Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1458213
Ilduce77 skrev: mån 09 aug 2021, 22:52
Rathmuth skrev: sön 08 aug 2021, 15:46 För att förtydliga: det går alltså att aktivera adaptiv farthållare och PA på ratten, men inte att växla mellan PA och endast farthållare.
Så det går att sätta på den adaptiva farthållaren på rattkrysset och växla därifrån till pilot assist, genom att trycka till höger på rattkrysset, så ratten i displayen blir grön och tillbaka till den adaptiva farthållaren, genom att trycka åt vänster?

Men samma sak funkar inte om du hållit inne mittknappen på rattkrysset några sekunder, så du endast har farthållare utan adaptiv funktion och därefter försöker trycka åt höger och aktivera pilot assist?

Är det inte så att den adaptiva funktionen på farthållaren måste vara aktiverad för att man även ska kunna aktivera pilot assist?

Jag har för mig att jag har testat det och att pilot assist inte funkade när jag körde på vanlig farthållare utan adaptiv funktion... Men jag är inte säker, så jag får testa igen...

Det låter ju logiskt.. Pilot assist använder ju sig av den adaptiva farthållaren och är den funktionen inte igång, så funkar det ju inte.

Pilot assist är ju inte bara att den håller bilen innanför de vita linjerna...
När farthållaren aktiveras med mittknappen eller plus aktiveras även PA. Knapparna åt sidorna har ingen funktion och enda sättet att avaktivera PA är i en undermeny i touchskärmen. Jag har inte ens försökt göra det under färd.
#1458233
Rathmuth skrev: tis 10 aug 2021, 08:09 Dessutom finns inte farthållare utan adaptiv funktion vad jag har hittat
Det fanns väl på Volvo 2021:or? Är det inte en viss procedur för att växla mellan adaptiv och vanlig farthållare på 2022:or? Läste det i en instruktion på Volvo Cars hemsida. Har inte kollat i handboken till min V90 2022:a än. Skall göra det.
Edit: Jo det går att växla mellan vanlig farthållare (CC, Cruise Control) och adaptiv farthållare (ACC, Adaptive Cruise Control) med eller utan Pilot Assist (PA), det står i användarhandboken till min V90 2022, kollade nyss.
Man måste först in i centerdisplayen för att aktivera vanlig farthållare (CC) eller adaptiv farthållare med Pilot Assist (ACC PA), sen kan man aktivera vad man önskar med västra rattknapparna. Vissa förutsättningar som står i användarhandboken måste också vara uppfyllda. En vanesak antar jag men jag tycker det verkar lite omständligt. Tydligen kunde man på tidigare årgång aktivera vanlig farthållare, adaptiv farthållare resp. adaptiv farthållare med Pilot assist med rattknapparna direkt utan att behöva in i centerdisplayens inställningar först.
Det låter som en försämring (för en förare) men det finns väl nån tanke bakom det här men den förstår inte jag tyvärr inte.
/Bo
#1458281
Ilduce77 skrev: tis 10 aug 2021, 14:46 Ja, på min funkar det att göra allt ovan, med rattknapparna..

Håller med om att det verkar krångligt att gå in i alla menyer... Märkligt om de tagit bort den funktionen..

På en 2022 med Google? Jag har, för tre minuter sedan, återigen fått bekräftat av en Volvo-mekaniker att det inte fungerar att styra PA på/av med rattknapparna.
#1458295
Rathmuth,
Du är på rätt ställe i Inställningarna.
Läs sen användarhandboken för proceduren att växla mellan de olika farthållarlägena med rattknapparna, kolla även förutsättningarna för att kunna ha de olika farthållarlägena.
/Bo
#1458308
Rathmuth skrev: tis 10 aug 2021, 15:22
Ilduce77 skrev: tis 10 aug 2021, 14:46 Ja, på min funkar det att göra allt ovan, med rattknapparna..

Håller med om att det verkar krångligt att gå in i alla menyer... Märkligt om de tagit bort den funktionen..

På en 2022 med Google? Jag har, för tre minuter sedan, återigen fått bekräftat av en Volvo-mekaniker att det inte fungerar att styra PA på/av med rattknapparna.
Nej, det glömde jag att skriva.. Min är en my17 med sensus....

Ja, då får man ju lita på Volvos mekaniker... 😳😀
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]