Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1461907
Verkar som V90 2022 inte är färdig. Är den utgående så det bara jobbas på en ny modell?
Varför gick man över till Google mitt i en väl fungerande modell. Sensus är bra.
Jag funderar på en Xc90 T8 R-design PRO, har den också fått googles system så skippar jag den ordern.
#1461916
SundanceKid skrev: tor 02 sep 2021, 11:36 Verkar som V90 2022 inte är färdig. Är den utgående så det bara jobbas på en ny modell?
Varför gick man över till Google mitt i en väl fungerande modell. Sensus är bra.
Jag funderar på en Xc90 T8 R-design PRO, har den också fått googles system så skippar jag den ordern.
Jag tror inte Google Anroid Automotive är riktigt moget än i nån Volvomodell som har det (gissar lite) fastän det funnits i XC40 elbil i över 1,5 år. Blir nog bra tillslut (lagom till när V90 gått ur sortimentet, när nu det blir). :-)
Man kan ju gissa att nästa generation V90 (vad den nu kommer heta) blir en ren elbil (om det nu blir en ren elbilskombi).
Har sett en bild på den i en tidning, som man gissar är nästa generation V90.
Google Android Automotive verkar kanske lite shaky än, men det kan ju bli bättre, min bil kan ju uppdateras "over the air", OTA. Så man slipper väl åka in till Volvohandlaren för att få buggfixar och nya funktioner allteftersom i bilens mjukvara.

XC90 2022 (nuvarande) : Den har fortfarande Sensus infotainment, så då slipper du tampas med Google Android Automotive infotainment. Kika i handboken till XC90 Recharge Plug-in Hybrid 2022 så kan du läsa om t.ex. Navigation och där ser du att Sensus används. Om du är på jakt efter nästa generation XC90 som kommer senare (vet ej när) borde den rimligtvis få Google Android Automotive infotainment systemet.

/Bo
#1462150
Bilen hämtad.
Stänkskydd monterade. Vilket var det primära anledningen till verkstadsbesöket, men fick annat utfört också.
Laddplattan funkar.
Radion är återställd, TPMS vet jag inte än och mikrofonen igång igen.. Vad PST gjorde med bilen har jag ingen aning om, men fungerar gör det. Ogillar Volvos sätt med PST m.m.
#1462151
bem skrev: Hämta min V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid Inscription för 10 dar sen.
- Trådlös laddare finns inte i min bil (lite konstigt, det är ju halvt om halvt en elbil, laddhybrid, i alla fall...). Hoppas de får ordning på din trådlösa laddare.
- Mikrofonen i min handsfree i bilen funkar ännu, som tur är.
- "Däcktrycksystem service krävs" har kommit upp i displayen två gånger hittills (olika dagar), så det är nog en barnsjukdom i systemet på 2022:or misstänker jag.
- Radion går bra i min, har aldrig hängts sig (än).
Däremot andra dagen jag hade bilen så hitta inte bilen GPS satelliterna, stod hela dagen "Söker efter GPS..." i Google maps när jag skulle navigera till en destination. Nästa dag funka det utan jag gjort något.
/Bo
Har du inte en QI-platta till höger om växelväljaren? Ska vara standard på Advanced edition och uppåt. Min är en B4.
Jag hade plattan men inte möjlighet att aktivera den i mittskärmen. Efter verkstaden hade jag valet i skärmen. Men den är inte särskilt effektiv..

Pst: Tydligen inte... Vanliga V90 har den som standard i momentum, men inte recharge.
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (40.27 KiB) Visad 757 gånger
#1462163
mattish,
Härligt allt verkar lira igen i din bil.
Aha, du är som mig och vill ha stänklappar på bilen. Inte är vi många nuförtiden som har det men det finns många fördelar att ha det både för egen bils skull och skona medbilister från t.ex. stenskott bakom ens bil. Man känner sig nästan som en relik från det förgångna när man åker omkring med stänklappar. De är så ”nätta” numera att de knappast förfular en bil. Visst kostar det lite över 2 ”lakan” med stänkskydd bak+fram på en Volvo men det tycker jag personligen det kan vara värt.
Tyvärr har inte Volvo nån trådlös laddare fabriksmonterad i V90 Recharge (inte i nån Recharge såvitt jag vet). Men jag har sett det finns 3:parts Qi-laddare att köpa och installera i V90.
Hos min Volvohandlare (i en mindre stad) funkar det bra med personlig mekaniker. Jag har nog haft samma tekniker i minst 10 år nu, ja sen Volvoåterförsäljarna börja med det.
Han har även gått utbildning på Volvos elektriska bilar så han kan fortsätta vara min personliga tekniker på min V90 Recharge 2022:a.
/Bo
#1463153
Däcktrycksövervakningen har spel igen.
Sen har jag insett att det inte finns något att ställa in på stereon, förutom bas och diskant. Tidigare (PRE-GOOGLE) har det gått att ställa in balans, fader och volymkompensation, men det hittar jag inte.
Allt ljud i bilen lägger av med jämna mellanrum, till och med blinkersljudet. Hjälper ibland att starta om bilen.
#1463189
mattish skrev: lör 11 sep 2021, 11:38 Däcktrycksövervakningen har spel igen.
Sen har jag insett att det inte finns något att ställa in på stereon, förutom bas och diskant. Tidigare (PRE-GOOGLE) har det gått att ställa in balans, fader och volymkompensation, men det hittar jag inte.
Allt ljud i bilen lägger av med jämna mellanrum, till och med blinkersljudet. Hjälper ibland att starta om bilen.
Min Däcktrycksövervakning har hållt sig på mattan nu ett bra tag (över en vecka) på min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a, 3 veckor idag jag hämta ut bilen.

Jag har Harman Kardon ljudsystem i min, inte mycket att ställs in via Inställningar Ljud:
Går att justera ljudinställning för Förare, Alla eller Bak när man justerar.
Går slå på/av Surround (bäst ljud med det aktiverat).
Går ställa in:
Diskant
Bas
Subwoofer

Än har inte ljudet lagt av här och blinkers blinkar ä så länge vid behov.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1464372
Då ska min bil in på tisdag igen.

TPMS fortsätter att sporadiskt visa fel och att den kräver service, ljudsystemet och displayer har lagt av någon gång till, mikrofonen till telefonen orsakar eko för många som jag pratar med, jag tycker att kartan i förardisplayen flimrar någon gång i minuten och stör, främst när man har aktiv navigering m.m
Verkstaden noterar felen och försöker uppdatera, men de och jag tror inte att de lyckas. Dock hamnar det i felhistoriken för Volvo. Om det kommer bli någon förbättring, tror inte det.
#1465256
Då står min bil på volvo med nerriven inredning. Ny huvuddator ska monteras.
Min chef har också problem med sin -22a, främst med hur dålig radion är på den. Jag är nog lite noggrannare med funktioner och mer utforskande, därför har jag hittat mer att klaga på.

Men volvo hanterar det by the book, fri lånebil och ordentlig felsökning.
En sak är säker, en V90 2020 med gamla mätartavlor, sensus och gammal växelväljare känns hopplöst omodern och låg jämfört med min fina CC :) Så jag ser fram emot att få tillbaka den även om det är lite småtokigheter med den.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]