Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1467932
Jag har fått tillbaka min bil efter två veckor. Ny huvuddator + den stora uppdateringen är ändrat jämfört med tidigare. Jag har fått en liten batteristapel i min varvräknare.
Efter att ha kört en V90 med sensus så är jag trots allt väldigt glad för min 22a. Känns så mycket modernare än hyrbilen jag hade.
Vad har blivit bättre än innan verkstadsbesöket? Jag har inte haft hängningarna av skärmarna och ingen varning för TPMS. Men jag har bara kört 20 mil.
Radiomottagningen är lika kass, telefonen ekar med jämna mellanrum och kartan flimrar fortfarande.

Min PST har dock gjort vad han kunnat och han säger att det kommer skickas ut många uppdateringar till infotainmentsystemet framöver.
#1467954
Undrar hur Volvo kommer att hantera uppdateringarna? Kommer man att förlita sig på att OTA är så smidigt att man kan pusha live patchar lite när som helst, eller kommer man ha ett fast schema?

Jag för min del hoppas att man har ett hårdare schema, där tid för testning är avsatt i tillräcklig mängd.
Dock anar jag att man kommer att köra automatiserad testning, och då förlita sig på att koden rinner igenom.
#1468353
bem skrev: tor 07 okt 2021, 08:31 Google-systemet verkar funka rätt OK i min V90 T6 Recharge Inscription 2022, men visst har det varit några underligheter.
Volvo släpper ut till kund det man har, men man blir lite bestatestare hur man än vrider och vänder på det. Det är sällan bra att vara bland de första att använda något system innan det blivit utprovat ordentligt.
Hoppas de kan lösa problemet med displayerna i din bil. Volvo har lovat att det skall komma en massa funktionalitet i Volvo Cars appen för Google-baserade Volvobilar fram till årsskiftet, så den väl blir lika funktionsrik som de som har Volvo Sensus infotainmentsystemet kan glädjas åt.

Det står här vilka mjukvaruuppdateringar det finns till V90 Cross Country 2022 early, det kom en den 4 oktober:
https://www.volvocars.com/se/support/so ... ry/2021w22

Finns lista med saker i appen Volvo Cars som skall komma innan årsskiftet på bilar som har Google Android Automotive som din (och min) V90 men jag har inte länk till sidan just nu.

/Bo
Det var en styrbox som felade, restad till 1:a nov.... dom har begärt urgent delivery vilket betyder att dom plockar en från bilarna i produktion...
#1468359
Pmannen,
Så bra för Dig, Volvo visar allt att de kan ta hand om kunder och lösa problem när de uppstår. Det är inte bara deras bilabonnemang som kallas Care by Volvo, även det här fallet kan kallas det.
Att det uppstår fel på prylar händer ibland och då tycker jag det viktiga är hur leverantören hanterar det. I det här fallet ser det ut bli ett bra omhändertagande. Hoppas du likt mig får många års nästan bekymmersfritt Volvoåkande när din bil fixats. Det är inte bara Volvos värde som varar som det brukar heta, även Volvo håller (går sällan sönder, enl. min erfarenhet). Det är lätt tro Volvo är strulbilar om man läser detta forum. Men vi får ju komma ihåg varför man besöker ett sånt här forum ibland: för man har nån fråga om ett problem som uppstått på sin Volvo. För de flesta som har en lite nyare Volvo är det nog som med ordspråket ” hälsan tiger still”. Bilhälsan tiger nog still den med. Sällan nån skriver här vad bra deras Volvo är, nästan aldrig några problem. Men det finns garanterat många som åker åker omkring med sina Volvo och är jättenöjda. Jag är det, och har all anledning för jag har haft rätt många Volvo genom åren vid det här laget. Inte för inte jag kört Volvo sen 1979 med några ”snesteg” med annat fabrikat. Heja Volvo friskt humör det är ni som susen gör! Kan man allt skoja till det med där det ligger en korn av sanning faktiskt, tycker jag.
Ok det blev ett utlägg och lite hyllning till Volvo det här, hoppas det inte upplevs som off topic av dig eller nån annan. :-D

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1468461
SundanceKid skrev:Jag har haft några helt nya V90 R-design bensinare t5-t8 sen feb 2017 och egentligen inte haft något fel alls på nån.
Helt fantastiskt.
Vad tänker du på? Det är ju gamla modellen som inte har google.
#1468463
Pmannen skrev: sön 10 okt 2021, 07:47 Det var en styrbox som felade, restad till 1:a nov.... dom har begärt urgent delivery vilket betyder att dom plockar en från bilarna i produktion...
Säkert samma som byttes på min då. Huvuddatorbox tror jag att teknikern kallade den. Nu har jag inte kört så långt, men det hjälpte inte för telefonens eko, radiomottagningen och kartans flipp i hastighetsmätaren. Ljudsystemet har inte buggat än och inte heller TPMS. Väntar med spänning på att det kommer hända.

Vi får väl se om det hjälper för dig. Datorn de byter sitter under växelspaken och på min tog det två veckor att få tag i en sån.
#1468625
Jag hörde idag att dom ska plocka delar från en nyss inkommen demobil. Jag har haft massor av nya Volvo tjänstebilar utan några större problem och alltid mycket god service. Nu är det här första bilen jag köper för egna pengar. Som jag sa till säljaren, hade det varit en leasingbil hade jag bara skrattat. Tydligen är Volvo medvetna om problemet med ffa V90cc. Jag tror nog att Volvo löser problemet på ett bra sätt, men lite svider det och jag hoppas dom kommer tillrätta med det. Det luktar lite Husqvarna Automoverproblem…
#1468629
mattish skrev: sön 10 okt 2021, 17:19
Pmannen skrev: sön 10 okt 2021, 07:47 Det var en styrbox som felade, restad till 1:a nov.... dom har begärt urgent delivery vilket betyder att dom plockar en från bilarna i produktion...
Säkert samma som byttes på min då. Huvuddatorbox tror jag att teknikern kallade den. Nu har jag inte kört så långt, men det hjälpte inte för telefonens eko, radiomottagningen och kartans flipp i hastighetsmätaren. Ljudsystemet har inte buggat än och inte heller TPMS. Väntar med spänning på att det kommer hända.

Vi får väl se om det hjälper för dig. Datorn de byter sitter under växelspaken och på min tog det två veckor att få tag i en sån.
Fungerar allt för dig nu?
#1468631
mattish skrev:
SundanceKid skrev:Jag har haft några helt nya V90 R-design bensinare t5-t8 sen feb 2017 och egentligen inte haft något fel alls på nån.
Helt fantastiskt.
Vad tänker du på? Det är ju gamla modellen som inte har google.
Svarade på meddelandet precis ovanför. Han skriver om strulbilar. Jag är mycket väl medveten om vad jag har haft och har i mina nuvarande 2st V90 T8- R-design.
Och tror och hoppas att den i fredags beställda XC90 T8 R-design Pro kommer att ha kvar Sensus.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]