Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1474261
Helt plötsligt känns det aktuellt med begagnad bil för att undkomma komponentbristen. Fick min Volvo 4mån försenad den sista sept. Fel på styrbox när jag körde hem… nu har den stått drygt 6v på verkstad. Det lilla jag hann se av googlesystemet var att det var långt från klart. Fina kartor men trist Volvo on call och menyval i bilen. Börjar trivas i låneaudin, men alla sitter väldigt samma båt…
#1474762
Inför förra helgen låg servern nere. GPS visste inte var jag var och uppkopplingen gick inte att använda. Känt problem för serviceteknikern dock. Var löst på måndagen när jag använde bilen nästa gång.
Min bil har peppar peppar fungerat bra den senaste tiden. Men saknar fortfarande Carplay!
#1474767
Jag har vart lite raljerande tidigare, bilen i övrigt är väldigt välskruvad, lätt i klass med min förra Audi. Skillnaden är väl att den var från 2016 och hade bättre stöd i infotainment systemet än min -22 V90 CC. Att de dessutom skjuter på uppdateringarna när det är så dåligt ett halvår framåt får en att fundera hur de interna prioriteringarna ser ut. Mycket lite logik i att släppa en ny årsmodell med mindre och sämre funktionalitet än föregående år. Borde det inte vara tvärtom? Ge mig åtminstone Carplay eller några fler appar, var den nån mer än jag som trodde att de flesta google appar skulle finnas tillgängliga i google play store? Utbudet som det är idag är ju patetiskt. Parkeringsappar? Poddappar? Musikappar (nej, jag kör inte Spotify eller Tidal), listan med tillgängliga stora appar i play store i bilen och som man också använder på sin telefon är pinsamt kort och det är ju hela poängen för mig som användare.
#1474778
Det som retar mig med Volvos inställning att dra ut så på tiden med att fixa saker som inte funkar eller inte finns som borde finnas där vid det här laget i deras ”Google-bilar” är att de tror vi som använder deras nyproducerade bilar har lust att vänta hur länge som helst att de skall få ändan ur vagnen. Man undrar ju lite om de tror nuvarande brukare av en ny Volvo Google-bil är sugen på en Volvo nästa gång det kan bli aktuellt med bilbyte. Eller om de tror vi rekommenderar en Volvo (med Google i) om nån frågar om man är nöjd med sin Volvo. Jag har svårt se en ägare av en Volvo Google-bil jubla över vad bra allt är (trots att Volvo vill att deras bilar hör hemna i det s.k. Premiumsegmentet dvs i bilarnas högsta kvalitetsdivision).
Mycket i en V90 (T6 Recharge Inscription som jag kan uttala mig om efter 3 mån bruk av min bil) är toppkvalitet, men det är en hel del plumpar som inte borde vara där som bl.a. visar sig i Google Android Automotive infotainmentsystemet men det finns annat också jag upptäckt på min bil som inte borde funka som det gör egentligen. Mina 3 Volvobilar före min nuvarande V90 MY22 var alla nya V70 och de funkade fullt ut från dag 1 och var i stort sett inga problem med dem på det sätt det visat sig vara med min V90 MY22. Visst har en V90 mer funktioner och ett rätt avancerat infotainmentsystem med många funktioner. Men har man gjort en bil med ett visst infotainmentsystem får man som biltillverkare allt försöka få saker att funka bra och bli stabilt. Det vete fanken om man kan säga med min V90 Google-bil.
Retar mig mig en del på att Volvo har haft Google Android Automotive infotainment i över ett och ett halvt år i XC40 ren elbil men inte lyckats få det stabilt än, åtminstone inte i min V90 MY22. Hur svårt kan det vara? Antingen jättesvårt eller så har de inte nog skickliga utvecklare eller för få på Google Android Automotive systemet?
Jag är en sån där dumbom som varit trogen Volvo (med bara några snesteg med ett annat fabrikat) sen 1979. Svårt se så jättemånga bra anledningar fortsätta vara trogen Volvo även om jag verkligen gillar mycket med deras bilar.
Tro inte annat än att jag gillar köra min V90 T6 Recharge 2022. Men Volvo har let ut mig på slak lina med min V90 och inte säkert jag balanserar på linan så jättelänge till. Det finns rätt många andra fabrikat med i stort sett likvärdiga kombi som V90, speciellt sett i ljuset framöver när rena elbilar blir intressant där Volvo bara har 2 modeller än så länge (XC40och C40) och ingen ren elbil kombi (som jag är mest intresserad av).
Så nu har jag gnällt av mig lite. Nu skall jag hålla tyst. :x
/Bo
#1478259
Stämmer, den undermåliga tekniken (skulle inte vara stolt att jobba i deras produktteam för mjukvara) har gjort att jag nu lagt order på en tysk bil istället. Volvos implementation av Android Auto är pinsam för dem.
#1487068
Två månader senare har Volvo fortfarande inte fixat några problem och en del tycks ha blivit värre. Nu startar bara bränslevärmaren var femte gång ca och absolut inte om bilen stått ett par dagar och är igenfrusen.

Igår var jag hos en BMW-handlare och pratade om att byta in den…
#1487120
least skrev: tor 03 feb 2022, 20:24 Borde du inte varit hos din Volvo-handlare istället?
Eller är du beredd att ta den ekonomiska smällen som ett inbyte medför helt ur egen börs?
De köper inte tillbaka bilen utan stöd från Volvo och Volvo verkar inte ett dugg intresserade av nöjda kunder. Och byta till en annan Volvo finns inte på kartan.
Eller tänkte du på något annat sätt? Är själv inte så bevandrad i det här med nya bilar, detta är den första. Köpte den för att slippa huvudbry…
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]