har +20 och parkerar ute i -20 så är det 2,0 istället.
Omvänt, du tankar 2,4 ute och parkerar i garaget så har du 2,8.
#1452534
ITPMS mäter inte lufttryck utan rotationshastighet på hjulet med ABS-systemet i jämförelse mellan bilens hjul.
Så systemet påverkas inte av exemplet du anger, utan om något hjul roterar med annan hastighet än de andra och står bilen i - 10 eller +30 så får samtliga hjul samma förutsättningar.
TPMS däremot jobbar med sensorer.
#1452537
Enl manualen TPMS https://www.volvocars.com/se/support/ma ... vervakning
Trycket var OK och normalt/lika på alla 4

Min tanke, "cheap shit" spec på ECUn vilket gör att enkla fel, som sensor/bus som "glappar" tillåts fortplantas till "hela" systemet, allt ihopbakat i en smet... funkar det så funkar det...
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]