Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1487139
Det kan bli svårt, eftersom alla Google bilar saknar funktionaliteten redan vid leverans är det svårt att driva frågan. Jag beställde min V90 CC -21 och då fanns inte Google systemet ens i demobilen. De ringde och sa att ”-21 är slut men du får en -22 istället, blir bara nån månad sen men innehåller vår nya fina infotainmentlösning”. Yeah right. Lurad.
#1487152
Dastr skrev: fre 04 feb 2022, 10:30 Det kan bli svårt, eftersom alla Google bilar saknar funktionaliteten redan vid leverans är det svårt att driva frågan. Jag beställde min V90 CC -21 och då fanns inte Google systemet ens i demobilen. De ringde och sa att ”-21 är slut men du får en -22 istället, blir bara nån månad sen men innehåller vår nya fina infotainmentlösning”. Yeah right. Lurad.
Grundproblemet är nog att Volvo tror att vi brukare av deras bilar kan vänta åratal på att funktioner som redan finns i befintliga bilar (Sensus-bilar) skall komma i nya (Google-bilar). Jag beställde en 21:a (med Sensus, och det skulle minsann bli leverans innan sommaren 2021) men fick en 22:a i aug 2021, en Google-bil. Förseningar av leverans en 5-6 gånger och orsakerna vet jag inte riktigt men det var väl Coronan, datachipbrist osv osv. Jag tror säkert Google-bilarna blir bra så småningom men det verkar ta tid. Men inte så kul att få en levererad som inte funkar som tidigare årsmodell i funktionalitet, som appen t.ex. Hur tjänstebilsåkare klarar sig utan Körjournalfunktionen i Volvo Cars appen i Google-bilar har jag lite svårt att förstå men det finns väl papper och penna eller nån annan bra Körjournalapp gissar jag.
Google Android Automotive infotainment har säkert potential att bli riktigt bra. Men när Voolvo är ikapp med den så den är i paritet med Sensus är det väl ingen som vet? Vi som har såna Google-bilar kan bara sitta och vänta att det kommer uppdateringar till både bilen och appen så saker allteftersom börjar lira lika bra som i Sensus-bilar. Sällan man ser nån här klaga på Sensus-infotainment? Jag har väl i och för sig tid att vänta Google Android Automotive infotainment och Volvo Cars appen skall bli bättre så jag kör vidare med min Google-bil och använder det som funkar, det får vara bra så för min del.
#1487907
För min del saknar jag egentligen ingenting. Vad gäller körjournal så är ju volvos egna rätt kass, du ser att du åkt från punkt A till B men inte vilken väg, dvs ingen kolla på om man som i mitt fall åkt genom stan och betalt dubbla vägtullar eller bara avgift för Essingeleden. Kan tipsa om Dialects körjournal istället.
Min värmare har vad jag märkt fungerat felfritt, och jag kan låsa och låsa upp via appen. Mer behöver jag inte.
Det enda dumma jag märkt är att när man har navigationen i förardisplayen och man ringer samtal så hamnar "samtalsrutan" mitt över karten :) Samt att "calm-läget" skulle kunna innehålla lite mer info, kanske radio-station, nuvarande låt eller liknande, nu ser det bara tomt och halvfärdigt ut.
Annars är jag nöjd med systemet, mycket bättre än gamla sega Sensus i min XC40 där man behövde trycka ibland 3-4 gånger på skärmen innan den reagerade på vad man skulle göra.
#1487914
Carplay. Carplay. Carplay. Men det är så klart beroende på vilken telefon man använder. Men jag som spenderar alldeles för många tusen mil i bilen per år saknar det enormt. Min Audi från 2017 på gården har ett bättre infotainmentsystem. Sen är det som du säger, i calm läget tror man displayen gått sönder.
#1487918
Carplay har väl aldrig varit närmare lansering än idag?
Volvo /Google har i något läge sagt att det kommer Q1-2022.

Risken är att det inte kommer överhuvudtaget, man verkar skylla på att Apple inte har kunnat avsätta utvecklarresurser på grund av pandemin.
Låter något underligt då Apples del i projektet är att validera att Volvos bilar är godkända att använda Carplay.

Porsche som lanserade Android Automotive i samma veva som Volvo har Carplay tillgängligt.
#1487950
För min del som kör en xc60 -18 med sensus så kör jag hellre en halvfärdig android version än den vi har i sensus just nu.

Det är mer regel än undantag att vi får anslutningsfel när vi använder Spotify och TuneIn. Det blev t om värre sen vi hade den på service för 3v sedan och mjukvaran uppdaterades. Nu varvar den mellan att inte funka alls och att fungera 5 min för att sen visa anslutningsfel.. Sjukt frustrerande.
#1487989
Kingcool skrev: ons 09 feb 2022, 18:02 För min del som kör en xc60 -18 med sensus så kör jag hellre en halvfärdig android version än den vi har i sensus just nu.

Det är mer regel än undantag att vi får anslutningsfel när vi använder Spotify och TuneIn. Det blev t om värre sen vi hade den på service för 3v sedan och mjukvaran uppdaterades. Nu varvar den mellan att inte funka alls och att fungera 5 min för att sen visa anslutningsfel.. Sjukt frustrerande.
Ditt exempel visar väl på vilken inverkan mjukvaran har på en bils funktionalitet.
Det är inte bara frågan om antal funktioner som skall funka, det är hur stabilt de funkar också och där kan ju Sensusbilar åka på pumpen också verkar det som av din beskrivning att döma. Men faktum är att med Google Android Automotive verkar det gått rejält trögt för Volvo att få det fungera med liknande funktioner som Sensus med framför allt stabiliteten. Men det har helt klart blivit bättre. Hur jag vet det? Får du lista ut själv.
#1488005
bem skrev: ons 09 feb 2022, 22:25
Kingcool skrev: ons 09 feb 2022, 18:02 För min del som kör en xc60 -18 med sensus så kör jag hellre en halvfärdig android version än den vi har i sensus just nu.

Det är mer regel än undantag att vi får anslutningsfel när vi använder Spotify och TuneIn. Det blev t om värre sen vi hade den på service för 3v sedan och mjukvaran uppdaterades. Nu varvar den mellan att inte funka alls och att fungera 5 min för att sen visa anslutningsfel.. Sjukt frustrerande.
Ditt exempel visar väl på vilken inverkan mjukvaran har på en bils funktionalitet.
Det är inte bara frågan om antal funktioner som skall funka, det är hur stabilt de funkar också och där kan ju Sensusbilar åka på pumpen också verkar det som av din beskrivning att döma. Men faktum är att med Google Android Automotive verkar det gått rejält trögt för Volvo att få det fungera med liknande funktioner som Sensus med framför allt stabiliteten. Men det har helt klart blivit bättre. Hur jag vet det? Får du lista ut själv.
Ja fördelen med Android auto är att de faktiskt går framåt i utvecklingen med det. Sensus verkar ha stått stilla sen det kom tyvärr.

Som Spotify appen.. Det går ju inte ens att scrolla igenom spellistor efter låtar utan att den automatiskt sätter igång den översta låten i spellistan när man går in i själva spellistan. Och således oftast börjar spela en låt man inte vill höra ens...
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]