Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457511
Xanthopteryx skrev: tor 05 aug 2021, 22:08 Den lär ju förbättras så man skall inte se det som att det är ett statiskt tillstånd.
Exakt, jag får i alla fall intrycket att mycket nog går att rätta framöver med ny mjukvara i bilarna. Med OTA (Over The Air) kan det gå snabbare än man anar eller åtminstone smidigare än att behöva åka in till Volvohandlaren för att få ny mjukvara inladdad. Så det är väl bara för Volvo att sätta igång med "att göra listan" och beta av problem efter problem. Premiumbil skall ha premium mjukvara också. Så det så. :-D :x
/Bo
#1457521
Jag har roddat i en mercedes som är några år gammal. Fy f vilken skit det var! Först en ratt som man skall ratta med, och hela gränssnittet är ju...
Att programmera tidur till värmaren var ju, en hel vetenskap. Bara gav upp den tanken helt.
Och då är ju mercedes vad som anses som premium och fint.
#1457544
Rathmuth skrev: tor 05 aug 2021, 13:23 Jag förstår det som att du har tänkt beställa en 2022? Kolla noga hur mjukvaran är i bilen och försök gärna låna en ett par dagar innan beställning. Jag, som beställt en -21 men fick en -22, funderar på att se över möjligheten att backa köpet pga den urusla mjukvaran och obefintliga responsen på problemet från Volvo
Vad exakt är det som saknas eller inte fungerar som Volvo sagt ska finnas?
Är det viktiga funktioner utifrån att det är en bil eller tillhör det "övriga lull-lull"?
#1457552
AndS skrev: fre 06 aug 2021, 07:55
Rathmuth skrev: tor 05 aug 2021, 13:23 Jag förstår det som att du har tänkt beställa en 2022? Kolla noga hur mjukvaran är i bilen och försök gärna låna en ett par dagar innan beställning. Jag, som beställt en -21 men fick en -22, funderar på att se över möjligheten att backa köpet pga den urusla mjukvaran och obefintliga responsen på problemet från Volvo
Vad exakt är det som saknas eller inte fungerar som Volvo sagt ska finnas?
Är det viktiga funktioner utifrån att det är en bil eller tillhör det "övriga lull-lull"?
Del av problemet är att saker som funkat i 2021:or med Sensus inte gör det i en bil med Google Android Automitive i bilen.
Det jag kommer på så här på rak arm som jag sett folk har rapporterat in inte funkar:
- Bilen är långt utanför Googlekartan och kör vid navigering med bilens Google maps.
- Krångligt ange delmål i navigatorn.
- Väldigt spartansk och icke användare konfigurerbar display framför ratten, bara två lägen välja: med eller utan karta i mitten mellan "mätarna".
- Man måste in i stora sidodisplayens undermenyer för att ändra körläge (tidigare fanns ett rullvred för att välja med, det är borttaget på 2022:or). Det är dessutom få körlägen (utom laddbybrid) för de som går på bränsle i 2022:or jämfört med 2021;or med Sensus.
- Ingen CarPlay för iPhone- och iPadanvändare, som det finns för gamla Sensus.
- Osv. Kika även i XC60/V60 forumet, det finns en motsvarande tråd där också.

Det är väl kanske en blandning av nyttiga funktioner och lite lullull som haltar, men det beror ju på om man bara har bilen för att köra från punkt A till B eller vill att lite mer mer eller mindre användbara funktioner skall funka också. Jag gissar Volvo kan rätta till de flesta konstigheterna via mjukvaruuppdatering framöver, vi får väl se.
/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1457825
AndS skrev: fre 06 aug 2021, 07:55 Vad exakt är det som saknas eller inte fungerar som Volvo sagt ska finnas?
Är det viktiga funktioner utifrån att det är en bil eller tillhör det "övriga lull-lull"?
Det går utmärkt att köra med bilen, så man kan säga att det är lull-lull. Men jag förväntar mig att allt fungerar bra på en bil i den prisklassen.

Ingen körlägesväljare gör att bilen inte känns mjuk nog för vanlig körning och inte vass nog för mer inspirerad körning.

Ingen möjlighet att stänga av pilot-assist utan att kladda långt in i undermenyer på en touchskärm.

Röststyrningen är oduglig överlag. Har svårt för småländska och kan inte göra speciellt mycket.

Småsaker som att maps inte har satellitvy, att det inte går att söka specifika sånger på Spotify (för att det krävs premiumkonto, något som jag har och är inloggad på) osv

Igår ballade alltihop ur, ingenting fungerade, skärmen var seg som om den drevs av en pentium 133mhz. Att justera volymen tog ca 5km mellan att jag vred på vredet och att något hände.
Verkstad på måndag. Andra gången sedan jag hämtade ut den för en månad sedan, förra gången låste sig kartan i mätarhuset.

Dessutom håller jag med Bo i det han skrivit.
#1457875
"Ingen möjlighet att stänga av pilot-assist utan att kladda långt in i undermenyer på en touchskärm."
Är alltid PA inkopplat? Inte som på tidigare aktiveras med rattknapp efter att ACC kopplats in? Eller missförstår jag?

Har röststyrning blivit sämre mot tidigare, använder det dagligen och också smålänning framför allt klimatsystem och mobil.
#1457876
Det verkar som att Volvo köpt in en produkt där man inte lyckats beskriva för uppdragstagaren vad man egentligen vill ha. Det som norrmannen återkopplar är ju helt klart inte acceptabelt i en bil som är levererad till kund. Detta är ju inte Dacia utan Volvo i egen höghet och åtminstonde mina förväntningar är att sådant här bara ska sitta liksom.

Även fast det sannolikt kommer åtgärdas via mjukvaruuppdateringar så hoppas jag innerligen att det är Sensus på nya bilen som jag beställt (XC90 T8 Pro).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]