Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EKH
#1451992
Hej! Jag har en XC90 -17 som har börjat krångla med fjärrnyckeln. Den kan, under körning, varna för att fjärrnyckeln är borttagen trots att den ligger i mittkonsolen. Det har framför allt varit makens nyckel som varnat. Vi har nyligen bytt batteri i hans nyckel. I dag under körning varnade den även när min nyckel användes. Aldrig hänt förut. Någon som varit med om något liknande eller kan ge tips om vad det kan vara? Måste säkert in för felsökning, men ibland kan det vara skönt att ha ett hum om vad det kan handla om i förväg.

Känns tråkigt för en inte jättegammal bil som ändå är ganska dyr i inköp. Vi har dessutom haft en del andra problem så just nu är bilen billig..

//Erika
av Dejan195
#1452008
Vet inte om detta kan va problemet men i morsans BMW 118d - 2017 hände samma sak när hon hade en billig AliExpress laddare inkopplad i bilens 12V uttag. Såg en video på youtube om att dessa kan störa signaler på något sätt och när jag tog bort den så kom aldrig meddelandet upp.
Ta ut allt sånt om ni har det
av Xanthopteryx
#1452023
Vad för batteri? Varta eller något typ, eget märke från typ Jula eller Kina?
Rätt känslig för spänningen.

Har du tillfört något annat i bilen som laddare, ny telefon,...?
av HerrDödén
#1452058
Hade liknande problem med båda nycklarna. Mätte batterierna och de var okej. Var för en stund helt säker på att bilen strulade men efter att ha bytt de IKEA-batterier (som annars tenderar hålla god kvalitet) som föregående ägare satt i till märkesbatterier försvann alla problem. Klart värt att testa ett till batteribyte innan Volvo kopplas in.
av HerrDödén
#1452068
AndS skrev: tis 29 jun 2021, 11:31 Men strul med batteri brukar märkas vid upplåsning inte under körning, men, men, man vet aldrig.
För mig var det både och. Svårt att låsa upp, svårt att låsa, bilen varnade under färd för att nyckeln inte fanns i bilen.
av beachman
#1452215
HerrDödén skrev: tis 29 jun 2021, 11:09 Hade liknande problem med båda nycklarna. Mätte batterierna och de var okej. Var för en stund helt säker på att bilen strulade men efter att ha bytt de IKEA-batterier (som annars tenderar hålla god kvalitet) som föregående ägare satt i till märkesbatterier försvann alla problem. Klart värt att testa ett till batteribyte innan Volvo kopplas in.
Exakt min erfarenhet också. Så här står det i manualen:
Volvo rekommenderar att batterier som ska användas i fjärrnyckeln uppfyller UN Manual of Test and Criteria, Part III, sub-section 38.3. Batterier som monterats i fabrik eller som byts av en auktoriserad Volvoverkstad uppfyller ovanstående kriterium.
Varta uppfyller detta krav när jag googlade(och säkert fler märkesbatterier också). Se till att du har rätt sorts batteri

Jag har också en ALI-mobilladdare som ibland stör ut signalen, så det är ett bra tips att koppla från alla mobilladdare.
av EKH
#1452334
Tack för alla svar! Batteriet i nyckeln är just ett Varta, så det borde inte vara bekymret. Men jag ska prova att ta bort alla laddare. Det borde egentligen inte vara något sådant heller då vi inte bytt några mobilladdare i bilen på åtminstone 2 år, men man vet ju aldrig!

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]