V9097 skrev: ↑tis 19 okt 2021, 15:55
Jag provkörde en V90 T6 Recharge -22 idag. En demobil.
Går det att se bränsleförbrukning i google-systemet? Jag kunde vare sig se momentan eller genomsnittlig förbrukning. Känns lite värdelöst om man skaffar en hybrid för att spara bränsle och så kan man inte se hur mycket den drar.
Det här google-systemet känns som en dealbreaker, plus några andra saker som gjorde mig besviken. Tror jag fortsätter ett tag till med nuvarande bil.
Finns i "färddatorn" man kan se diverse saker (dock inte momentan bränsleförbrukning på bensinmotorn):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... /farddator
Där hittar du även vägmätaren (dvs hur många km bilen rullat totalt, de kallar det ODO i färddatorns fönster, ODO=odometer dvs vägmätare på svenska). Oj så jag leta innan jag hitta den, alla andra bilar jag haft innan har ju visat total körsträcka direkt i förardisplayen.
I centerdisplayens Inställningar finns inställningar för färddatorn under valet Reglage.
Bäst är att köra mjukt och inte så fort, då ligger väl bensinförbrukningen på rimlig nivå. Men V90 T6 Recharge 2022 med sin 253 hk (den jag har) 4-cylindiga motor är törstig, det tycker jag är lite synd att Volvo inte har ansträngt sig mer att få ner bensinförbrukningen mer (det är ju ändå 2022 nu). Men jag kör mest på el (Pure körläge) hemmavid.
Jag har en V90 T6 Recharge 2022 (early) Inscription, hämta den 21 aug 2021. På det stora hela är jag nöjd med bilen men Google Andriod Automotive systemet är nog inte riktigt utprovat och nog stabilt än tycker jag. Sen är Volvo Cars appens funktioner ännu inte mycket hälsa hem till mor om men det skall visst bli bättre framöver fram till årsskiftet.
Om du skulle beställa en V90 T6 Recharge nu får Du ju större batteri (18,8 kWh mot min 11,6), starkare elmotor (på 145 hk mot min 87 hk) och värme i kupén är från elvärme (på min en bensindriven värmare, som jag köpte till som extra tillbehör, finns inte att köpa till som tillbehör längre), och troligen får du enpedals-körning också som Volvo visst skall införa succesivt i laddhybriderna framöver har jag läst.
Har du ingen brådska med ny bil kan det nog vara klokt vänta lite så t.ex. Google systemet och Volvo Cars appen fungerar mer fullt ut och blir stabilare. Det är lite synd att Volvo inte fått till premiumkänslan i bilens mjukvara också, själva bilen i det stora hela är allt premium på de flesta punkter men det finns saker de kunde förbättra men som de troligen inte bryr sig om eftersom V90 Recharge Plug-In hybrid kommer väl fasas ut som alla bränsledrivna bilar hos Volvo, alla Volvos bilar skall ju vara helt eldrivna 2030. Näst på tur är eldriven XC90, sen en mindre Volvo helt elektrisk, som man kan läsa lite kort om här:
https://www.vibilagare.se/nyheter/hakan ... lan-vi-har
Sen om man inte har behovet av den större V90 Recharge så finns ju V60 Recharge med Sensus istället för Google systemet. Men på V60 är det inte säkert du får all utrusning p.g.a. pågående chipbristen. 90-serien är inte drabbad av det (än), min V90 har all utrustning den skall ha (BLIS osv) så jag slapp undan få en chipbrist edition Volvo.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.